Har precis vunnit en budgivning och ska besiktiga huset imorgon. Det är vårt första husköp och vi är helt gröna på detta. Mäklaren frågade oss om säljaren senare fick använda besiktningsprotokollet för att teckna en dolda-fel-försäkring. Är det ett normalt förfarande att man "lånar ut" protokollet till säljaren eller bör jag förhandla om att vi då delar på kostnaden för besiktningen?
Jag kan inte riktigt se fördelarna för mig att säljaren tecknar en dolda-fel-försäkring och undrar således varför jag skulle låna ut mitt protokoll som jag betalat 7000:- för
gratis till honom.

Tack för tips om hur det brukar gå till.
 
En dolda-fel-försäkring är till din nackdel. Du kan inte hindra honom från att teckna en, däremot så bör du som du föreslår i så fall kräva honom på pengar protokollet.

Jag är ingen expert, men sannolikt är den besiktning du betalat för mer omfattande än den som annars kommer göras. Det är möjligt att det är egalt, men man kan fundera på huruvida en grundlig respektive ytlig besiktning är till fördel för dig (då det gäller dolda-fel-försäkringen).

Jag skulle tro att en ytlig besiktning är dig mer fördelaktig. Då är det kanske direkt dumt att sälja din besiktning. Å andra sidan så är det ju så fruktansvärt sällan det är tal om något egentligt dolt fel, så det kanske är lika bra att ta chansen att få ett bidrag till flyttölen.
 
Jag tycker inte du skall låta honom få tillgång till ditt besiktningsprotokoll. Är rädd att han friskriver sig från de eventuella fel/brister eller anmärkningar som din besiktningsman hittat. Kolla längst ner på bif länk: http://www.konsumenternasforsakring...sp?_tp_article_id=93&menu=ART_FAK&avd=ART_FAK
"- alla fel som kan ha anknytning till det som fått anmärkning i
besiktningsprotokollet" Vilket besiktningsprotokoll? Ditt eller hans, eller båda?
 
Tveksamt om en 7000 kr besiktning är tillräckligt för att vara säker på vad man köper? Tidigare trådar har rekommenderat jordabalkbesiktning för att helt klara köparens undersökningsplikt och den kostade då runt 15000.

Varför ska Du låna ut nåt gratis till nån Du inte känner som kommer att använda det för att slippa undan ev dolda fel på fastigheten Du just köpt? Jag skulle tacka nej till det tror jag, eller i vart fall kräva att Ni delar på kostnaden i så fall.
 
Låter inte det lite galet att han ska kunna friskriva sig från de felen som står i besiktningsprotokollet?

Och dolda fel vill han ju teckna en försäkring för, och de fel som står i protokollet är ju knappast dolda. :)
 
Tack för tipsen.
Enligt mäklaren är det tvunget att ha ett besiktningsprotokoll som underlag för att
teckna en dolda-fel-försäkring. Jag frågade mäklaren vad det innebär för fördel för MIG att säljaren tecknar en dolda-fel-försäkring. Det enda han kunden komma upp med var att om jag skulle behöva dra en process angående ett dolt fel, så är det lättare för mig att processa mot försäkringsbolaget än mot säljaren som privatperson. Han menade att det var lättare att få ut pengar från försäkringsbolaget än mot en privat person.
Vad jag förstått så är det väldigt sällan man kan åberopa ett dolt fel eftersom ett tungt ansvar ligger på mig som köpare att noggrant undersöka fatigheten jag köper. Men jag har ingen lust att bli "utnyttjad" på besiktningen som jag betalar. Egentligen en ren principsak från min sida.
 
OM ni väljer att endast göra en överlåtelsebesiktning så missas det mycket tyvärr av er undersökningsplikt. Jag är väl kanske den som hårdast propagerar för en jordabalksundersökning eller att man själv kompletterar men då ska man vara juridiskt och fastighetstekniskt kunnig.

Glöm ej att överlåtelsebesiktning inte tar upp tillräckligt med VVS, elbesiktning, undersökning av handlingar mm och då självklart inte bara det säljaren visar utan att granska hos tingsrätt, lantmäteri mm. Radon, vattenkvalitet vid egen brunn. De flesta överlåtelsebesiktningar missar garage/uthus mm mm

Inte säkert att säljaren har kollat tillräckligt
för att det är bara vissa bolags besiktningar vi godkänner vid tecknande av dolda fel försäkringar. Men vill han använda den får han betala, eller nån annan deal med att lämna kvar saker eller vad ni nu kan förhandla om. Finns ingen anledning att ge bort denna, det är inte heller kutym i branschen även om mäklaren kommer hinta det.

Ps hoppas ni har bra referenser på besiktningsmannen med tanke på hur stort missnöjet är med många besiktningar. Speciellt anticimex och till viss del Eminenta får sig kängor ibland. Jämför överlåtelsebesiktning och jordabalksundersökning på www.densia.se om du är nyfiken
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Det var det dummaste jag hört från mäklaren. Den enda fördelen är väl om säljaren riskerar att vara utblottad framöver och inte kan krävas på pengar. Alla andra fall är det en nackdel och det säger just jag som blir din eventuella motpart ;)

Tänk på att vi försäkringsbolag har heltidsbetalda jurister så vi blir INTE skrämda av en process. Vi har resurser att neka och gör det också alltför ofta när det gäller dessa fel där en privatperson kanske hade valt att förhandla

MVH Lorant
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
JanneL skrev:
Jag tycker inte du skall låta honom få tillgång till ditt besiktningsprotokoll. Är rädd att han friskriver sig från de eventuella fel/brister eller anmärkningar som din besiktningsman hittat. Kolla längst ner på bif länk: [länk]
"- alla fel som kan ha anknytning till det som fått anmärkning i
besiktningsprotokollet" Vilket besiktningsprotokoll? Ditt eller hans, eller båda?
Ja, fast har besiktningsmannen hittat felet och noterat det i protokollet så kan jag ändå inte åberopa dolt fel. Jag har ju tydligt blivit informerad om felet redan innan jag köpte huset. :)
 
kinglolle skrev:
Det var det dummaste jag hört från mäklaren. Den enda fördelen är väl om säljaren riskerar att vara utblottad framöver och inte kan krävas på pengar. Alla andra fall är det en nackdel och det säger just jag som blir din eventuella motpart ;)

Tänk på att vi försäkringsbolag har heltidsbetalda jurister så vi blir INTE skrämda av en process. Vi har resurser att neka och gör det också alltför ofta när det gäller dessa fel där en privatperson kanske hade valt att förhandla

MVH Lorant
Låter helt klart vettigt.
Ska föra en diskussion med mäklaren igen om detta.
 
Jag är i samma situation som TS. Vi har köpt ett hus och gjort en överlåtelsebesiktning med hjälp av en auktoriserad besiktningsman från SBR.

Nu hörde mäklaren av sig och ville ha tillgång till besiktningsprotokollet för att säljaren ska teckna en dolda-fel försäkring. Det handlar om Fastighetsbyrån och enligt den här artikeln http://www.dn.se/bostad/dolda-fel-svara-att-forsakra-1.408065 , som förvisso är gammal, får säljaren en rejäl rabatt på kostnaden för sin försäkring.

Det kändes inte helt rätt när mäklaren ringde så jag avvaktade lite. Nu funderar jag på varför jag ska subventionera säljarens försäkring. När det dessutom innebär att jag får vända mig till ett försäkringsbolag istället för säljaren om något fel skulle upptäckas, med sannolikt en avsevärt mindre chans att få någon ersättning.

Är det någon mer som är bekant med det här och vet hur det brukar fungera? Är det fler mäklare som gör så här eller är det unikt för Fastighetsbyrån?
Jag vill inte göra mig ovän med säljarna i onödan men att bjuda dom på minst 4000 bara sådär känns lite väl generöst...
 
Björkmans skrev:
Ja, fast har besiktningsmannen hittat felet och noterat det i protokollet så kan jag ändå inte åberopa dolt fel. Jag har ju tydligt blivit informerad om felet redan innan jag köpte huset. :)
"- alla fel som kan ha anknytning till det som fått anmärkning i
besiktningsprotokollet"

Tikaye: Jag skulle inte tillåta det.
 
Nu när jag tittat lite närmre på villkoren för besiktningen finns det också en paragraf som säger:

"FÖRBUD MOT ATT ÖVERLÅTA BESIKTNINGSUTLÅTANDET
Besiktningsförrättaren har upphovsrätt till besiktningsutlåtandet. Beställaren har rätt att nyttja besiktningsutlåtandet för avtalat ändamål. Varken besiktningsutlåtandet eller nyttjanderätten till besiktningsutlåtandet får utan uttryckligt medgivande från besiktnings*förrättaren av beställaren överlåtas på annan och får inte användas i annat syfte än vad som anges i uppdragsbekräftelsen och besiktnings-utlåtandet.

Borde inte mäklaren vara medveten om det här?
Det borde innebära att om jag överlåter protokollet gör jag mig först skyldig till brott mot upphovsrätten. Dessutom ska inte utlåtandet få användas mot mig i en eventuell försäkringsfråga då detta inte är syftet som anges i uppdragsbeskrivningen.
 
Det spelar mindre roll för dig att överlåta eller ej, eftersom det är upp till dig att bevisa att du inte kunnat upptäcka felet vid en besiktning. Ert besiktningsprotokoll är ju de fel som redan dokumenterats. Vid en eventuell tvist lär ni få hala upp det ändå.
 
En dolda-fel-försäkring är till din nackdel.
Inte nödvändigtvis. Försäkringen finns kvar även om förra ägaren dör/försvinner/går i konkurs/inte kan betala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.