Hej!

Har skaffat mig en bostadsrätt (min första). Jag har stora planer för den men jag vet inte vad jag tycker om planlösningen. Som det ser ut nu överväger jag två alternativ.

1. Flytta köket till rummet och koppla på vatten/avlopp från toalett och göra köket till ett sovrum.
2. Slå ut väggen mellan kök och rummet för att få ett stort rum.

Bostadsrätten är byggd 1943 men stammar bytta under 90talet. Hade ändå tänkt att byta alla vitvaror och renovera köket. Väggen mellan rummet och köket ska inte vara bärande så det är tekniskt möjligt.

(se bifogad planritning)

Tror ni att det är möjligt att göra ovannämnda utan att det blir allt för dyrt? Andra förslag mottages även dem med tacksamhet.

/ B
 
  • Planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tänk på att styrelsen kan ha åsikter.
 
Känns som en konstig planlösning från början... Ska man behöva gå igenom sovrummet (?) för att komma till vardagsrummet? Eller är det bara du som märkt rummen så nu?
 
Självklart kommer jag kolla med styrelse innan. Som det ser ut nu är det endast en säng i rummet så det finns egentligen inget sovrum. Alternativt skulle jag kunna ha vardagsrummet som både vardagsrum och sovrum.

Men jag vill ju hellst ha ett separat sovrum, det var därför tanken slog mig.
Snickrade ihop liten ideskiss i paint..
 
  • Planritning2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köket har så små mått att det knappast blir användbart som sovrum. Den ursprungliga planen dikterades av idén om ett "hypereffektivt arbetskök", skilt från rum för måltider och annat umgänge. Detta har heminredarna för länge sedan upptäckt inte alls stämmer med folks sätt att faktiskt använda sina kök.

Men du bör hejda dig innan du river ut köket. Har du kvar ursprunglig inredning håller den troligen mycket hög klass.. Platsbyggt med hyllplan av massivträ! Ett nytt prefabkök kommer att ha förvandlats till sopor inom bråkdelen av den tid som 40-talsköket redan har överlevt.

Jag tror att du vinner bästa resultat (till mest överkomliga penning) genom att slå samman köket med rummet närmast, och låta det innersta rummet förbli intakt. Denna enkla planlösning ger entrén en trevlig direktkontakt med fönstret mot balkongen. Och du gör våningen lättare att möblera.

Själv skulle jag välja att utrusta innersta rummet med både säng och sittgrupp med gosig soffa eller ett par fåtöljer, lösa klädskåp och enkel arbetsbänk. I det yttre rummet får man rum med ett rejält halvhögt klaffbord (typ Bruno Mathsson), både för måltider och annan samvaro.
 
Med "sovrum" menar jag enbart någonstanns att avskilt få bort sängen. Men det kanske är dumt att ha ett rum bara för en säng.
En sak som dök upp i mitt huvud vara hurvida man säker lägenhetens värde genom att ta bort väggen lägenheten blir ju en "etta" då. Jag tror jag måste ge mig på en rejäl mätning av lägenheten, det är möjligt att väggen mot badrummet är för kort för att få plats med det som behövs för att skapa ett kök.

Första bilden visar hur köket ser ut idag.
Den andra planlösningen visar skulle det se ut om man öppnade upp, och behåller köket. Skulle inte krävas allt för mycket arbete. Men det känns som att man får en etta med stort kök då. Åsikter?
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man anstränger sig kan man förvandla befintlig två till en trea. Den skulle inte heller funka så bra. (obs ironi ... ;) )

Allvarligt talat är jag övertygad om att marknadsvärdet ökar om du avlägsnar köksväggen och med varsam hand moderniserar köksutrustningen. Däremot är jag tveksam till att du med NÅGON åtgärd ökar värdet mer än kostnaden (med eventuellt eget arbete värderat efter marknadspris). Men det är en annan diskussion.

Köksinredningen har ungefär det grundstuk jag förväntade mig. Man har förvanskat skåpsluckorna med nya beslag och fula lister. Låt dem återfå sin ursprungliga identitet med släta lackade luckor och lådfronter med originalbeslag ("skåpssnablar" et c).

Du bor av allt att döma i ett kulturhus. Hanterar du våningen med pietet kommer detta i det långa loppet att synas på prislappen mer än något annat.
 
Jag vet inte riktigt vilka beslag du menar, länk? :)
Jag misstänkte att listerna på skåpen var ditsatta då det inte är typiskt för sin tid. Men förespråkas att behålla allt, ( slipa, måla, byta beslag, fräscha upp) och bara byta vitvaror. ( installera ny bänkskiva med ny diskho??)
Där man kanske kan få in morderna förvaringslösningar bakom luckerna de gamla luckorna.
Generellt sätt känns det som om många bara kastar ut kök som detta och sätter in Ikea. Och vipps så har lägenheten ökat 100tkr. Medans om man behåller geniuniteten kommer det inte uppskattas lika mycket.
Huset är 1943, inte kulturmärkt eller något. Ligger i ett attraktivt område där det mest bor studenter. Självklar ska man ju göra som man vill ha det själv, men inte kul om det visar sig vara fel val. En liten köksö kanske kan klämmas kan klämmas in om vägg rivs. Finns det inte prefab-kök som har liknande stuk?
( Vart ett lång inlägg men måste bolla idéerna)
god natt
 
http://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/artiklar/funkis/

Nej, "kulturhus" är förstås ett diffust begrepp. Allt mänskligt bär ju spår av kulturella mönster. Du bor i ett "funkishus". När dessa hus byggdes roade sig folk med att riva ut snickarglädje, stuck och spröjsade fönster i hus som hade byggts bara några årtionden tidigare. Man ville ha elegant och lättstädat.

Om du idag hittar ett ofördärvad lägenhet eller villa från 1910 betalas den klart bättre än om den blivit förbättrad 1940. Om lägenheten sedan blivit uppdaterad återigen runt 1980 sänker detta priset ännu mer.

Ett Ikeakök med installation av hantverkare troligen mer att installera än marknadens prisökning. Om du själv klarar av att göra jobbet hantverksmässigt kan du möjligen få tillbaka en slant den vägen.

Om du inte är väldigt händig kommer du att behöva hantverkare i vilket fall som helst. Då blir det lika bra att låta dem bygga med lösvirke, eller eventuellt använda utrivet begagnat material från blocket.

Jag gissar att du bor i Linköping. Just akademiker tillhör gruppen pionjärer, som tidigare än andra uppfattar nya trender. Därför kommer en stilstram renovering att betala sig bättre i ditt fall än om du bott i exempelvis Mjölby eller Motala. I synnerhet på kanske tio, tjugo års sikt.

Beträffande diskbänken: Kolla i VVS-butiken vad priset är för en ny sådan du redan har, så förstår du ännu bättre vad jag pratar om...
 
Redigerat:
Jag skulle göra det mesta själv med hjälp av en snickare så det behöver inte bli så värst dyrt med de förändringar jag vill göra.
Badrummet har inga spår av funkis utan har renoverats med plastmattor och vanligt standardporslin av tidigare ägare. Kollade lite på måttbeställda diskbänkar, och det är ju ett hantverk. Känner mig lite osäker på vad jag ska göra.
Kan man renovera och göra ett modernt kök men ändå behålla funkisstilen?
 
Redigerat:
Renovera och modernisera utifrån ursprunglig stil? Javisst!
 
Vad tycker du man ska behålla respektive byta ut?
nytt kakel, kyl/frys, spis, spisfläkt ny belysning, polera upp diskbänken.
Hur får man insidan av skåpen fräscha.Genom att slipa och olja in, eller måla? Något tips?
 
Det går inte att ha en färdig åsikt utan att veta skicket. Du skulle ha god nytta av hjälp från en omdömesgill inredningsarkitekt eller en erfaren inredningssnickare. Eller helst både ock. Det kanske låter överdrivet, men i synnerhet riktigt små bostäder är mycket svårare att hantera än utrymme i överflöd.

Du får säkert bättre tips om du ventilerar saken på detta forums avdelningar för exempelvis "Kök", "Inredning", "Färg, måla & tapetsera" och "Bevarande".
 
Vardagsrummet var det största rummet (doh)
Hade jag var du så hade jag lekt med tanken att slå ut väggen och göra kök/vardags rum.

Även om det ursprungliga vardagsrummet är störst så hade det passat bäst som sovrum enligt mig.

Då får du en öppen "modern" lägenhet med massor av ljus.
En köksö tar faktiskt mycket plats, har du platsen för det?

/glad amatör
 
Redigerat:
Jag leker bara med tanken om en köksö. Att väggen ska bort har jag blivit så säker på. Ska mäta upp allt och se vad som får/inte får plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.