Hej!

Jag har precis köpt min första lägenhet och kommer flytta in i Juli.

Jag har tänkt öppna upp en liten "glugg" mellan kök och vardagsrum för att få in lite mer naturligt ljus från fönstrena(söderläge) samt att kanske få en något luftigare känsla i vardagsrummet.

Dessutom så hade jag tänkt bygga ett barbord i gluggen så att man kan sitta 4 pers och äta/umgås. Teoretiskt tycker jag det verkar som en platsbesparande och smart lösning, när det annars är svårt att ha en naturlig matplats i en etta som denna.

Rummet i sig är ganska svårmöblerat då den kortsidan som inte har fönster har en liten "walk in closet" mitt på väggen.

Jag har lekt lite med Google sketchup för att få till hur en ev. lösning skulle se ut. På bilden är vardagsrummet och alla möbler skalenliga. Måtten på rummet är:
- Kortsida mellan kök/vardagsrum 3,90
- Vardagsrum 3,10 x 4,90

Jag har "möblerat" med en 120cm-bred säng, en soffa som är 2,40 bred + en stor TV och maffig ljudanläggning för att se vad jag har att gå på(Ungkarl? Javisst! d^_^b ).

Mäklaren sa att det var flera som gjort liknande ingrepp i huset och att det inte var en bärande vägg.

Vad tror ni? Jag har också testat sätta gluggen ungefär där TVn sitter på bilden nedan, men då känner jag att får mycket svårare att möblera vardagsrummet(bild 2.). Finns det några för- eller nackdelar som jag inte tänkt på?


Den planlösning jag tänkt på:
lgh3_top.JPG


Alternativ lösning som jag skissade på först(jag gillar inte denna lika mkt):
lgh_top.JPG
 
J
Du gillar inte tanken på loftsäng med förvaring under?
 
Hej!

Nej jag är lite "allergisk" mot loftsängar, men jag tänkte dock bygga upp sängen lite och ha förvaring under.

Tror du att det blir för mycket saker på för liten yta?
 
30m2 var nog tänkt att möblera med en bäddsoffa :). Sängen känns felplacerat där vid fönster. Försök att flytta den närmare klädkammare på något sätt .... avskärma med hyllor kanske? ... om du måste ha en säng ....? Eller en stor säng som kan bli till en soffa med en massa ryggstödd och kuddar ?
gaia
 
Redigerat av moderator:
Hemmakatten
Jag skulle ha rivit ner hela väggen mellan kök och rum. Du får då ett mycket större, ljusare och mer lättmöblerat rum.

Jag skulle också ställa sängen mot långväggen i nedre högra delen av rummet. Runt sängen en gardin/draperi som kan dras för lite grann vid behov. Vid kortänden på sängen in mot ummet skulle jag ställe en lägre bokhylla eller dylikt.

I resten av rummet uppe vid fönstret får du då plats med ett litet matbord för två-tre, uppfällbart för flera vid behov och soffgruppen.
 
J
Bokaj skrev:
Hej!

Nej jag är lite "allergisk" mot loftsängar, men jag tänkte dock bygga upp sängen lite och ha förvaring under.

Tror du att det blir för mycket saker på för liten yta?
Som gaia säger, sängen känns felplacerad.
 
gaia skrev:
30m2 var nog tänkt att möblera med en bäddsoffa :). Sängen känns felplacerat där vid fönster. Försök att flytta den närmare klädkammare på något sätt .... avskärma med hyllor kanske? ... om du måste ha en säng ....? Eller en stor säng som kan bli till en soffa med en massa ryggstödd och kuddar ?
gaia
Hej! Tack för svar!

Jo, jag vet. Hade jag hittat en bäddsoffa som inte är oskön och jobbig att slå ihop hade det kanske varit nåt. Men tänk också att jag ska bo där dagligen, och inte nån gång då och då.

Funktionalitet före stil är det som gäller för mig när det gäller sängen. Jag är helt enkelt för lat. :)

Hur tänkte du med sängen? Att den skulle stå längs med långsidan ungefär där soffan står nu på bild 1? Var tänkte du att soffan skulle stå?
 
Hemmakatten skrev:
Jag skulle ha rivit ner hela väggen mellan kök och rum. Du får då ett mycket större, ljusare och mer lättmöblerat rum.

Jag skulle också ställa sängen mot långväggen i nedre högra delen av rummet. Runt sängen en gardin/draperi som kan dras för lite grann vid behov. Vid kortänden på sängen in mot ummet skulle jag ställe en lägre bokhylla eller dylikt.

I resten av rummet uppe vid fönstret får du då plats med ett litet matbord för två-tre, uppfällbart för flera vid behov och soffgruppen.

Hej! Tack för dina tankar också, all hjälp uppskattas!

Jag har också funderat på denna lösning, men då uppstår snabbt ytterligare ett problem då det är olika golv i kök och vardagsrum. Golvet i vardagsrummet är ett charmigt gammalt trägolv i lite mörkare färg, och i köket är det ljusare och modernare. Det har jag inte råd med just nu, i tillägg till att jag verkligen gillar golvet i vardagsrummet.

Men om det bara är ljus som det gäller, vad tror du om att öppna upp en större lucka då? Möbleringsproblemen blir ju dock ännu större då jag bara kan sätta upp TV på en av mina 4 väggar då...

Sängen kan ju inte stå längst ner i högra hörnet mot kortsidan då den där förbannade garderoben är superdåligt placerad sådär 1m från det nedre högra hörnet.



Men i överlag, tror ni det ser konstigt ut att öppna upp en sån lucka som bara är en del av väggen mot köket? För det verkar som de flesta reagerar på sängen, och inte "barluckan"?
 
Hemmakatten
Jag skulle ändå riva hela väggen.

Att göra en lucka som du ritat tycker jag ser konstigt ut och än mer märkligt att sitta i olika rum om man är3-4 stycken som äter/umgås. Det är dessutom inte mkt billigare att göra en sådan lucka än att riva hela väggen.

Om du river hela väggen så lägg en tillräckligt bred list i rostfritt/aluminium/trä över springan som blir mellan de båda golven. Leta sedan, när du får tid och råd, på blocket o andra ställen efter liknande trägolv du har i vardagsrummet, brukar gå att få tag på men kan ta lite tid. Lägg golvet i köket och hallen. Slipa båda golven och betsa/lacka/olja i samma färg. Det borde kunna bli förhållandevis billigt.

Om nu garderobsdörren absolut inte går att flytta så skulle jag (efter det att väggen mellan kök o rum var riven) bygga för dörröppningen i rummet till en vägg (lika lång väggsnutt som sängen är bred +10-20cm) . I hörnan som då bilads skulle jag ställa sängen.
 
Hemmakatten skrev:
Jag skulle ändå riva hela väggen.

Att göra en lucka som du ritat tycker jag ser konstigt ut och än mer märkligt att sitta i olika rum om man är3-4 stycken som äter/umgås. Det är dessutom inte mkt billigare att göra en sådan lucka än att riva hela väggen.
Jag ser mer luckan som en mingelplats än en äta-middag-plats. Jag bor trots allt själv så det är ju mer för de gånger jag får besök. Men om det kommer kännas konstigt kan jag inte riktigt svara på förrän jag testat. :)

Hemmakatten skrev:
Om nu garderobsdörren absolut inte går att flytta så skulle jag (efter det att väggen mellan kök o rum var riven) bygga för dörröppningen i rummet till en vägg (lika lång väggsnutt som sängen är bred +10-20cm) . I hörnan som då bilads skulle jag ställa sängen.

Jag gillar din idé! Jag ska fundera mer på lösningen med att riva hela väggen, luftigt är ju bra.. Men jag tror dock jag kommer få möbleringsproblem då också. Om jag har förstått dig rätt så tänkte du att man kanske skulle ställa sängen längs med kortsidan i vardagsrummet?

Jag gjorde en snabb skiss på det som jag tror du menar?
lgh_top_Hemmakatten.JPG

Jag gillar det om det fungerar(resten av möbleringen la jag inte så mkt tanke bakom, tips där?), men som du ser så kommer nog sängen att sticka ut en bit utanför garderobsdörren, vilket ju inte blir så bra. Jag har funderat på att offra garderoben och göra några hyllor eller nåt i den. Men eftersom den är så stor(förra ägaren hade den som dator-skrubb), så känns det som jag dödar en annans bra förvaringsplats som kan behövas.

Man kanske kan haka av dörren och låta den vara öppen? Och bara dra ett draperi eller nåt över hålet?
 
Bokaj skrev:
Man kanske kan haka av dörren och låta den vara öppen? Och bara dra ett draperi eller nåt över hålet?
Ja, det skulle vara en enkel lösning på att behålla förvaringsutrymme och få en bra placering för en säng som kan avskärmas från resten med en draperi i fall du vill ha sängen gömt på dagtid.
I sista planskiss - kanske arrangera ett bord/barbord bakom soffryggen att äta frukost vid?
 
Att offra köksväggen kan fungera om du inte lagar stekt mat så ofta. Men det känns som att du försöker att få in för mycket funktion på för liten yta. Det skulle hjälpa om du kunde få undan sängen på nåt sätt. Förutom loftsängar och bäddsoffor finns det ju diverse lösningar där man fäller upp sängen.
 
Öpnna upp som på bild 1 men lite mer. Spara bara en "pelare" lika bred som tvn och några cm till.

Så du kan gå runt bordet utan att går runt "hela" lägenheten
 
Nu klagar vi inte på mina paintskills:p
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nu har du ställt sängen i köket igen :). Matbordet är alldeles för stort för en etta.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.