Måste akut köpa mig en grästrimmer och står nu i valewt o kvalet över vad jag skall välja. Har tidigare kört med sladd o tänker inte göra det igen. Så då står valet mellan en bensindriven, eller en med batteri.
Tomten är på 1200 m2 och det blir en del jobb med trimmern, inte bara kantklippning.
har kollat lite på en bosch, iom att jag redan har en skruvdragare (grön modell) från bosch med två 14,4 V batterier och såvitt jag förstår så kan jag använda dessa även till deras trimmer. Frågan är dock hur mycket man kan klippa på ett fulladdat batteri?
Skall man istället satsa på en bensindriven som man kan få för i princip samma pengar.
Kan man då satsa på en Meec som finns på Jula till väldigt bra pris (http://www.jula.se/bensindriven-grastrimmer-137452) eller skall man gå upp en femhundring o få typ en Partner eller Flymo istället?

Jag tar tacksamt emot alla era funderingar kring detta.
 
Min enda åsikt såhär innan det är läggningsdags är att en trimmer med ett väldigt bra pris oftast bara har en utmärkande positiv egenskap och det är att den har ett attraktivt pris.

Går för övrigt att överföra på mycket när man handlar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hrrrmm Meec på Jula skulle inte jag lägga mina surt förvärvade pengar på. Har sett högen med "returnerade" Meec-trimmers på tippen utanför skara.
Det var säkert 500 mindre bra trimmers som jula slängt där... Ger det dig svar nog? ;)
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
För mindre jobb är en maskin med sladd mitt förstahandsval. Det har du dock valt bort och då röstar jag för bensin. Batteridrivna maskiner i trädgården går bort av det enkla skälet att jag förväntar mig att livslängden på maskinen är långt längre än livslängden på batterierna och det är sällan ekonomiskt försvarbart att köpa nya batterier. Då blir det istället skrot av en antagligen fullt fungerande maskin vilket känns tokigt.

Stihl är mitt favomärke just nu så jag föreslår att du fingrar på en av deras mindre maskiner.Själv tänkte jag skaffa en av deras eltrimmers eftersom sladd funkar bra på min tomt.
 
Milkshaken
Jag är förespråkare för bensin om man har yta för det. Istället för MEEC... kan du titta på Cheapys märke... TEXAS. Danskt märke som jag tycker räcker gott för hemmabruk. likaså att det finns reservdelar till Texas på flera ställen än Cheapy...
jag köpte min 2006 och den snurrar lika bra än. Den kostade då vill jag minnas, runt 1100 spänn, fick med en buskklinga och gräshuvud.
 
En lite bensindriven trimmer är konstruerad för att klara omkring 60timmar effektiv körning, i alla fall på ett av de största märkarna. Har själv varit med vid konstruktionen på dessa. En batteridriven har säkert lika lång livslängd, så min röst hamnar på en batteri driven med snabbladning. Mycket tystare och mindre vibrationer.

Tyvärr så gäller 60timmars reglen på väldigt många "hemma" maskiner.
 
60 timmar totalt eller per år?
 
mexitegel skrev:
60 timmar totalt eller per år?
Den totala livslängden :| finns t.o.m maskiner som är konstruerad för betydligt mindre än så.
 
Själv är jag helt förälskad i vår lilla batteridrivna trimmer från Bosch med en hård plastflärp istället för tråd, helt underbar. Den klarar t.o.m. tunanre grenar och björnbärssnår utan några större problem. Både jag och min sambo är så förtjusta i den så vi var nästan på väg att köpa en till när Jula hade den för nästan halva priset när de öppnade här i Lund, bara för att vi är så sjukt nöjda med den. Helt klart vårt bästa köp till sommarstugan!!

Vi har en gigantisk naturtomt där det har växt, och fortfarande växer, en hel del sly av både björk, hallon, nässlor och kirskål. Dessutom är det en hel del starkt lutande slänter. Vi har röjt dessa med vår röjsåg som nog får anses vara vårt näst bästa köp och sått gräs. Men hallon, nässlor och kirskål växer upp igen ganska snart och röjsågen låter rejält och är obekväm att bära på. Då är det perfekt att gå lite då och då med den lilla trimmern. Förra sommaren gick jag flera gånger med den på morgonen innan jobbet och klippte av småskott av hallon och kirskål och nu har vi en underbart fin slänt utan ogräs i. Och trots flitigt användande i 1½ säsong så håller batteriet riktigt länge fortfarande. Men så är vi noga med att sätta en timer när vi laddar det och laddar det inte längre än de 5 timmar som anges i manualen. Vi borde egentligen skaffa oss en Flymo eller liknande i våra slänter och mer friväxande områden som vi ändå vill klippa då och då under säsongen men det känns fortfarande ganska smidigt att gå med trimmern och vi använder den för att klippa ganska stora ytor åt gången.

Så för mig är valet enkelt! Så smidig, tyst och bra!
 
MIn erfarenhet är att bensindrivna är mycket liv på och kan kännas lite väl "vildsinta" när det ska snyggas till kanter osv. Röjning funkar kanon dock.
Själv har jag en billig batteridriven för 3000 m2 tomt, varav 2000 m2 plan gräsmatta, med 30 meter gång som kantklipps. Batteriet räcker inte för allt jag gör, men på 2-3 omgångar är allt avkört. Vridbart huvud för kantklippningen är riktigt trevligt och gör denna syssla snabb och smidig. Den större delen av klippningen gör jag ju dock såklart med en åkgräsklippare.
Den hårda plastflärpen tycker jag låter intressant som Cockaby nämner för tyngre "röjning".
Den stora fördelen med batteri tycker jag ligger i att det är snabbt och enkelt att bara dra fram den för någon enstaka minuts trimmning, skulle aldrig bli av med en bensindriven.
 
+1 Bosch bateridriven med plastpinnar
Helt genialt, allt annat kör jag på alkylatbensin, men trimern är så otroligt smidig när man bara vill köra lite snabbt (när man har 5min över) och ser en ogräskant - man slipper börja jaga soppa etc ...
 
tallmilan skrev:
+1 Bosch bateridriven med plastpinnar
Helt genialt, allt annat kör jag på alkylatbensin, men trimern är så otroligt smidig när man bara vill köra lite snabbt (när man har 5min över) och ser en ogräskant - man slipper börja jaga soppa etc ...
Låter kanon, har ni en länk så att jag förstår vilken modell ni menar
 
http://www.amazon.co.uk/gp/product/images/B000Y1FA46/ref=dp_otherviews_z_3?ie=UTF8&s=diy&img=3

Bosch ART 23
Batteri driften gör att man "får tid" att bara ta tag i den och köra lite medans man väntar på nånting annat eller bara för att det var en sån skön sommarvärme den kvällen, plastpinnarna gör att man inte behöver svära över tråden som trasslar eller tar slut. Röda pinnar är lite längre och klenare, vita pinnar är grövre och tar grövre kvistar men är kortare från början
 
tallmilan skrev:
[länk]

Bosch ART 23
Batteri driften gör att man "får tid" att bara ta tag i den och köra lite medans man väntar på nånting annat eller bara för att det var en sån skön sommarvärme den kvällen, plastpinnarna gör att man inte behöver svära över tråden som trasslar eller tar slut. Röda pinnar är lite längre och klenare, vita pinnar är grövre och tar grövre kvistar men är kortare från början
Tackar tackar :)
 
Jag har en Stiga batterimaskin är och nöjd med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.