Det börjar verkligen bli dags för oss att bestämma vilket stänkskydd vi vill ha i köket.
Jag väntar på pris på en glasskiva men om det blir för dyrt vill jag ha en plan B.
Då vill jag ha ett kakel med större avlånga plattor. Den vanligaste jag sett i kök är 10x20 och det vill jag inte ha. Vad tror ni om 30x60? Eller blir 20x40 bättre?
Åh vilket gissel!
Är det någon som satt större plattor eller har någon bra länk på hur det kan se ut?
Vårt kök är ett L kök med ena väggen ca 4 m (inklusive fönster) och den andra väggen ca 3m.
 
Kanske ett alternativ till glas? Vet inte om det är billigare dock.
http://www.enamello.se/

Om avståndet mellan bänk och överskåp skall vara runt 50 cm så blir det kanske knepigt med de storlekar du tänkt då mn antingen får öka avståndet eller kapa ena plattan? Du kanske inte tänker ha överskåp, eller vill ha plattorna stående, vad vet jag.
 
Vi har ett kakel som är 25x40 i badrummet och kommer att sätta detta i köket också. Det innebär att man kan få två hela kakelplattor innan överskåp/köksfläkt kommer.
 
moix skrev:
Kanske ett alternativ till glas? Vet inte om det är billigare dock.
[länk]

Om avståndet mellan bänk och överskåp skall vara runt 50 cm så blir det kanske knepigt med de storlekar du tänkt då mn antingen får öka avståndet eller kapa ena plattan? Du kanske inte tänker ha överskåp, eller vill ha plattorna stående, vad vet jag.
Jo jag har tittat på detta, men det blir dyyrt tyvärr.
Ja 30x60 blir ju lite knepigt, det blir bara en hel platta och sedan får man skära resten.
men tack för svar!
 
skanör skrev:
Vi har ett kakel som är 25x40 i badrummet och kommer att sätta detta i köket också. Det innebär att man kan få två hela kakelplattor innan överskåp/köksfläkt kommer.
Det måttet vore toppen, det är bara det att jag inte vill ha vitt.
Vilken färg ska ni ha? Jag hade tänkt mig ljusgrå.
 
Neta skrev:
Det börjar verkligen bli dags för oss att bestämma vilket stänkskydd vi vill ha i köket.
Jag väntar på pris på en glasskiva men om det blir för dyrt vill jag ha en plan B.
Då vill jag ha ett kakel med större avlånga plattor. Den vanligaste jag sett i kök är 10x20 och det vill jag inte ha. Vad tror ni om 30x60? Eller blir 20x40 bättre?
Åh vilket gissel!
Är det någon som satt större plattor eller har någon bra länk på hur det kan se ut?
Vårt kök är ett L kök med ena väggen ca 4 m (inklusive fönster) och den andra väggen ca 3m.
Vi satte 6mm härdat glas, 1500SEK
Du sätter upp dem enkelt själv..
Det skillde enormt mycket prismässigt, men en av de mest kända glasmästare var billigast. Jag kan PM dig om vilket företag det var om du vill?
 
  • IMG_0066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har vitt matt men det måste rimligtvis finnas i andra färger med samma mått.
 
cust3000 skrev:
Vi satte 6mm härdat glas, 1500SEK
Du sätter upp dem enkelt själv..
Det skillde enormt mycket prismässigt, men en av de mest kända glasmästare var billigast. Jag kan PM dig om vilket företag det var om du vill?
1500 kr? Det var verkligen billigt! Du får gärna PM:a mig :)
Behövde ni anpassa glaset mycket, dvs skära ut för diverse saker.
Vad fint ni fick!
 
Neta skrev:
1500 kr? Det var verkligen billigt! Du får gärna PM:a mig :)
Behövde ni anpassa glaset mycket, dvs skära ut för diverse saker.
Vad fint ni fick!
Tack!!
Jag skickade ett PM till dig.

Vi delade glaset på två, en under fläkt samt en under överskåpen.
Sedan fogade vi med silicon, nedkant mot diskbänken samt sidorna och skarven mellan glasskivorna, det sitter berget. I ovankant under fläkten satte vi en vit gummilist bakom glaset, så att det inte hamnar en massa skräp bakom, (som man tätar fönster med) vi köpte en aluminiumlist men det blev inte snyggt, gummilisten syns knappt.
Viktigt är att inte silicona mot tapet, det kan flyta ut och bli fult.
 
Det va ju superbilligt, du får gärna PM'a mig också.
 
Håller också på att välja stänkskydd och är inne på glas eller skiva från enamello. Jag har bara sett enamellon på små prover och jag är rädd att den ska ge en känsla av lite "småbucklig" plåt. Någon som har erfarenhet av enamellon?
Vad gäller glas - vill gärna Cust3000 - du får gärna PMa mig också!
Vi behöver stänkskydd till en 3.40 m lång vägg. Hur stora bitar kan man få glaset i tro? Någon som har en aning? Enamellon har ju fördel i att man slipper skarvar.

Lisa
 
Jag lägger in mina ritningar, dessa storlekar var absolut inga problem att hantera.

Moderator: Kan jag publicera företagsnamnet på glaset då det verkar vara allmänt intresse?
 
cust3000 skrev:
Jag lägger in mina ritningar, dessa storlekar var absolut inga problem att hantera.

Moderator: Kan jag publicera företagsnamnet på glaset då det verkar vara allmänt intresse?
Kan du inte inboxa mig också?

Tack!!

Lisa
 
Ja publicera namnet vetja. Eller PM:a mig med, jag är intresserad.
Jättesnyggt ni gjort, är det tapet bakom då?
Vi är inne på frostat glas, men om det blir väsentligt dyrare så kanske bara måla vitt på baksidan.

Hur fäste ni era glasskivor?

Här finns artikel om lite olika stänkskydd
https://www.byggahus.se/kok/valj-ratt-stankskydd
Där står bla om att fästa galsskiva med hjälp av beslag istället för att limma. Att man då relativt enkelt kan göra förändring om man tröttnar (måla färg bakom, ny tapet bakom osv). Det tycker jag låter praktiskt.

Och använde ni härdat glas överallt då eller?
 
Vi foga dem på sidorna endast med silicon, den som inte möglar, jag garanterar att det sitter!!
Kanterna är ju rundade, så mellan glasskivorna gick det perfekt att foga.
I glasmästartermer ska ni beställa grad, blank kant, härdat.
snåla inte, 6mm ska det vara.
Vi, som synes på bilden ovan, tapetserade bakom, ångrade oss verkligen inte.
Sätt inte en aluminiumlist (.....trots att jag jobbar i världens största aluminiumprofilföretag...:cool:) i ovankant, det ser "billigt" ut, sätt en vit tätningslist som man tätar fönster med,(i ovankant bakom glas) helt klart snyggast! (förutsatt att ni har vit övervägande färg i tapeten)
Eftersom admin inte svarar om det är okej att publicera företagets namn gör jag det ändå, mot forumreglerna....

Ryds glas, de finns överallt i sverige, mycket bra att ha och göra med!
I detta fall var det dem i Norrköping.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.