Hej!

Jaha nu står jag inför det svåra valet. En Husqvarna Rider för 24 tusen eller den stora Automowern för 36. Pengarna talar emot den senare. Men vad talar för den förutom att det är skönt när någon annan gör jobbet? 69db 8 timmar om dagen lär inte göra grannarna glada :wow:

Tacksam för råd!
 
Själv var jag i precis samma sits, 3000kvm gräs - stod mellan Rider 16C AWD eller en automover. Det blev en Rider, jag hade fått dra kabel till förbannelse då vi har en gammal bondträdgård med rabatter och pyssel lite överallt.
 
Milkshaken
Lätt Ridern. Det är ju kul att klippa gräs med åkklippare..
Sen en automover som står på i princip hela tiden, i längden bör ju en sådan slitas nåt grymt..... Bara en tanke det sista...

Jag klipper själv ca 4.500kvm.. 3 st trädgårdar, om jag skulle klippa alla 3 samma dag skulle det ta ungefär 4 timmar./2ggr i veckan innan midsommar och 1ggn/veckan efter.... Det kan väl grannarna leva med?
 
W
Har typ samma storlek på gräsmatta, kanske 1000kvm till men det som stoppade mig för att köra med automover var alla träden som släpper ned grenar. Jag skulle behöva gå och sammla upp dessa helatiden eller leva med att automovern inte kom åt på alla ställen och få "öar" med högt gräs.

Det blev till att ha kvar ridern som gjärna tuggar i sig grenar och all annan skit som ligger där. Körde över ett armeringsjärn igår, det var inte bra med faktiskt ovanligt lite skada på knivarna. De klippte gladeligen klart mattan medans armeringsjärnet såg ut som ett S :)
 
4 timmar x 2 gånger x 8 veckor + 4 timmar x 1 gång x 10 veckor = 104 timmar.

Hur lång tid tar det att lägga ned en kabel?
 
Milkshaken
Tobbe Arnesson skrev:
4 timmar x 2 gånger x 8 veckor + 4 timmar x 1 gång x 10 veckor = 104 timmar.

Hur lång tid tar det att lägga ned en kabel?

:) ja så kan man räkna det oxå, men tycker att dom 104 timmarna är bra så mycket roligare än att lägga ned en kabel..:)
 
Finns det verkligen en automover som klarar 4500kvm med träd, rabatter och annat tjaffs i verkligheten ?
 
Milkshaken: Ja, gillar man att köra åkklippare ska man naturligtvis göra det! :)

tallmilan: 260 ska ju egentligen funka, men jag blev rekommenderad dubbla 230 då jag har en del smala passager och rätt stökigt från ena hörnet till det diagonala. Vilka jag nu har köpt men ännu inte installerat...

(har även hört ryktesvägen att 260 inte är riktigt färdigutvecklad ännu: "problem med lagerhållaren för knivplattan den vibrerar")
 
Ridern för 24' antar jag är Rider 111B. Den är inte byggd för såpass stora ytor utan är tänkt som ersättare för en vanlig gåbakomklippare på tomter som är ca 1500 kvm.

På den ytan ska du ha en Rider 11c eller 13c som minst, alltså 30' eller 36'.

Dessutom är det svårt att få tag på 111B. Efterfrågan är större än tillgången. Många har nog köpt den till för stora tomter, men det lär märkas om några år :)
 
Ja, jag hörde att 111B är slut precis överallt och att de skulle sluta sända TV-reklamen nu ... det blev en missmatch med förväntad konjunktur-efterfrågan och verklig efterfrågan. Folk med stora tomter verkar inte ha ont om pengar just nu ...
 
Åkgräsklipparen går att använda till så mycket mer, en kärra till så drar du jord/ris/ved/grus/byggmaterial osv. Jag har enbart 3000 m2 tomt men traktorn med kärra har varit guld värd många gånger.
 
Jag tycker skottkärran funkar utmärkt för gårdsförflyttningar, har förvisso inte kört något tung än. Bara sten och grus... :p

Såg förresten en herre som hade släp på sin permobil igår. :D
 
Milkshaken
miza1466 skrev:
Åkgräsklipparen går att använda till så mycket mer, en kärra till så drar du jord/ris/ved/grus/byggmaterial osv. Jag har enbart 3000 m2 tomt men traktorn med kärra har varit guld värd många gånger.
Håller med. vi har en liten hemmagjord kärra efter klippen. Har kört ut en jäkla massa säckar med jord och gödsel, flyttar maskiner typ bordssåg, och andra tyngre grejer.
Häromveckan var vi till grannen och hämtade en altandörr med karm.. Grabben körde och jag var på vagnen.

jag har även en vält efter klippen ibland. Vi har tillexempel problem med vildsvin här, efter att dom har bökat runt så är det relativt enkelt att välta efter sen. Likaså har jag fyllt igen massa håligheter, vältade över det innan sådden. Funkar kanon.
 
Milkshaken
Hmm. Varför har inte jag en vattenspridare under mitt klippbord och varför har jag inte farthållare??? Hmmm.....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.