Hej alla.
Önskar lite rådgivning.

Vi har ett 1,5 plans hus byggt 1964 som vi köpte 2006.
Enligt varudeklarationen har de lagt om taket med nya betongplattor vid 1991.
Vid min fasa upptäckte vi att det började läcka vatten på plan 1??
Ringde direkt till försäkringsbolaget och anmälde skada, fick till råd att försöka så gott det gick att förhindra att skadan blir värre.
Gick upp på yttertak och lyfte undan ngr plattor, och det visar sig att takpappen ej ligger med överlapp utan dickt ann i vissa fall glipar det ca 3 cm:@.
Hur kan man gå vidare är detta sk dolt fel??

snälla hjälp.
 
Definitivt inte dolt, det hade ju räckt med att lyfta på några pannor för att upptäcka detta. Att kolla lite på skarvar är grundläggande när man besiktigar.

Besiktigade ni inte huset innan köpet?

/Kent
 
Hemmakatten
Håller med snickarboden.
 
19 år sen säger säljaren att taket gjordes på ett hus byggt -64 så ett läckage är väl vad man kan förvänta sej? Inte dolt med andra ord utan typiskt när man köper begagnat, gammalt hus helt enkelt.
 
Som andra skrivit tyvärr svårt att få till ett dolt fel såvida det inte finns några direkta utfästelser.

Dessutom tveksam till hjälp via försäkringen då läckage via tak ej ersätts av något svenskt bolag utan andra omständigheter än de som framkommit

MVH Lorant
 
Huset är besiktigat.
Hur långt sträcker sig min undersökningsrätt? Är det meningen att jag ska kolla varenda skarv. På denna sida tak finns ej takstege.
Personligen tycker jag att det är ej fackmannamässigt urfört
 
Meningen och meningen. En besiktning är fullt möjlig! Du har själv nyss enkelt genomfört den genom att lyfta en panna.

Fråga 1: Vad har säljaren sagt? Något i stil med "Taket behöver du inte kolla, därför att det är jättefint"?

Fråga 2: Vad har besiktningsmannen bockat av? "Yttertak utan anmärkning"? Eller "Yttertak ej besiktningsbart"?

Om taket har så allvarliga brister som du beskriver måste man fråga sig hur man hittills kan ha undvikit läckage.
 
Trist med takläcka, hoppas det inte är så allvarligt!

Vem la om taket? Om det var en takläggare och kvitto finns kvar så kan kanske dennes försäkring täcka, om det gavs garanti på jobbet.
 
bonnier skrev:
Trist med takläcka, hoppas det inte är så allvarligt!

Vem la om taket? Om det var en takläggare och kvitto finns kvar så kan kanske dennes försäkring täcka, om det gavs garanti på jobbet.
På ett jobb som gjordes för 19 år sedan?

Och det kan väl knappast vara ett proffs som lagt underlagspappen helt fel?
 
Spikar man takpapp med 30 mm glipor så lämnar man nog ingen garanti :) förmodligen gjort av ägaren eller nån släkting som inte kunde och inte borde ha gjort det.
Men igen, ett 19 år gammalt tak på ett 45 år gammalt hus är nåt som man måste förutsätta kan orsaka problem och därför undersöka innan köp eller räkna med att åtgärda efter köp.
Jag skulle säga att din undersökningsplikt definitivt innebar att lyfta på takpannor på ett sånt hus. Oavsett vad säljaren och mäklaren säger.
 
andersmc skrev:
På ett jobb som gjordes för 19 år sedan?

Och det kan väl knappast vara ett proffs som lagt underlagspappen helt fel?
Nä 19 år sedan....läste att det lades om 2006, förväxlade lite årtal där.
 
Huset är besiktigat? Av dig eller säljaren?
Om det besiktigades av dig så fråga då din besiktningsman hur denne kunde missa detta, är det besiktigat av säljaren dvs "varudeklarerat" så är en sådan besiktning i mina ögon generellt sett inte värt ett endaste dugg.

Ens undersökningsplikt sträcker sig mycket längre än många tror, är det möjligt att finna ett fel utan att riva väggar etc så är det inte längre att anse som "dolt".
Det jag möjligen kan tänka mig skulle ses som dolt är vissa fall rörande elen och som inte märks vid en elbesiktning. Felaktiga dräneringar är en annan sak, man gräver ju inte gärna upp tomten för att kolla den o s v...

Rörande ditt tak så trist men tas och lägg om underlagspappen snarast.

/Kent
 
Håller med om vad som sagts tidigare; inte en chans att få rätt mot säljare eller att få ut något på försäkringen. Bara att acceptera.

Du KAN gå på besiktningsmannen men dels är de hala rackare och dels anses takpapp ha en livslängd på ca 20 år enligt t ex http://www.doldafel.nu/bra-att-veta.aspx
 
Oj oj. Icke en chans att få det som dolt fel !!!
 
Ok.
Skall ringa besiktningsmannen idag och höra vad han säger. Verkar som om jag får bita i det sura äpplet. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.