Hej
Jag tänkte bygga en bastu i mitt båthus. Jag tänkte bygga så enkelt som möjligt.
Båthuset är ju oisolerat, med panel väggar. Min idee var att bygga ett rum i ett hörn och använda båthusets vägg för två väggar och där bara sätta isolering för att fylla upp de reglar som ytterväggen är spikad i dvs 50 bredd och 12 cm tjock, utanpå tänkte jag sätta någon typ av trä skiva och direkt på den spika bastupanel. Taket ska jag göra på samma sätt. (Det finns en förråds del oisolerad ovanpå). Golvet är gamla impregnerade planker med glipor (Så in-luft blir nog inget problem, ev kanske jag ska spika ett nytt golv så att det inte blåser rakt in och så att det blir lite snyggar)) . Sen tänkte jag regla upp de andra två väggarna och sätta Bastu-panel + träskiva + isolering + träskiva + annan panel. Jag kommer sedan att ha en varm och skön vedeldad bastu ugn på tillräcklig styrka (Vad kan behövas 8-12 kw ?). Vad tror ni om denna enkla bastu, att försöka hantera fukt är ju ganska lönlöst i ett båthus som ligger vid en sjö tycker jag. Den kommer att bli ca 2 m bred och 1,8 djup och 2 m hög. Det kommer förståss bli någon typ av fönster så man kan titta ut över vattnet. Vad är det värsta som kan hända med en sådan enkel bastu ?
Tacksam för synpunkter och ja, jag har läst allt om bastu i forumet.
 
Det som är viktigt (enligt mig) är dokc att se till att röken från elden försvinner på ett effektiv sätt, då röken är farlig.
 
En riktig skorsten ska ju så klart installeras.
 
Hej, jag hade nog skippat träskivorna och isoleringen (annat än möjligtvis i taket), så blir det ännu enklare och fuktsäkrare också...satsa på ett 16 kW-agg istället och brassa på. Om du inte är väldigt rädd om veden förstås ;) Och glöm inte varmvattenberedaren på rökröret, väldigt skön att ha.
 
Redigerat:
Att jag skulle ha isolering tänkte jag var en bra idee när man ska basta vår och höst så att man snabbare får upp värmen. Och om det blir fuktskador gör ju inte så mycket, om dom inte kommer direkt, det är ju som sagt var ganska fuktigt normalt i båthuset.
 
Nej för all del isolera, men själv har jag bastat oisolerat hela våren (5 kvm bastu i 15 kvm frigga)och ser man till att köra torr ved, helst löv och fylla agget så fort det tagit sig så blir det riktigt bra ändå (och går rätt fort) Däremot ska jag nog slänga på lite isolering i taket, misstänker att det är där den mesta värmen går ut... Var på gränsen när det var en hel del minus i vintras...
 
Nu har sotarn och plåtslagarn varit och tittat på mina planer.

Om man har vedeldad bastu är det tydligen väldigt viktigt med alla säkerhetsgränser. Och efter att ha läst i forumet undrar jag om alla bastun är godkända som disskuteras här ?

1. Dels ska det ju tydligen vara betong golv under aggregatet, trätrall godkänns inte !!! inte ens enkel plåt på trägolv. Så då måste jag mura upp minst 6 cm vilket gör att höjden till taket minskar till 196 cm minus takpanel + spikläkt = 190 cm oj bastun krävde 191 cm !!!! Så då får jag välja ett annat agrregat, eller sänka golvet.

2. dessutom rekomenderades att jag murade upp väggarna runt aggregatet med lättbetong 1m * 1m, då kunde aggregatet stå 5 cm ifrån, så där försvann mitt fönster i bastun, suck får väl räcka med glasdörr. Annars skulle säkerhetsavståndet vara mellan 25 och 50 cm till väggarna. Och en enkel räkning blir ju då 50 cm + aggregatet 40 cm + 50 cm till laven = 140 cm ska man sedan ha två lavar 2 * 60 är ju total djupet redan 2,60 !!! min bastu skulle ju bli 1,80 djup. Hur har ni andra gjort ? Dessutom så krävdes det ca 1 kvadrat meter framför agregatet för att kunna hantera detta ??

Så hur har ni andra klarat alla krav på golv och vägg ?
 
1. Jag murade ett fundament av tunna lecablock och putsade runt om. + att jag har våtrumsplastmatta på råspontgolvet (vi har bastun även som badrum) I mitt fall är det nog iaf minst 2 meter från fundament till innertak. Köpte agget privat men oanvänt, och fick inte med några instruktioner om minimitakhöjd, 2m får räcka tycker jag..
2. Jag murade skyddsmur med vanligt rött tegel jag fick av en granne, någon dm högre än agget. Har kanske ett par cm bakom tegelmuren och ca 10 cm till agget från muren. Har definitivt inte 50 cm till laven från agget, (det kravet har jag nog helt missat...) Tycker att det låter mycket med 60cm för lavarna, minns inte riktigt men mina är ca 50 övre och 40 på den lägre (där sitter ju bara ev. gäster ändå ;)) Har ju inte lika trångt som du heller (ca 2 meter djup o 2.5 längs laven), du kan inte bygga lite större annars än 1.8m?)
Ungefär hos mig: 2-3 cm panel till tegel + 12 cm tegel + 10 cm till agg, agg ca 40 cm, 40 cm till lav, lav 40 +50 = 1,95
 
Redigerat:
Bygget går vidare.

Aggregatet blev ett Harvia Legend 150, mycket för att säkerhetsavstånden var bra, tex bara 25 cm till bakvägg och 21 cm till sidvägg och allt var frid och fröjd tills jag hittade en instruktion att rökröret (oisolerat) ska vara 100 cm från brännbar vägg panel........, så på en bastu som just nu är 200 cm * 210, så ska aggregatet stå MITT I BASTUN, kul......
Då finns det förståss ett skydd till rökröret WL300 för endast 1185 kr, då kunde avståndet minska till 16,5 cm om man sedan isolerar hela röret ovanför. Alternativet är väl att sätta Minerit på väggen då minskar tydligen avståndet med hälften till 50 cm, är det någon som provat något av förslagen ?

Sen tänkte jag lägga gamla klinker som jag har som golv men vad ska man ha som underlag ? det är ju ett båthus med trätrall och det kan ju inte vara så bra att lägga tex spånplatta under, det blir ju ganska fuktigt underifrån, vattnet ligger väl ca 30 cm under reglarna.
 
Är det ingen som har provat minerit eller lättbetong som värmeskydd ?

Vad tror ni om gips under klinker i ett båthus ?

Tacksam för alla synpunkter
 
Ingen vedeldad bastu som jag har varit i har haft ett avstånd på 100cm till vägg från oisolerat rökrör. (ingen har brunnit ner hittills) Jag håller också på med en bastu i ett båthus faktiskt, så lite roligt att följa denna tråd.
Jag har inte hunnit så mycket mer än att jag planerat allt och börjat slipa upp det gamla golvet som fanns där.

Jag kommer tillverka egen skyddsplåt och sätta distans till väggen. På så sätt kan jag ha ugnen 25cm från väggen, jag kommer nog även låta skyddsplåten gå upp en bit så att den skyddar för det oisolerade rökröret.
 
nu har jag mätt och hade visst lite otur när jag tänkte efter senast ;)
3 cm panel-tegel, 6 cm tegel (dvs smala sidan nedåt), 10 cm till agg, agg 40 cm, 30 cm till lav, undre lav 50 cm, övre lav 60 cm. 215 cm från aggets golv till tak.
 
Redigerat:
Fick just nerslag av Skorstens installatören som sa att sotaren inte kommer att godkänna mitt golv som består av:
Trätrall + 13 mm gips + stora hårda klinker.
Suck nu måste jag innhandla special golvskydd från harvia, vanlig plåt var inte ok.
 
Under kaminen har jag en mineritskiva klädd med svart plåt.
På väggen bakom kaminen/rökröret har jag mineritskiva monterad på distans. 50mm tror jag.
Nu har ingen sotare nånsin sett min bastu, så jag vet inte om det är godkänt, men eftersom jag har bastun oförsäkrad så tror jag inte det spelar nån roll. Huvudsaken för mig var att bastun inte brann upp vid första brasan, och den eldade jag för några år sedan nu.
 
jo det var ju det där med godkänt......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.