Hmm igen. Jo jag är kräsen, men emellanåt dyker det upp orörda fina stommar i alla storlekar och priset varierar mellan gratis och dyrt. I slutänden blir kostnaden för själva stommen en mindre del av totalen, och desto större anledning att satsa på rätt stomme.
Stommen på blocket kan vara värd pengarna om det t ex finns fina golv, men i detta fall tycks det inte vara så. Gratis vore väl då billigt för att man hjälper till med rivningen?
Jag har sett ett antal stommar där entusiasmen svalnat när man dels insett hur mycket jobb det är, dels hur dålig stommen är och stockarna går i bitar.
Sen har jag givetvis respekt för att vi kan se olika på detta. Vi har olika behov och olika smak.
Men många panelade stommar har jag sett där andra redan har lyft på hörnet för att konstatera att knutarna var kapade. Och i likhet med mig passat.
Hur gör ni när knutarna är kapade eller dåliga? Sätter man ihop med beslag? Eller bara spikar lite extra? Eller bilar ni till nya snygga knutar? ;)
De som vill ha timmerstomme idag vill visst alltid ha synliga feta knutar. Laxknutar finns det väl ingen som gör?

Vår stomme kostade efter förhandlingar 85000 vilket var dubbelt mot vad vi tänkt oss. Det som motiverade priset var att alla golv, innertak, dörrar och fönster fanns kvar. Samt att stommen var rensad, allt det räliga (dammiga) arbetet redan gjort.

Då ska vi se

stomme 85000
nedplockning + transport 28000
grund
leca 20000
betong 20000
grävning 6000
sand + grus 3000
fiberduk + plast 1500
material
klippspik 500
virke 800
lindrev 4500

169300 till idag

det ser ut som om vi skulle kunna klara det hela under 300'. Om vi vill...troligare runt 400'. Notera att KVA redan finns på tomten. Och att vi hade tomt.
Det blir förstås lite snett billigt när vi t ex kunde låna kran gratis. För gemene man är det väl knappast möjligt, och än mindre få köra den själv.

nedan några av alla fina stommar jag sett
-vid Dalälven, fint skick, komplett orörd 25'
-låg på blocket några gånger, Västergötland, 100' tror jag. Bra tak med rejält utskjut skyddar stommen.
- Åsele, fantastisk stomme 12x8 meter som ny,kilsågade tvåtumsgolv, komplett. Tyckte 100' var för dyrt, men det var det förstås inte.
- Ramsele, lustig kvadratisk stomme 8x8 med mansardtak, tre kakleugnar, komplett cirka 50', en vägg lutade betänkligt
-låg nyligen på blocket, 19x10 m Jönköping 37', fönster m m fanns, lite stor kanske? :)
- Ramsele no 2, 10x14 meter hbj kommer ej ihåg vad det slutade på
 
  • Bild 107.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7470131083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0874.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vänster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 19x10 m 37000 Jöknköping.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenklyft1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej! Fantastiskt att läsa om bygget! dokumentationen är klanderfri! Jag och min sambo har fått möjlighet att flytta en timmerkåk på ca 200m2...dags att ta oskulden så att säga...första gången som jag ska bygga eget hus dvs...
mina frågor är då:

Hur långt flyttade ni ert? Vi har en sträcka på ca 35 mil (Ånge-Östhammar)som måste köras...kostnad för timmerbil samt nedplockning?

Hur är det med reglerna för flytt av hus generellt?
Alltså byggnadslovsvis..

har jobbat som snickare i många år men aldrig med timmer..vad ska man tänka på?

kommer nog på mer senare...

vi ska inte behålla fönster, tak mm eftersom vi ska ha det som boningshus..vi ska däremot behålla kaminerna samt golven..får se vad som är friskt och flyttbart...

Tack på förhand
 
Varför ska ni inte behålla fönstren? Renoverade fönster med lösa bågar har ett förhållandevis bra energivärde. Ett gammalt timmerhus med floatglas (det glas som i huvudsak används nu) ser snarare nytt än gammalt ut. Vi håller på att renovera våra fönster nu och visst har det varit en och annan bit som måste bytas ut, men det handblåsta glaset är otroligt vackert. Har man väl lärt sig att se skillnaden tror jag det är svårt att leva med floatglas, men det är min lilla teori det.

Förresten, angående nedmontering och flytt, så lönar det sig säkert med en timmerbil eller lastbil för en så lång transport. En duktig maskinist kan också plocka ner timmerstockar med timmerkran utan att det blir skador på timret.
 
Mikael_L
Hur är det med alla regler när man tar ner och sen uppför ett gammalt timmerhus på ny plats.
Måste man t.ex. möta dagens energikrav och handikappkrav?
 
anledningen till att vi inte behåller fönstren är att det är några rutor som är trasiga...timmerbil kommer att bli ett måste...eller 2...men vi ska upp å kika på det snart så vi vet mer...det är sambons far som har det så vi har ju fått veta lite...bla måste de 4 nedersta raderna bytas...tips om nån som kan? gärna i sundsvallstrakten...men första grejen är ju att få tag på en tomt, röja och lägga grund...så det blir nog ett projekt i sig...
 
ska fråga runt bland polarna om de känner nån bra timmerbilschaffis också...
 
Fast normalt sett byter man väl rutor och inte fönsterbågar och alltihop? Här har vi uppemot tio rutor som behöver bytas i samband med renoveringen av fönstren. Vi har hittat gamla glas som går att sätta in istället. Materialmässigt kommer renoveringen av 40 bågar inte att gå på många tusenlappar. Förstår verkligen att det kan vara knepigt att hinna med samtidigt som man flyttar ett helt hus i delar, samtidigt tycker jag verkligen ni ska tänka er för innan ni sätter in nya fönster.
 
Fönster är husets ögon som visar själen :) Nya förnster med flacka flytglas ger ett ganska hårt och tomt intryck samt att du framförallt aldrig någonsin får samma kvalitet på karmar och bågar som i gamla fönster. En del tillverkare lämnar 10 års garanti, det är ett hån tycker jag. Byta några rutor är ett litet jobb i din renovering. Timmer är speciellt. Kolla om det finns nån kurs i närheten. Var noga med uppmärkning och fotografering så att ni får ihop det! Det finns ett system för hur man märker upp timmerbyggningar. Kolla i Så renoveras torp och gårdar, ICA förlaget.
 
Mr Handyman skrev:
Fast normalt sett byter man väl rutor och inte fönsterbågar och alltihop? Här har vi uppemot tio rutor som behöver bytas i samband med renoveringen av fönstren. Vi har hittat gamla glas som går att sätta in istället. Materialmässigt kommer renoveringen av 40 bågar inte att gå på många tusenlappar. Förstår verkligen att det kan vara knepigt att hinna med samtidigt som man flyttar ett helt hus i delar, samtidigt tycker jag verkligen ni ska tänka er för innan ni sätter in nya fönster.
Var hittar man gamla glas? Nytillverkas "gammalt" fönsterglas?
 
Maskindraget glas finns i produktion, och kan beställas från varje glasmästeri.
 
Mikael_L skrev:
Hur är det med alla regler när man tar ner och sen uppför ett gammalt timmerhus på ny plats.
Måste man t.ex. möta dagens energikrav och handikappkrav?

mycket bra fråga! logiskt sett så är det ju inget nybygge men kommunerna kan ju få för sig massa konstiga saker...nån som vet?

En fråga till: kan man skarva timmer dvs om en långsida är rutten en bit? eller måste man byta ut hela stocken?

MVH Adde
 
En byggnad som flyttas till ny grund betraktas som nyproduktion. Man ansöker om såväl rivnings- som byggnadslov för samma kåk. Energi- och handikappkraven blir i princip desamma som om man bygger nytt.

Nytillverkade timmerstugor är faktiskt inte ett dugg lättare att "räkna hem" än de ålderdomliga flytthusen. För båda sorterna finns gott om historier hur timmerhusens fantaster med stor möda snackat omkull hela byggnadsnämnder med obegripliga beräkningar av timrets "energitröghet". Det finns också lärorika exempel på konsten att fylla i blanketter så att allt verkar hur bra som helst.

Apropå den ruttna stocken beror skarvbarheten på var i konstruktionen den råkar sitta.
 
Det nytillverkas glas enligt två gamla metoder, hand/munblåsning, Gysinge har det t.ex., men det tillverkas inte i Sverige, var vill de inte svara på. Maskindraget finns också.

Men man kan också försöka få tag i utmönstrade bågar med likadana eller större glas än i de bågar man har. De ska förstås ha rätt sorts glas i sig för ändamålet då.
 
Maskindraget bygglas av olika slag -

http://byggkatalogen.byggtjanst.se/schott_scandinavia_ab/c113665/

Som så mycken annan ålderdomlig teknologi hamnade gissningsvis de gamla nerlagda glasverkens utrustning i Östeuropa och Afrika. Att Gysinge vägrar avslöja tillverkningsort beror sannolikt både på att "vi" inte vill veta hur jobbarna mår och vad Gysinge betalar. ;)
 
Vi har skarvat på alla omöjliga och möjliga ställen i en stock. Man anpassar skarven där den blir mest stabil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.