Japp som så många andra har även jag nyttjat vädret till att måla.
Vi måste ju öva inför 2012...
Nåväl.
Gick till affären med färgflagor - de konstaterade färg och sträckte fram burk - varsågod.
Vitmålning av knutar och foder stod på schemat.
Det är sedan tidigare skrapat, tvättat, grundat(där det skall grundas) och gullat med.
Detta är resultatet av andra strykningen. Samma färg annan burk.
Samma resultat på grundat respektive tidigare färg.
På somliga ställen gäller detta utseendet på första strykningen med.
Färgen är den samma fast från två olika burkar.
Båda ordentligt rörda innan.
Utseendet efter 1:a strykningen var 100% godkänt vitt.
Utseende efter 2:a strykning är 100% underkänt och jag skulle vilja stypa någon.
Nu tiotusenkronorsfrågan - vad har hänt?
Det är som den där gulaktiga sörjan som man vispar ner i färgen när burken öppnas på något mysko sätt hängt med iallafall. Det var dessutom vitt när den ströks på.

Jo jag kommer ju gå tillbaka till affären men innan jag vet vem som skall stypas tänkte jag kolla med er innan jag blir bortkollrad i alkyl/acryl/aliftanin,
ja, al-träsket!
På samma sätt som man inte begriper en läkare - begriper man heller inte målerinissarna.

- vad har hänt?

DSC00954.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ber om ursäkt för den ganska pissiga mobilkamera-kvalitèn. Men det gula motsvarar verkligheten.
Och jo det finns ett välkänt fabrikat på burken men jag väntar gärna med det.
 
Redigerat:
  • Gilla
CapnEastling och 1 till
  • Laddar…
Nog inte fabrikatet det är fel på utan sommarvikarien som bröt ev glömde skaka färgen,då du nämnde att brytningen låg på ytan efter öppning så skulle jag nog tro att det sistnämnda är fallet.Enda underliga är att den gulnat så snabbtvid torkning,klart att du skall kompenseras på ngt vis.
 
...strypa mig själv.
Nåja - bara 1 loosad målardag - det finns så många fler! Och vi skall bli så mycket bättre!
Tack tobbe72 för svar men färgen är obruten - men fan vet om man inte borde be dem skaka burken även om den inte skall brytas - f-n vet hur länge de står och separerar.
Men under dagen i all min nedstämdhet så har jag fått gjort en del annat och peppar peppar - det gula avtar.
Och på rinnmärken och annat, som ingen av er andra har, så är det vitt i ytterkanterna men ett gult stråk där färgenskiktet är lite tjockare än lämpligt.
Kan det vara så att jag inte sett 1:a målningen när den torkade? (det är ju inte det roligaste...)

Det kunde vart schysst om man skrivit att "jag slutade måla vid 7-snåret igår kväll" - men min gissning är att färgen har helt enkelt inte torkat färdigt.:blushing:
Skall kolla till imorron.
Och jo - kollade luftfuktigheten iaf i teorin innan jag släppte torkningen över natt.

//skulle en klåpare till färgnisse glömma skaka en 10-litare - jag hade blandat den med något som var hans!

Det är varit lite upp och ner idag kan man säga.

Vi ses 2012!
 
...men en j-a knepig omväg.
Färg borde väl inte torka så här?
Svaga gula strimmor kvar i rinnet. Flammigheten borta.

Utseendemässigt nu typ godkänt. Då är det värre med rinnet :rolleyes:
Tekniskt kemiskt? inte en aning.

Får se om affären kommer å tittar.

vi hörs!
 
anders71 skrev:
...men en j-a knepig omväg.
Färg borde väl inte torka så här?
Svaga gula strimmor kvar i rinnet. Flammigheten borta.

Utseendemässigt nu typ godkänt. Då är det värre med rinnet :rolleyes:
Tekniskt kemiskt? inte en aning.

Får se om affären kommer å tittar.

vi hörs!
Tvättade du av ytorna innan du målade och i så fall med vad?
Ibland kan det vara så att när man tvättar fasaden, sköljer man av med kallt vatten från slangen. När man sköljer händerna efter att man tvättat dom men tvål så går det bra i ljummet vatten, men tvålen sköljer man svårare av i kallt vatten.

Det är precis samma sak när man tvättar huset. Är det sådär +7 ute en vanlig fin vårdag så sköljer man inte av fasadtvätten riktigt bra med kallt slangvatten. Resterna som blir kvar på fasaden blir som gula rinnmärken när man målar, men de försvinner efter ett par dagar.

Hoppas det löser sig till slut. Alltid tråkigt när det strular om man försöker göra något fint.

Det var fel märke på färgen du hade Anders så jag kan inte hjälpa dig mer än så här i detta ärende.
 
Redigerat av moderator:
Tack Jens_H för dina tankar.
Tvättat och spolat av för ca 1 månad sedan.
Fasadtvätt från den samme tillverkaren.
Tanken var att jag skulle börjat tidigare men det har ju varit så kallt!
Vill inte måla på ny-blött.
Det lustiga är att jag har målat på tre sidor av huset. Öst syd och väst.
Ditt resonemang om kvarliggande fasadtvätt skulle kunna funka om det inte hade varit för sydsidan där jag inte tvättat två foder och en husknut som jag precis bytt.
Nya grundade panelbrädor båda ställena - faktiskt förgrundat på sydsidan och hemmagrundat på knuten - herregud - vårt hus är rena provkartan!

Flammigheten var rakt över alla tre sidorna oavsett underlag, skoningslöst.
Skillnad på burkindivider som natt och dag.
Jag fann råd och startade denna tråd - (präktovarning+nödrim)
Nu satsar jag på att finna en baseline på färgen!

Nu är det fint - gulflammigheten har släppt och rinnet påminner mig bara om att måla snabbare och bättre :)
Tankarna är numera kemiskttekniska.
Jag är inte jätteintresserad av resten av den burken - hoppas deras labb är det.
Och mer vitt skall det bli.

Svänger förbi dem imorron.
Dock blev ordningsföljden inte optimal men det får man ta.
mvh anders
 
Jodå -under förespeglingen av att deras labb var intresserad av burken lämnade jag in den och fick en ny.
Det tar väl en 1-2 veckor för dem.
Skall bli kul och se om jag hör nåt av dem.
//mvh anders
 
Hoppas den burken inte är likadan som den förra då... Lycka till i fortsättningen. Vad står på tur härnäst?
 
Denna tråd är en "paniktråd" som kommer att dö strax. Den är eg ursprungen för följande "orginal"
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/139485-100m2-tre-sidor-0-1-5m-hoejd-2-trappor.html

Och en annan tråd - som inte går så bra - det verkar inte som det finns någon braintrust:S Det lutar åt att vi rensar bort gräset i backen och lägger duk o sten"däruppe" och gifter altanen mot berg. Idéer mottages tacksamt! markdjup i slänten =5-45 cm i värsta fall 65cm. http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/145772-vad-skall-vi-goera-istf-telefonstolparna.html

så det som görs nu är att
====================
det vita skall målas på 3 sidor av huset - de med altan - faktiskt samma batch som burk 1!
sedan skall det målas grönt i minst två omgångar.
Därefter skall altanen rivas i sekvenser eftersom alla husets dörrar går till altanen...
Därefter skall nedre halvmetern grön och vitmålas (jag är för lat för att måla hela skiten med stege)
Sedan skall ny altan byggas.
Röd fönsterdeco målas säkert men troligen senare.
Sedan är det vitgrön på de ställen som inte har altan. Det är altanen som murknat så det är den som driver projektet.

mvh anders
 
Detta inträffar rätt ofta med vattenburen oljefärg. Om man målar i för hög fuktighet eller om det är för kallt ute så avstannar torkningen. Sedan kommer den igång igen när vädret tillåter och då försvinner det gula. Syns oftast om det har runnit någonstans, där är det mycket färg som det tar lång tid att torka. Då blir det en gul nyans längst ner i "droppen" som sedan försvinner.
 
Tack Michailoff! Det skulle kunna vara så och det inte vore för att jag kan låsa beteendet till en viss batch.
Jag känner igen det på din beskrivning. Tjockare färg - länge torktid, evaporerande "vad-det-nu-är-som-evaporerar" osv men en batch har varit vit genom processen medans den andra flammar till i (piss)gult innan den vitnar.
Skrämde ärligt talat skiten ur mig.
Butiken tog tillbaka det resterande och svar på den analysen skall jag återge här om jag får den.

mvh anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.