När du tagit exakta mått på det blivande rummet ska du noga fundera igenom vilka behov måste möta med ditt nya kök. Behöver du exempelvis diskmaskin? Räcker det med så liten kyl och frys som köket kredan har? Måste du verkligen ha en micro? Hur mycket plats tar porslinet och köksgrejorna du har? Du kan utgå från köket du redan har. Du kan också titta på inredningsguider av den typ som IKEA har.

Jag kan gissa lite hur ditt resonemang kommer att löpa. Du kommer att upptäcka att en köksö får plats. Men den försvårar möbleringen. En kökskö med överskåp sväljer massor och ger arbetsyta från två håll. Allra bäst effekt ger köksön om du kostar på dig att flytta dit endera spisen eller diskbänk/tappkran (eller både ock). Men dyrt blir det. Dyrt och kanske lite onödigt trångt för rummets övriga funktioner. Är du en duktig analytiker kommer du i nästa steg att inse fördelarna med en "kökshalvö". Men en sådan blir också kostbar och volymkrävande.

För att göra en lång story kort tror jag att du hamnar på en lösning som vi kan kalla LÖSNING A. Du behåller hallväggen med förbommad dörr. Du bygger ut arbetsbänken i vinkel mot hallen. Dit flyttar du spis med underliggande ugn. Du behåller städskåpet (som du ger flera nya funktioner). Rätt genomfört kommer denna operation att dra med sig en del kostnader för ny köksfläkt. Själv skulle jag i ditt ställe hoppat över diskmaskinen. Du vinner ändå ett fungerande kök med plats för mycket ny teknik för småhushåll som tillkommit sedan 1943. Spisen får välbehövlig avställningsyta på båda sidor, och hamnar ändå i närheten av en tappkran. Köket får äntligen lite mer arbetsbänk. Kort sagt ett riktigt BRA kök som skulle matcha behoven i en liten barnfamilj tillochmed. Övriga rummet blir relativt lättmöblerat.

Hallen blir dock lite tråkigare, eftersom du inte behåller dagens fina fönsterkontakt via köksdörren. Faktum är att just detta skulle fått mig själv att försöka jobba en vända till med "skohorn" för att pressa in allt i ett kompakt kök mot väggen endast. Genom att helt avlägsna både rumsväggen och hallväggen skulle du kunna bygga ut kökssnickerierna en bit mot ytterdörren, för att på så vis inrymma fler funktioner. Mot ytterväggen till vänster om entrédörren placerar du en hel räcka 40 cm djupa högskåp ända bort till badrummet (om det snäva djupmåttet så tillåter). De ger plats för exmepelvis ytterkläder och städgrejor. Vi kan kalla detta LÖSNING B.

Om du inte är gourmetkock tror jag faktiskt du kommer att välja lösning B...
 
Lite skrev:
Även om det ursprungliga vardagsrummet är störst så hade det passat bäst som sovrum enligt mig.
/glad amatör
också min första tanke. Skulle börja med att planera för ett sovrum i "vardagsrummet". Får man plats med fex en lång garderobsvägg / förvaring i detta rum? Mycket förvaringsyta blir ju alltid ett plus - kanske ett större plus än nytt kök? Planera in sängen, sängbord och kanske ett litet skrivbord, en stol. När du är nöjd med ditt sovrum kan du sen ta hand om köksplaner :). Bo ett tag och känn efter vad du egentligen vill och vad du saknar ..... medan du fortfarande har ett fungerande kök.
Väggar är bra att ha att möblera mot så kanske halvväggsrivning blir tillräckligt för dina behov ? Vart ska tv placeras? Hur stort matbord vill du ha?
gaia
 
Jag tror jag förstår hur du menar billy, Jag är inte säker på att den lilla snuttväggen i hallen får rivas så det skulle försvåra alt.B detta ska jag kolla upp. Om alternativ A skulle ju glasbetong i väggen bakom spisen till hallen kanske vara något för ett ökat ljusflöde. Det skulle vara skönt att ha diskmaskin, men det kostar i form av förvaring. Micro är också nödvändigt. Garderoben i hallen sväljer en hel del, om ett elfasystem installeras skulle den nog matcha mitt behov. (med komplemet av ytterligare en). Men en vägg av garderober är ett alternativ, men jag ser inte riktigt hur jag ska få plats med ytterkläder där, kanske städgrejor och annat bråte.

Om jag inte skulle göra något skulle det se ut som nedan, bruna är skrivbord och blå är en soffa. Tv mot badrumsväggen.
Mitt matbord kommer bli litet för två pers och så att man kan fälla upp så att det får plats 4 pers. Man känner ju hur man vill ha det efter ett tag, men det vorde bra om man kunde göra de stora förändringarna innan.
 
  • Planritning möb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Först som sist: Köp INTE en stor TV-apparat. Köp en liten behändig som du kan flytta omkring till där du sitter. Som en bärbar dator!

Stora dumburkar blockerar hemmen helt i onödan, både fysiskt och socialt
 
billy_baver skrev:
Först som sist: Köp INTE en stor TV-apparat. Köp en liten behändig som du kan flytta omkring till där du sitter. Som en bärbar dator!

Stora dumburkar blockerar hemmen helt i onödan, både fysiskt och socialt
Där går våra åsikter isär, tänk dig en slimmad 40 slickad mot väggen. Alla kablar dolda i väggen. Och ett stor magiskt ljud från ett par Bowers and Wilkins stativare. Självklart streemas video och ljud från den bärbara datorn i vardagsrummet. Ljud och bild som får håret på armarna att stå :D
 
Redigerat:
Usch! Antar du menar att håret följer med av vindbruset...
 
Skissade upp snabbt hur jag menade. Ett plus är att du inte behöver byta ut köket om du inte vill och slipper dra om rör. Ingen köksö tyvärr då jag står fast vid att den bara tar plats.

Tv är i hörnet och kanske en ny/kylfrys bredvid varandra istället.

Garderob bakom sängen men en dörr på var sida.

Som sagt/ Glad amatör
 
  • Namnlös.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gillar lösningen med köket, soffan och tvn. Sängen ser stor ur men jag förstår principen. Hur tänker du att men kommer åt förvaringen bakom sängen, elfa med skjutdörrar? Ett skrivbord i samma rum som sängen, dirket höger när man kommer in i rummet tänker jag också. Annars är allt med :)
 
Du regla upp en vägg bakom sängen som blir en trång "gå in garderob" på varsin sida med vanliga dörrar eller skjutdörrar eller 2 färdiga moduler som du nämner.

Sen om du inte får tillräckligt med förvaring så har du yta melan ytterdörren och toa kallas "hall" visst:p. Där skulle du kunna sätta upp en vägg och ha ett litet föråd i antingen med dörr ifrån hallen eller vid badrummet.
 
Ok, jo förvaringen tror jag kan bli bra. Hur menar du att man skulle göra i hallen ?
 
Ritade snabbt med en dörr på varsin sida men det räcker självklart med en dörr.

Då får du en liten gardeob som tar utrymmet mellan toa och ytterdörr som inte kommer att användas såvida du inte springer hem och är akutnödig från jobbet eller liknande.

Eller så går det att ställa 2 färdiga garderober rygg mot rygg så har du förvaring på bägge sidor.

Bollar bara så själv klart går det att lämna hallen öppen men eftersom du villriva köksväggen så kommer du in i lägenheten den vägen och den hallen blir som 2 olika ingångar till badrummet vilket verkar onödigt
 
  • Namnlös.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry dröjsmål. Har haft fullt upp med annat, men här har du vinkelkök och plats inritat får ett par rejäla dumburkar.

Jag tänker mig en sinnrik anläggning, som fjärrstyrt från sängen helt enkelt hissar din televionsmottagare upp framför perspektivfönstret när du vill titta på schlagerfestivalen eller nåt. När du tröttnat trycker du ner apparaten under fönstret igen.

Ute i det yttre rummet har jag ritat in ett slagbord utan sarg, som ger skivan den höjd att det passar både som matbord och "soffbord" med små, enkla och raka men utvalt bekväma stolar.

"Walk-in-closet" är en överreklamerad finess som äter volym och yta. Jag föreslår skjutvägg med speglar, som skapar rymdkänsla.

Mellan rummen råder jag dig att skaffa en skjutdörr, för att öka möblerbarheten ordentligt. Ute i hallen bör du ha skjutvägg framför garderoben av samma modell som i inre rummet. Allt för att spara plats och undvika dörrkonflikter.
 
  • bekkman01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ser mina skisser alltid ut som compact living för myror! Hoppas du har förstoringsglas i närheten. :D
 
Lite liten bild ja. Är det fåtöljer framför balkongen? Då får man vara vig om man ska ut på balkongen. Om det blir fler än 2 som ska se på tv då? Är det en soffa framför sängen? Har tyvärr inget förstoringsglas i närheten därför jag frågar:)

Schysst planlösning förövrigt men min version körde på en lite billigare version utan nytt kök.
 
Redigerat:
billy_baver skrev:
Varför ser mina skisser alltid ut som compact living för myror! Hoppas du har förstoringsglas i närheten. :D
Därför att det ska vara myrornas krig på dumburken förståss :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.