Skulle vilja höra lite med er som målat utomhus med Ottossons linoljefärg, vad ni har för erfarenheter.

Själva har vi nu, efter att ha målat verandan på landet med Ottossons färg i somras, fått rejält med svartmögelprickar. Visserligen var hösten extremt fuktig, men ändå... inte alls roligt. Såg detta redan i höstas men ville inte förstå/förträngde det hela ett tag. Nu är det däremot ingen tvekan, det är svartmögel.

Efter att ha läst resultatet av Folksams senaste färgtest kom Ottossons placering bland de absolut sämsta inte som en överraskning. Snarare en bekräftelse på det vi själva upplevt..

Anledningen till att vi valde just Ottossons färg var dels förstås att vi ville måla med linolja och dels att den är så miljövänlig - inga extra tillsatser, "bara" linolja. Men om konsekvenserna blir så här finns det inget att välja på - vi måste byta färg! I Folksams test får två linoljefärger högsta betyg; Engwall och Claessons samt Beckers. Tyvärr är dessa två betydligt giftigare än Ottossons men vad skall man göra? Det är väl bara att välja en av dessa!?

Vad har ni för erfarenheter av Ottossons linoljefärg? Är det en riktigt mögelfärg eller har vi haft "otur"? Stugan ligger i Bohuslän och, som sagt, hösten var extremt fuktig där.
 
Redigerat av moderator:
Blev själv besviken när jag läste testresultatet.
Dock överensstämmer inte testresultaten med mina erfarenheter (än så länge) Målade om hela fasaden sommaren 2009 och har ingen tendens till mögelpåväxt. Huset är målat i ljusa kulörer och jag bor i mälardalen.
Hoppas att inte tiden inte skall utvisa att testet stämmer.
 
Ok, tur att det verkar bra än så länge. Hoppas det klarar sig några år till.

Man har ju lagt ner ett "visst" jobb på målning (och planering, färgval!) så nog blir man besviken alltid.
 
Ingen annan som målat med Ottossons?
 
Jag har målat vårat lusthus med Ottossons 2006, Inget mögel men lite algpåväxt åt norr bakom ett antal vitalba klematis.

mvh plexi
 
W
Jag har målat huset med denna färg 2007 tror jag det var. Vissa ställen har fått en del svartmögel (en del rätt mycket) men dessa hade mögelpåväxt även innan så jag tror att min rengöring inte var tillräckligt bra. På de ställen där jag bytte panel har jag noll mögelpåväxt.
De värsta ställen tvättade jag förra året och där har det inte kommigt tillbaka något svartmögel alls så jag funderar på att tvätta resten, Men antagligen e jag för lat och skiter i det för jag bryr mig inte om det e svartmögel på.
 
Håller precis på att måla mina fönster med Ottosons linoljefärg . Det är ju inte så stora ytor utvändigt, men det vore ju trist om det blev mögel med en gång. Spelar kulören någon roll tro. I testet som nämns ovan var det titanvit.Thotts grön har jag valt.
 
piraten skrev:
Håller precis på att måla mina fönster med Ottosons linoljefärg . Det är ju inte så stora ytor utvändigt, men det vore ju trist om det blev mögel med en gång. Spelar kulören någon roll tro. I testet som nämns ovan var det titanvit.Thotts grön har jag valt.
Kulören spelar roll, dels syns påväxten mer på de ljusa, dels blir det mindre påväxt på mörka kulörer i och med att de håller en högre medeltemperatur. På så vis torkar fukten ut fortare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jopernou
  • Laddar…
Jag har målat med vetegrå resp. gul ockra på delar av mitt hus.

På vissa delar av det vetegrå har jag svarta prickar, på det gula har jag inga prickar alls så det verkar ju vara så att kulören spelar roll. Dock är det så att det jag målat med vetegrå är brädor som bara lutar cirka 10grader så det blir ju fuktigare där än på panelen som är målad i gult.

Jag mailade faktiskt till Gunnar Ottosson dagen efter att Folksam släppte testet och fick följande svar(något förkortat):

"Undersökningarna brukar avslutas efter 2 år vilket vi tycker är en allt för kort tid. Många tillverkare använder sig av olika biocider (svampdödande tillsatser) som normalt bryts ner efter c:a 2 år. Därefter försämras skyddet. Vi använder zinkvitt (zinkoxid) i alla våra färgnyanser. Zink bryts inte ner utan är ständigt aktiv. Vi skulle önska en längre exponeringstid i testet. I undersökningen exponeras panelen i 45 graders vinkel mot himlen, vilket betyder att man målar som om det vore ett yttertak?

Vi har tillverkat linoljefärg sedan 1989 med detta receptur och några reklamationer har vi inte fått. Vår goda utveckling under alla år tyder på att andra också tycker att färgen fungera bra."
 
Saxpy, när målade du och var ligger huset?

Intressant det där med biociderna. Onekligen lite märkligt att inte Folksam fortsätter testerna över flera år. Det kostar ju inget extra, panelerna sitter ju redan där. Man borde göra en egen test, problemet är att vi behöver måla om NU.

Engwall och Claesson har biocider i sin färg men det är också zinkoxid i. Kanske zinkoxiden tar vid när biociderna är slut?

Jag gillar att måla med Ottossons, den luktar gott och de har rätt miljötänk. Dessvärre hade den också lite problem med sprickbildning i Folksams test. Kanske inte Ottossons funkar hos oss - men kan ju fortsätta med den inomhus. Allvarligt talat, jag känner mig helt förvirrad...
 
Huset ligger längs E18, mittemellan Stockholm och Norrtälje, inte vid kusten alltså.

Målade för två år sedan. Ottosson kommenterade ang. sprickbildningen också men det hade jag editerat ut ur svaret tidigare. Kontentan var att han var lite upprörd eftersom det var sprickbildning över en knast och inte sprickbildningen i övrigt. Svårt att säga vilken kvalité det var på knasten ju.

Jag kommer att fortsätta med Ottossons, trivs med att måla med den och resultatet blir väldigt bra. Dock ska jag vara lite mer noga när jag använder vetegrå att tvätta av ordentligt innan jag målar så att man minskar risken iallafall. Blir svårt att byta nu också när jag redan målat delar med Ottossons...:p
 
Folksams test är vetenskapligt och bra upplagd. Enda problemet är att testet bara varat under två år. Färgens funktion mot genomruttning av trä kan inte bevisas. Tror inte heller att just Ottossons Vit Titan Zink var det bästa valet. Denna färg används ju främst som bas för färgbrytning. Jag provade att måla med denna färg till en farstukvist och träet sög åt sig all färg som en svamp utan att lämna efter sig speciellt myckt pigment. Just denna färg verkar vara realtivt pigmentfattig och färgpigmenten verkar vara viktiga mot just mögelangrepp. Varför skulle Kulturhantverkarnas färg vara bättre när de båda använder sig av kallpressad kokt linolja med endast pigmenttillsatser. Men Ottosson är ju dom som ska kunna svara på om denna teori kan stämma.

Jag övervägde ett tag att gå över till Beckers linoljefärg Tradition som fick mycket bra testvärden men efter att ha granskat deras miljödeklaration släppte jag den idén. Jag fortsätter nu att måla mina fönsterbågar med Ottosons färg i grön färg.

Eric
 
Det är inte Ottossons Vit Titan-Zink som används som brytbas, det är Zinkvitt. Men Zinkvitt hade kanske varit ett bättre val i Folksams test då det är just zinkvitt, eller zinkoxid, som är den mögelskyddande substansen i Ottossons färg. Ottossons Zinkvitt innehåller mer zinkoxid än deras övriga färger.

Jag funderade också på Beckers Tradition men även jag backade när jag såg att det är lacknafta i. Tycker bättre om att späda med balsamterpentin.

Funderar nu på att använda Engwall och Claessons Lasol. Den innehåller ingen nafta men väl biocider i form av blykarboxilat. Hittar inte så mycket om detta ämne på nätet men bara namnet låter ju avskräckande. Den mögelskyddande substansen i Beckers Tradition är tolylfuanid vilket är mer väldokumenterat, bla används det som fungicid i frukt- och blomodlingar!

Vad Beckers och E&C:s färger mer har gemensamt är standolja, som är linolja upphettad till 270-300 grader. Beckers Tradition består till största delen av standolja, 25-50%, och bara 2,5-10% linolja. E&C:s Lasol innehåller en "väl anpassad" del standolja, annat angives inte. Standolja har egenskapen att ge en glansigare och hårdare yta. Att tillverkare av "äkta" linoljefärg väljer att avstå från denna sägs bero på att ytan blir spröd och lätt krackelerar. Om detta är sant eller ej är inte bevisat, motsatsen hävdas naturligtvis också.
 
Saxpy skrev:
Jag har målat med vetegrå resp. gul ockra på delar av mitt hus.

På vissa delar av det vetegrå har jag svarta prickar, på det gula har jag inga prickar alls så det verkar ju vara så att kulören spelar roll. Dock är det så att det jag målat med vetegrå är brädor som bara lutar cirka 10grader så det blir ju fuktigare där än på panelen som är målad i gult.
Det stämmer (med lutningen alltså)!

Har varit ute i stugan och kollat väggen lite närmare. Vi har liggande panel på verandan och där det har blivit påväxt är uteslutande upptill på bräderna, på de icke lodräta delarna, se bifogade bilder. Klockrent alltså - inte en gnutta mögel på de lodräta.

Vad betyder detta tro? Funkar inte just Ottossons på lite lutning? Eller gäller det linoljefärg i allmänhet? Borde vi byta panel till stående?
 
  • DSC00629.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00630.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast det där med lutning stämmer inte för mig, vi har engelskt rött frän ottossons på fönster, inkl blecken, och de lutar ju. Ingen påväxt alls. Jag har inte märkt något där, jag har även målat utemöblerna med en grön kulör och en modern grupp i svart, ingen synlig påväxt, och då står de ute i rusket hela året. På det svarta lär man väl inte se något, men iaf.

Men engelskt rött känns om den bästa varianten, den vita är jag lite tveksam till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.