steppen7 skrev:
Suck... Jag tycker det är lite sjukt att det är så där. Lägga fram några argument så får man halva priset. Om man inte är så smart eller driven blir man ju blåst.

Vi har iaf mailat MH på deras huvudmail och adresserat "till ansvarig chef" ang. varmvattenlösningen. Frågeställningen är i princip "står ni för att det ska kosta kunden totalt 27000kr plus entreprenadkostnad bara för att kunna ha möjlighet till ett hörnbadkar?" Det är alltså ca 20000kr för varmvatten och 7000kr för bjälklagsförstärkning, el och VA förberedelser. Jag har inte fått svar. Mailade en påminnelse efter en vecka och inget svar...
Bara som jämförelse så gjorde vi om vårat badrum hos LB-hus för att få plats för badkar. Detta innebar att vi flyttade på toaletten till andra långsidan, satte in en extra golvbrunn för badkaret, drog fram extra vatten till badkaret och drog tomrör och eldosor. Den totala kostnaden för allt detta var 7500 kr.
 
jhenrikj skrev:
Bara som jämförelse så gjorde vi om vårat badrum hos LB-hus för att få plats för badkar. Detta innebar att vi flyttade på toaletten till andra långsidan, satte in en extra golvbrunn för badkaret, drog fram extra vatten till badkaret och drog tomrör och eldosor. Den totala kostnaden för allt detta var 7500 kr.

Nu tror jag att det som diskuterades för Myresjöhus också innebar (utöver det du beskriver ovan) en extra varmvattenberedare (200 liter?) och förstärkning samt isolering av bjälklag.
 
Precis det är en 300l beredare i priset, men å andra sidan också en "nedgradering" från en värmepump med inbyggd beredare till en utan. Skillnaden i listpris blir ca 12000kr om jag minns rätt, men detta blir för oss ca 20000kr+entreprenadkostnad (extrajobbet är att koppla två rör)
 
steppen7 skrev:
Precis det är en 300l beredare i priset, men å andra sidan också en "nedgradering" från en värmepump med inbyggd beredare till en utan. Skillnaden i listpris blir ca 12000kr om jag minns rätt, men detta blir för oss ca 20000kr+entreprenadkostnad (extrajobbet är att koppla två rör)
Vi gjorde så att vi behöll befintlig pump samt kopplade på en VVB i serie på denna (200 liter). På så sätt betalar vi bara för VVB. 7700 betalade vi VVB samt 2235 för förstärkt bjälklag - dvs. totalt under 10000. Vårt badrum är cirka 9 kvm.

Nu bygger vi på delad entreprenad och inte totalentreprenad vilket ger en liten annan förhandlingsposition enligt min erfarenhet. Påslagen på totalentreprenad är betydligt högre vad jag kunde se i prislistan - det är kanske där förklaringen ligger för dig?
 
Ok men då har ni gjort bygganmälan före årsskiftet?

Kopplar man i serie så måste VVB ha elpatron så att inte det värmda vattnet kallnar och då blir den installerade effekten för hög (en elpatron i VVB:n plus en i VP:n) med de nya reglerna (enligt Nibe). Så som vi gör nu kommer VP:n värma vattnet i tanken via en slinga=ingen elpatron behövs såtillvida det inte är svinkallt så VP:n inte orkar med förstås, men det lär nog inte vara nåt problem med en 8kW BV-pump.
 
steppen7 skrev:
Ok men då har ni gjort bygganmälan före årsskiftet?
Japp. Jag lämnade bygganmälan 20091230...
 
mabraham skrev:
En relaterad fråga angående Myresjöhus.

Någon som vet om NIBE's trygghetsförsäkring ingår i leveransen för FLVP från Myresjöhus? Jag tycker annars att 3000 kronor för 10 års trygghet mot alla typer av haverier är något som jag är villig att betala.

Se mer på [länk].
Den ingår ej. Den kan du köpa till när du har flyttat in.
 
Jaha nu har jag fått svar om extra kostnader för bergvärme och entreprenadkostnad för VVB.
Jag återkommer nu med entreprenadpriser gällande bergvärmen.

- I ert entreprenadkontrakt ingår en frånluftsvärmepump.

- I slutlig beställning är tillägg för bergvärmepump (Nibe 1245) gjord, dock inte för installation av pumpen och borrning för bergvärmen.
- Merkostnaden för installationen av bergvärmepump 1245 är enligt offert inhämtad från vs-installatör 43125 kronor inklusive entreprenörarvode och moms.
- Kostnaden för borrning kan inte förutses exakt. Ni bör dock räkna med 50-60-tusenkronor.

- Ni har sedan nedan i detta mail diskuterat eventuellt byte av vp 1245 mot en 1145 + VPBS 300. Christer har givit er tilläggskostnaden för själva apparaterna men däremot inte installationskostnaden.

- Den tillkommande installationskostnaden för denna kombination är enligt inhämtad offert ca 8000:- inklusive entreprenörarvode och moms.

Då ni nu fått dessa uppgifter har ni möjlighet att göra en samlad bedömning om den totala kostnaden.
:O
43000kr EXTRA för installationen, alltså utan borrning och pump! Och 8000kr för VVB som innebär att koppla ihop två rör extra!? Byggledaren sa vid kontraktskrivningen att det skulle kosta 20-25 för installationen.

Säg att materialet kostar 10000kr då är det totalt 41000kr i jobb. Om det kostar 400kr/h så skulle det alltså ta 2,5veckor heltid EXTRA att installera grejerna jämfört med frånluftvärmepump... :x
 
steppen7 skrev:
Jaha nu har jag fått svar om extra kostnader för bergvärme och entreprenadkostnad för VVB.
:O
43000kr EXTRA för installationen, alltså utan borrning och pump! Och 8000kr för VVB som innebär att koppla ihop två rör extra!? Byggledaren sa vid kontraktskrivningen att det skulle kosta 20-25 för installationen.

Säg att materialet kostar 10000kr då är det totalt 41000kr i jobb. Om det kostar 400kr/h så skulle det alltså ta 2,5veckor heltid EXTRA att installera grejerna jämfört med frånluftvärmepump... :x

Vad fick du för pris för att uppgradera till BV i din slutbeställning?
MS leverar väll alltid sina BV-pumpar med UKV expansionskärl och oftast en FLM
ventilationsmodul i detta pris.

Står det uttryckligen i din slutbeställning att arbetskostnaden för montering av din BV och borrningen inte ingår i din beställning?

Från vilken FLVP har du uppgraderat?

Ser inte ut som att det blir en speciellt lönsam uppgradering i ert fall, med en merkostnad på minst 100.000 kr, det får du nästan 80.000 kwh för. Det lär ta mer än 10 år i alla fall innan det blir en plussaffär, givet dagens kostnadsituation.

Jag skulle, om jag var du, lyfta ut hela värmelösningen från MS entreprenaden och köpa upp den själv. MS skor sig på BV lösningar, 50-60 tusen för ett borrhål! jag skulle tro att du klarar dig gott och väl på ca 140m aktivt hål, det skall vara under 40 tusen vitt. Jag fattar inte vilken installation du skall ha som kan kosta 43 tusen.

Det tar max 2 heldagar för en person att montera hela lösningen, om det kostar 8 tusen så låter det rimligt.

Vägra betala dessa summor!

//JaGus
 
Vi betalade totalt 70000kr extra i slutbeställningen för uppgradering till BV-pump och FTX. Kommer inte ihåg fördelningen men det kan ha varit ca 38' för FTX och 32' för pumpen. Uppgraderingen är från 360P.

Ja jag har för mig att det står att borrning och installation tillkommer. Att borrningen kostar vet man ju men att installationen skulle vara så mycket dyrare för BV-pump jämfört FLVP är ju löjligt. Det är ju UKV-kärlet i princip som är extra att koppla in och sen ska kanske brinekretsen luftas. Personligen tycker jag ju att skillnaderna känns så små att det borde rymmas i deras felmarginaler.

Jag har funderat på att lyfta ut värmelösningen men det känns lite motigt att flytta in i mars utan värme samtidigt som vi redan ska ordna badrumsinredning, bänkskivor i kök, bygga garage, entrétak, balkong, altan, samt "målningsförberett". Visst är det inte jag som kommer utföra värmejobbet men det är en sak till att administrera. Men det är klart vi vill ju inte kasta bort tiotusentals kronor...
 
GodMorgon

Slutbesiktning , 0 (noll) anmärkningar !! Det är Myresjö det. Vi är mycket nöjda. Från början till slut har det varit en behaglig resa fastän vi inte har varit på plats under byggtiden.
 
Vi tvivlar inte (än) på att det blir en bra produkt, dock är vi inte nöjda med bemötandet. Pga vårt missnöje hade vi ett möte med regionchefen för drygt två veckor sedan. Det var inte roligt.

Trots att vi lägger fram fakta som säger att det är dom som varit långsamma (kontrakt okt -09 inflyttning mars -11) och kommit med orimliga priser så fick vi ingen ursäkt eller förståelse för vårt missnöje. Tvärtom var regionchefen riktigt otrevlig och skällde i princip ut oss som kund och sa saker som att "om ni ska hålla på och ifrågasätta allt kan vi inte jobba tillsammans".

Näe visst vi ska tydligen bara hålla god min och betala 51000kr i MERKOSTNAD för installation av bergvärmepumpen. Jag tog in första bästa offert från en VVS firma som visade att skillnaden var ca 6000kr och visade för dom men då började dom prata om att dom inte jobbar med vem som helst...Näe visst men det förklarar inte varför det ska kosta 10ggr så mycket.

Dom skulle återkomma med ny offert samt svar på några frågor inom två veckor. Nu har det gått 2,5 vecka och vi har inte hört nåt. Som vanligt...
 
steppen7....även vi bygger med Myresjöhus. Kontakt dec/nov -09 och inflyttning våren 2011.

Jag känner igen mycket av det du skriver. Bl a förseningar, försköning och undanhållande av uppgifter.

Mycket irriterande men vad ska man göra när det är Myresjöhus som äger tomten och det är sista tomten på området som man vill bo på. Vissa får rabatter och är jättenöjda med det, dock utan att inse att de lägger på den summan någon annanstans. Det är ju bara att kolla upp deras årsredovisning så ser man vilka marginaler företaget har.

Vår största besvikelse är att vid beställningen fick man dubbelkolla allt flera gånger så de inte missat avdrag där vi valde bort grejor eller att de satte ett för högt pris på tillvalen.

Fattar inte att de kan arbeta så när deras officiella policy är nollfelsvision och 100% nöjda kunder.
 
Vi bygger med Myresjöhus i Norrköpingstrakten och är än så länge väldigt nöjda. Vi har dock inte valt bort eller valt till särskilt mycket. Det kanske är då det lätt blir fel? Vi har varit ganska nitiska och besöker byget väldigt ofta. Vi har också en väldigt bra KA som är där ofta, och vi ska ha en egenutsedd besiktningsman. Vet inte om de skärper sig av den anledningen eller om vi helt enkelt har fått bra byggare? Vi skrev kontrakt i oktober 2009 och ska flytta in 1 december 2010.
 
Om ni inte har valt bort eller valt till speciellt mycket finns det ju inte mycket att bråka om...

Ni som har kommit en bit med era byggen, hur funkar det med avgifter för byggel? Jag vet att tillkommer byggel rent genrellt men är det nåt som ingår? Tex elektrikern som kopplar in byggelen?

Anledning till att jag frågar är för att vi bygger garaget först och vi behöver ju el då. Om jag köper ett beggat mätarskåp nu och ringer en elektriker för att koppla in det, kastar jag då bort nåt som ingår i totalentreprenaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.