tja

ska till att köpa mig en skruvautomat och valet står mellan
Makita bfr550 och Makita BFR750 18v

Jag ska använda den till att skruva upp vägg-gips (dubbel) och takgips. Nästa sommar blir det mängder med trall (28mm) 100+kvm.
Jag vill ha en så allround maskin som möjligt men problemet är att 550 bara klarar upp till 55mm skruv och 750 klarar bara 45-75mm skruv. Så 550 passar perfekt till gipsen men har aningen för korta skruvar för trallen. 750 fixar trallen men har lite väl tilltagna skruvlängder för gipsen.

Vilken ska jag köpa? Ska jag snika med trallskruven och köpa 550 eller ska jag överdimensionera gipsskruven och köpa 750?
 
Jag skulle valt en 550 och hyrt en för trallen.
 
intressant... jag funderar också på en bfr550, just för att skruva trall men även gips i ett garage. Menar ni alltså att 55mm skruv inte räcker till tryckt virke (28mm). Brukar man inte säga att skruven skall vara dubbla längden på tjockleken man 'skruvar fast'... Typ 28mm x 2 = 56mm. Då borde 55mm vara ruskigt nära.
Är det någon som har erfarenhet av att 55mm skruv på en 28mm trall inte varit nog?
 
ja man tycker ju att 1 mm inte borde ha nån betydelse.

Hyra är inte ett alternativ, 100kvm däck/terrass kommer ta för lång tid att få på skruva för att hyra en skruvautomat, då blir det billigare att köpa även en 750.
 
Ja 55 räcker väl när man tänker efter. Själv så hyr jag en skruvmaskin för 75 kr per dag. Så för mig hade det blivit klart billigare att hyra till trallen.
 
Vart finns bandad trallskruv?
 
Stefan N skrev:
Vart finns bandad trallskruv?
De flesta stora byggmarknader har det, vi köpte på Beijer när vi byggde våran altan.
 
Ok, kollade på K-rauta efter det men dom hade inget alls, därför tänkte jag om det var nån special.
 
Alla från Biltema och uppåt har det, Tror säkert att K-rauta har det också förmodligen träffade du på nån klant som inte vet nåt. K-rauta, Beijer och Cheapy ingår väl i samma koncern och Cheapy som är deras cheap ass budget ställe har det.
 
Orkar en bandare med trall?
Jag tycker det är trögt redan med vanlig skruvdragare, och en bandare är väl rätt mycket mindre moment.
 
Vad har du för skruvdragare? Har inga problem ens med min urgamla bosch 12v. Med18v Makitan går de hur bra som helst att dra i feta franska skruvar i trallen.
 
Hmm, bra fråga. Kan man utgå från att makita säger att effekten på en bfr550 är 470w? Kollar man på deras 'en petare' med sladd så ligger de på 570w. Ingen aning om det säger nåt om hur det fungerar i praktiken dock... bara en observation.
 
Skruvade 170kvm trall med våran 18v Makita automat.
Inga problem och så jävla smidigt, lite bökigt att få raka skruvrader till en början innan man får in snitsen.

Vi har köpt till det kortare svärdet som reservdel som vi byter på maskinen när vi ska köra 1-lagers gipsskruv tex. Det kortare svärdet är no-go för trallskruv.
 
vad menar du med kortare svärdet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.