_ap_
det är helt fel att göra på det viset, använd "riktig" kulvert hela vägen.

Med bra planering i övrigt när du bygger kommer du tjäna in den summan med lätthet.
Ex. istället för att bygga frigolit lådor och skarva kulvert kan du sitta och
jaga billiga VVS offerter..
 
Ett lite problem återstår. om singelbädden redan ligger. vart gör jag av kulverten då? lägger jag den i understa frigolitlagret eller?
 
Du har inga bilder på ditt bygge?
Jag har precis samma frågor och funderingar som du. Ca 20m i mellan hus och garage, berg som jag ev får spränga ner lite i eller fylla upp. Kan bara få ner kulverten på ca 50cm djup emot berget som det är idag.

Jag har inte bestämt något ännu men på ett sätt känns det bättre att ha pumpen i huset då det är där jag vill ha all värme och inte tvärt om. I garaget kan jag nöja mig med 10 grader på vintern. Känns dumt att skicka det varma vattnet hela tiden åt andra hållet till huset istället om pumpen är i garaget. Förlusterna borde väl bli större då?

Eller är det inga problem att skicka värmen samt varmvattnet 20m utan större förluster?
 
Tar dit en grävare :O

Pratar vi 4rörig isolerad kulvert så är det inget du bockar i 90 grader direkt och den är oftast ca 15cm i diameter.

/L
 
Suhagg skrev:
Eller är det inga problem att skicka värmen samt varmvattnet 20m utan större förluster?
Klart det blir förluster, men det är inga fantasiförluster, dom få kronor du förlorar i värmeförlust kan vara värt att slippa höra oljudet från pumpen,

En annan sak är all värme som pumpen i sig själv genererar, min pump står i en förrådsdel (ca 9kvm) i garaget, och den värmer upp det riktigt duktigt.

Den värmen vill man ju INTE ha inomhus i onödan på sommaren.

/L
 
Loner skrev:
Klart det blir förluster, men det är inga fantasiförluster, dom få kronor du förlorar i värmeförlust kan vara värt att slippa höra oljudet från pumpen,

En annan sak är all värme som pumpen i sig själv genererar, min pump står i en förrådsdel (ca 9kvm) i garaget, och den värmer upp det riktigt duktigt.

Den värmen vill man ju INTE ha inomhus i onödan på sommaren.

/L
Men gärna på vintern. Då får man bära in den i huset istället d^_^b

Bara detta med att varmvatten cirkulationen fungerar som den ska.
Fungerar allt felfritt med varmvattnet till huset så är garaget ett alternativ för mig.
 
Loner skrev:
En annan sak är all värme som pumpen i sig själv genererar, min pump står i en förrådsdel (ca 9kvm) i garaget, och den värmer upp det riktigt duktigt.

Den värmen vill man ju INTE ha inomhus i onödan på sommaren.

/L
Och hur mycket går en VP på sommaren?

Kanske räcker om du isolerar rören, mitt lilla pannrum gick från 35 till 25 grader då jag isolerade rören.

Protte
 
prototypen skrev:
Och hur mycket går en VP på sommaren?
Jag har ett snitt på ungefär 5-6h för varmvattentillverkning om dan.

prototypen skrev:
Kanske räcker om du isolerar rören, mitt lilla pannrum gick från 35 till 25 grader då jag isolerade rören.
Mina rör är isolerade och jag har väl också runt 25 grader nu när det är runt 10 ute i snitt.

/L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.