Gurravasa skrev:
Västerbotten är väl grymt kallt kanske men jag tror ändå att det blir svårt att räkna hem bergvärme. Har du koll på vad husets uppvärmningsbehov förväntas landa på?

Ska du inte ha kamin? Ett så litet hus kan du värma rätt enkelt med en kamin och några värmeförflyttare.

Räkna hem??? Vad menas med det utrycket?

bergvärmen är ju myckbilligare i drift & den kan ge frikyla. desutom håller själva pumpen mer än dubbelt så länge som en frånluftsvärmepump.
Så det här med att jämföra beror ju på hur länge man ska bo i huset & vad pris skillnaden är jämfört med lånekostnaden.
 
Ja jag är ju medveten om att man kanske inte räknar hem bergvärmen men som
CarMan säger så är ju driftkostnaden bra och om då pumpen håller betydligt längre än en frånluftspump så är det ju toppen!

Frikyla är nåt som jag önskar också då jag inte gillar att gå å små svettas halva sommarn både ute å inne så det känns som det blir valet frikyla också till pumpen!

Jag/vi bygger för att bo länge också, inte för att sälja igen snart utan förhoppningsvis då man är pensionär lr nåt!
 
CarMan: Självklart så måste man titta på alla parametrar när man räknar på vilket system som är mest ekonomiskt. När jag säger "räkna hem" så menar jag en bättre totalekonomi över systemets livslängd. Om man avser att flytta före den tiden så får man anpassa investeringskalkylen till den tid man avser bo i huset.

I kalkylen lägger jag in initial investering, husets behov i kWh, besparing i kWh, avskrivningstid (livslängd), kalkylränta och elpris. Fördelen med frikyla ingår inte i kalkylen utan vad den är värd är ju ett rent subjektivt värde som man själv får lägga till.

Jag visste inte att en själva värmepumpsdelen i ett bergvärmesystem håller dubbelt som länge som en frånluftsvärmepump. Det skulle innebära en man kan räkna med att bergvärmepumpen håller i ca 30-40 år? De uppgifter jag sett tidigare antyder att man kan räkna med att en bergvärmepump håller 15-20 år, precis som en FLVP.

Om man tittar på 20 års sikt så behöver man enligt mina beräkningar ha en förbrukning för värme och VV på 16000 kWh/år för att kunna "räkna hem" bergvärme.
 
Redigerat:
Med "räkna hem" menas väl vanligtvis att man gör en ekonomisk kalkyl, en investeringsbedömning, för se om investeringen är ekonomiskt lönsam under de antaganden som görs. Metoder som används är t.ex. kaptitalvärde/nuvärde, internränta eller återbetalningstid med eller utan ränta.

Om garaget med oisolerad bottenplatta, särskilt när det byggs ut, kommer med i värmesystemet via en kortare kulvert till huset tror jag absolut att nuvärdet i kalkylen blir högst med bergvärme om man räknar på 20 eller 40år. Om inte kulvert byggs uppnås det näst högsta nuvärdet genom att installera en tradtionell flvp (Nibe 360P/IVT490) plus en bra luft-/luftvärmepump i huset plus en till luft-/luftvärmepump i garaget, dvs mer tillsyn/underhåll/service/ljud och klart större elförbrukning när det är riktigt kallt och väldigt varmt.
 
Redigerat:
Jag själv bor i Västerbottens Län och är lite emot borrad värme just pga kostnaden. Visst det är bekvämt att ha en liten låda i ett hörn som fixar värmen, men innan du är break-even på en installationskostnad på ca 150-170´ är man nog ganska gammal. Och om pumpen går sönder efter garantin gått ut? Hålet kyls ut?
Just nu är väl elpriserna ganska låga, men binda sig mer på strömmen än man behöver är enl mig rätt korkat.
Alla kanske inte har plats för ett pannrum för ved el pellets men kanske bör tänkas på.

I just ditt fall , Husfunderare, skulle jag bygga ut en "holk" från ditt garage på ca 10 kvm för ett pannrum.
Skaffa en Ladan el Orlan panna 25 kw o ett par acctankar, kulvertslang in i bostaden o kör en vattenburen aerotemper i garaget, el ännu bättre om du hade golvvärme där. För ännu bättre ekonomi , solpaneler för varmvatten?
Dom pannorna är mycket prisvärda o man kan byta snabbt mellan pellets o ved.
Även om du köper dyr färdig ved kommer du inte i närheten av kostnad av bergvärme! Spelar ingen roll vilka snyggt skriva fantasikalkyler värmepumpsförsäljarna kommer med....
 
S
problemet med dessa kalkyler är ju också att vi inte har en aning om hur elpriset kommer att utvecklas, själv tror jag på konstant uppförsbacke om man säger så.
är det troligt att elpriset om 15-20 år är 1kr/kwh?

Frikyla lär knappast fungera med golvvärme? Fläktkonvektor skulle dock fungera bra, men det är väll inte garaget du vill kyla :)
 
sad_ant skrev:
problemet med dessa kalkyler är ju också att vi inte har en aning om hur elpriset kommer att utvecklas, själv tror jag på konstant uppförsbacke om man säger så.
är det troligt att elpriset om 15-20 år är 1kr/kwh?

Frikyla lär knappast fungera med golvvärme? Fläktkonvektor skulle dock fungera bra, men det är väll inte garaget du vill kyla :)
Jag räknar med ett elpris på 1,50 i mina kalkyler (totalt inkl moms och alla avgifter). Kör med kalkyränta på 4%. Tittar man lite historiskt så räknar jag ganska högt på elpriset och relativt lågt på räntan. Ändå är det svårt att motivera bergvärme av ekonomiska skäl... Synd tycker jag eftersom vi behöver sänka vårt elberoende inför framtiden.

Jag körde ett nytt hus i Lycksele i TS storlek med 20 graders innetemp och sen standardparametrar i energikalkylen. Fick fram ett behov av VV och värme på 13200 kWh/år. I mina kalkyl så har bergvärme och FLVP kostat lika mycket efter 30 år. Ser man på längre sikt än så är bergvärme billigast.

Då räknar jag med att man bara behöver byta pumpdelen i systemet. Har tyvärr dålig koll på om det är andra delar i ett bergvärmesystem som behövs bytas med åren och vad det kostar.
 
Redigerat:
sad_ant skrev:
problemet med dessa kalkyler är ju också att vi inte har en aning om hur elpriset kommer att utvecklas, själv tror jag på konstant uppförsbacke om man säger så.
är det troligt att elpriset om 15-20 år är 1kr/kwh?

Frikyla lär knappast fungera med golvvärme? Fläktkonvektor skulle dock fungera bra, men det är väll inte garaget du vill kyla :)
Jag håller med om att det kommer vara uppförsbacke på elpriserna, men jag tror ni gissar för lågt. elpris på 1,50 är vi nog inom 5-8 år. Kolla våra grannländer...
I norrland har vi överproduktion på flis o pellets:)

Med dagens effektiva anläggningar och i kombination med nyproduktion skulle jag aldrig tveka. Självklart krävs det egen insats i form av arbete, men väl lönande timmar!

När det gäller kyla på sommaren, så kan man kosta på sig en luft/luftpump för 10 papp o köra den om man nu vill det.
 
Mina antaganden:
Skelleftekraft fast elpris nu 1-3 år: 1,02 kr/kWh
Betalar nätavgiften som effektavgift och lägger till besparing för detta direkt i bergvärmealternativet.
Allmän inflation per år: 2,25%
Prisutveckling råvaror (elpris och värmepumpar) per år: 5,00%
Kalkylränta som återspeglar realränta innan inflation: 3,50% (ofta ca 3-4% för långa perioder avseende privathushåll - ej företagande).
Justerad kalkylränta för allmän inflation: 5,83% (Denna ränta ska minst motsvara bankernas effektiva låneränta efter skatt för löptider som motsvarar den ekonomiska livslängden, dvs bundet lån 10-40 år för att inte ta risk för räntechock. Skatteavdraget 30% kan komma att sänkas framöver).
Justerad kalkylränta efter allmän inflation och prisförändringar råvaror: 0,79%

Har tyvärr inte räknat på ved eller pellets. Kan skilja mycket på vilka förutsättningar var och en har och om kommunen godkänner regelbunden eldning.
 
S
får man billig värme grnom bergvärme skulle nog jag gärna ha 22-23*
 
imported_jo skrev:
Jag själv bor i Västerbottens Län och är lite emot borrad värme just pga kostnaden. Visst det är bekvämt att ha en liten låda i ett hörn som fixar värmen, men innan du är break-even på en installationskostnad på ca 150-170´ är man nog ganska gammal. Och om pumpen går sönder efter garantin gått ut? Hålet kyls ut?
Just nu är väl elpriserna ganska låga, men binda sig mer på strömmen än man behöver är enl mig rätt korkat.
Alla kanske inte har plats för ett pannrum för ved el pellets men kanske bör tänkas på.

I just ditt fall , Husfunderare, skulle jag bygga ut en "holk" från ditt garage på ca 10 kvm för ett pannrum.
Skaffa en Ladan el Orlan panna 25 kw o ett par acctankar, kulvertslang in i bostaden o kör en vattenburen aerotemper i garaget, el ännu bättre om du hade golvvärme där. För ännu bättre ekonomi , solpaneler för varmvatten?
Dom pannorna är mycket prisvärda o man kan byta snabbt mellan pellets o ved.
Även om du köper dyr färdig ved kommer du inte i närheten av kostnad av bergvärme! Spelar ingen roll vilka snyggt skriva fantasikalkyler värmepumpsförsäljarna kommer med....
Nu verkar inte trådskaparen ara intresserad av att lägga tid på allt vad ved eldning innebär. Sen när det gäller investeringskostnaden så är det inte billigare att instalera en riktig vedanlääggning, med skorsten o acktankar.

Driftsmässigt så är ved billigare om man köper veden svart.
 
Intresant att många är rädda för elpriset. en bergvärmeanläggning har bara fördelar i jämförelse med frånlutfsvärmepump, om lepriser går upp (ju dyrare el, ju mer tjänar du)
 
en korekt insalerad bergvärmepump håller 20-30 år
en frånluftsvörmepump brukar hålla 10-15 år

Men det dyra borrhåler håler ju flera hundra år!
 
CarMan skrev:
en korekt insalerad bergvärmepump håller 20-30 år
en frånluftsvörmepump brukar hålla 10-15 år

Men det dyra borrhåler håler ju flera hundra år!
Verkar finnas många olika åsikter om detta. Jag har själv ingen aning men vill gärna veta. Har sökt på nätet men får så många olika svar och alla är mer eller mindre subjektiva åsikter. Och även om det finns statistik så finns ju alltid argumentet "men de pumpar som installeras idag är ju helt annorlunda"...

Jag hoppas personligen att elpriset går upp så att det blir mer lönsamt att satsa på mer energieffektiva värmesystem. Att det för många av oss inte går att "räkna hem" en investering i bergvärme som mer än halverar förbrukningen är ju lite tragiskt. Där borde politikerna kunna göra en insats med skattelättnader och bidrag istället för de töntiga ROT och RUT bidragen ;)
 
CarMan skrev:
Nu verkar inte trådskaparen ara intresserad av att lägga tid på allt vad ved eldning innebär. Sen när det gäller investeringskostnaden så är det inte billigare att instalera en riktig vedanlääggning, med skorsten o acktankar.

Driftsmässigt så är ved billigare om man köper veden svart.
Investeringskostnaden?? En ny vedanläggning ligger på hälften av kostnaden för en bergvärmenläggning!
Känner flera som gjort just detta val just pga av kostnader.

Ved svart? Syftar du på nåt speciellt för vi bor i norrland:rolleyes:
Vad ska man med en massa kvitton till...suck...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.