Har varit på visning av ett gammalt torp från 1875. Det är rejält med renoveringsarbete i huset, och utvänligt behöver det en rejäl ansiktslyftning.

Det är antagligen tilläggsisolerat på den gamla ytterväggen och "ny" panel sitter där utanpå.

Nu till mitt problem. Det är en gammal torpargrund så jag kommer inte ner och kan titta under grunden, finns ingen inspektionslucka eller liknande i huset. Gick runt huset för att se om jag kunde sticka kniven i syllen någonstans och lyckades komma åt den på ett par ställen, främst vid ventilationsgallren. Där gick kniven på de flesta ställena rakt in i syllen. Kniven var dock torr och jag kunde inte känna någon fukt på något av ställe jag kände på.

Hur bör man gå till väga nu, budgivningen har inte börjat ännu och vi är väl egentligen väldigt intresserade av huset men är detta ett allt för stort jobb eller ett allt för dyrt jobb vet jag inte om det är värt det. 320.000:- är utgångspriset så det är inget dyrt torp vilket gör att man ju inte vill lägga allt för mycket pengar så en osynlig detalj som syllarna. Går det så gör jag jobbet själv med hjälp av vänner och mycket slit.

Är det troligt att det är fuktproblem i grunden också? Skall försöka få loss ventilationsgallren och fota in i hålen för att försöka få någon uppfattning om hur det ser ut, vad skall jag tänka på, vilka varningstecken finns det? Känner att jag verkligen inte vill dra på mig en halvrutten eller möglig grund! Det är vad jag kan känna INGEN dålig lukt i huset eller när jag var och pillade vid grunden

Hur gör man med besiktning, borde man bjuda klart och besiktiga sen eller hur fungerar det?

Tack på förhand
-Jonas

Här kommer lite bilder, vet inte om det hjälper något men det känns ändå vettigt att skicka med dem:
 
  • P1020100.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020101.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020102.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020103.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020104.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020129.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020130.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020131.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
leta efter något bättre tycker jag!
 
Poängen är att det finns indraget godkänt vatten, fungerande avlopp, nyindragen el, garage och rätt stor verkstad.

Priset ligger långt ifrån de närmaste villorna i området så att det blir en hel del pengar/jobb som kommer läggas ner är jag väl medveten om, behöver få en uppfattning om hur pass myckte det är bara. Räknar med att kunna lägga 150kkr på renoveringskostnader men kommer inte anlita några hantverkare så det är iprincip bara materialkostnader och lite mutor till vänner som ingår i det priset.
 
Mikael_L
Är läget och det övriga bra så går det ju alltid att riva och bygga nytt och bra. :)

Jag tror att gamla renoveringsobjekt kan kosta mycket mer an nybyggen.
 
Att kniven är torr säger tyvärr inte så mycket. Du kan nog inte på det sättet säga om ett material har 30 eller 95% fukthalt skulle jag gissa.
 
Det där är gamla skador skulle jag gissa Kan bero på flera saker, dåliga hängrännor eller brist på sådana, mycket och högt gräs nära väggen samt annan växtlighet som har fått vattnet att studsa in mot väggen. Sen har man renoverat och säkert åtgärdat orsaken till problemen.

Ska Ni bo där året om eller ha det som sommarställe?
 
BiFuel skrev:
Att kniven är torr säger tyvärr inte så mycket. Du kan nog inte på det sättet säga om ett material har 30 eller 95% fukthalt skulle jag gissa.
Nej, det har du rätt i, men jag kan ju i alla fall se att det inte är en riktigt fuktig röta, klart det kan vara för mycket fukt men det är i alla fall inte indränkt i vatten.


Manberg skrev:
Det där är gamla skador skulle jag gissa Kan bero på flera saker, dåliga hängrännor eller brist på sådana, mycket och högt gräs nära väggen samt annan växtlighet som har fått vattnet att studsa in mot väggen. Sen har man renoverat och säkert åtgärdat orsaken till problemen.

Ska Ni bo där året om eller ha det som sommarställe?
Jo, det är antagligen så, just nu finns det inga buskage kring huset men det bör det ju ha funnits någon gång kan man tycka. Hur skall jag få bekräftat att det är en gammal skada? Skall dit ut och försöka komma åt att fota in i grunden efter att ha tagit bort ventilationsgallren. Vad skall jag vara extra uppmärksam på?

Vi har tänkt bo där ute åre om men inte flytta in innan allt sånthär är renoverat.

Det känns som om att är det bara syllen som behöver bytas går det förhållandevis enkelt om man gör som på denna sida: http://www.tenico.nu/tips46.htm men skippar att lägga i en impregnerad syll.
MEN, är det mer än syllen som är kass, såsom ett pågående mögelangrepp eller liknande så vete tusan vad man skall göra då...
 
Allt går att ändra utom läget :) Men byta syll är ju ett avancerat jobb som kräver kunskap och förmåga. Har man det så är det förstås bara att göra.
Min erfarenhet av gamla hus (och gamla bilar) är att det oftast är värre än det ser ut, 150 000 i renoveringsbudget låter som väldigt lite men det är svårt att säga när man inte vet vad mer som behöver göras.

Är läget rätt och det finns garage/verkstad kan det vara ett intressant hus även med renoveringsbehov.
 
anlita Anticimex, så kommer de att konstatera att det är or och andra trägnagare som konsumerat en bra bit av det gamla huset. Syllen i dessa gamla hus, ca 150X150 mm, brukar vara av bra kvalitet, = kärnvirke, så när den är uppäten, brukar det mesta som är kopplat till syllen också vara det. Gå upp på vinden och leta efter små högar av trädamm, som avslöjar att det finns andra boende i huset med. Oavsett om Du är en välbärgad person och obegränsat med fritid, tror jag att den där riktiga känslan att få bo annorlunda, inte vill infinna sig efter 15 år av renovering. Detta beror ofta på att gamla hus inte var uppbyggda på det sätt vi är vana vid idag. Det kan vara en bit vägg här, en trappa där, ett felvänt rum, spisen vänd från fönstren o s v i all oändlighet. Men visst, det finns några personer som älskar att bo så där, men det gäller att kolla upp sig själv och sin familj, innan man hoppar på dessa projekt.
 
Redigerat:
Jo, det lär väl bli till att ta dit en besiktningsman antagligen, men vill ändå få en uppfattning om vad det hela handlar om innan så man kan avstyra det innan om det känns för illa och därmed spara in kostnaden för besiktningen.

Själva huset i sig är som vi vill ha det, kanske kommer bygga ut en liten del men det finns egentligen ingenting vi vill ändra på förutom att just rusta upp det.

Som du säger är det uppätet, betyder det att det egentligen inte är murket och att dessa små inneboende käkar upp även torrt och färskt virke eller ger de sig bara på det "spröda"/sköra virket?

Den gamla panelen (som nu är täckt med isolering och en ny fasad) ligger ju an mot syllen och den verkar inte vara uppäten, vad kan det antyda på?

För att få en bild över hur mycket som behöver göras skulle jag med andra ord behöva få bort fasaden så jag kommer åt att kika på timmerstommen huset är byggd av, för att se hur mycket som är uppätet?
 
jag skulle se till helhetsintrycket istället............det är ju ett torp från 1875 och man kan inte inbilla sig att ett sånt skulle vara kärnfriskt på något vis och är det inga omedelbara sättningar i hörn och annat är det nog ingen fara på taket även om den är lite kexig.
 
Blecktrumman skrev:
jag skulle se till helhetsintrycket istället............det är ju ett torp från 1875 och man kan inte inbilla sig att ett sånt skulle vara kärnfriskt på något vis och är det inga omedelbara sättningar i hörn och annat är det nog ingen fara på taket även om den är lite kexig.
Det är ju faktiskt sant! Inbildar mig verkligen inte att det är helt friskt, men man vill ju ändå få en bild av skadan så man inte drar på sig någonting som rasar inom ett par år. Kan ju vara så att det bara är små delar som är skadade och då man man med lätthet byta ut det och känna sig säker på att det inte händer någonting under detta och kanske nästa årtionde också. :)
Jag får egentligen inga varningsklockor när jag kikar runt på huset, det känns torrt och fint, slitet givetvis och i behov av upprustning men inte mycket värre än så. Förutom just syllen då.


Jag var ute vid huset idag igen och lyckades komma åt syllen på ett par ställen till som jag missat på visningen. Konstaterade att den måste vara utbytt iaf delvis vid det sydvästra hörnet av huset.

Jag hittade även ett ventilationsgaller som kan användas som inspektionshål, satt två tegelstenar vid sidorna av det och det var lätt att ta loss. Givetvis oerhört svårt att få en bild av hur det står till med huset genom detta hål men där kan ju iaf en besiktningsman så in en inspektionskamera.

Jag kunde iaf konstatera att det inte gick att trycka in kniven i någonting jag kom åt med armen i alla fall så det är inte murket så långt som jag kunde känna, inte heller syllen var murken på insidan utan det var bara på utsidan, iaf nära inspektionshålet.

Hade med mig en liten kamera som jag försökte få så bra bilder jag kunde med, hade verkligen uppskattat kommentarer på dessa

En fråga också:
Vad tror ni om att fråga om det är okey att ta upp fasaden under ett eller flera fönster för att på så sätt kunna se hur timmret/syllen ser ut därinunder?
 
  • DSCN8532.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8536.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8540.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8545.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8553.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8554.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8561.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8563.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8569.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8570.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare lite bilder :blushing:
 
  • DSCN8571.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8574.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8595.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8597.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8602.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8603.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8604.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8607.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8608.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8610.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De sista, hoppas ni orkar titta igenom den och leta efter uppenbara fallgropar!

De två sista bilderna är på syllen från utsidan av huset för att visa skillnaden jämfört med allt trä i torpargrunden.
 
  • DSCN8612.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8615.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8621.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8624.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8625.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8628.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN8632.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite oroväckande med de nya uppstagningarna som gjorts. Är underlaget dåligt eller är det konstruktionen som börjar ge sig kan man undra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.