jhenrikj skrev:
Det behöver inte innebära något problem...men googla du runt lite så ser du att många drabbas av fuktproblem i just torpargrunder. ÄH har avfuktare så det ska inte vara några problem hos dem, men det är fortfarande inte samma sak som en platta med golvvärme. En nissan micra kan vara problemfri och rulla på i många år, men det är fortfarande inte samma sak som en Lexus.

Nu kommer mängder med folk att påstå att torpargrund är det bästa och mest överlägsna och så, men kolla på vilka som använder det som byggmetod och så ser ni att det är i lågprissegmentet det används till största del. Så fort det blir lite dyrare hus blir det oftast platta på mark och det kan omöjligt vara en slump att det är den metoden som används. Den är helt enkelt bättre annars skulle alla bygga med torpargrund.
Om torpargrund eller platta på mark är bättre, kommer framtiden att utvisa. Om 100 år kan vi diskutera saken här på forumet.
 
jhenrikj skrev:
Så fort det blir lite dyrare hus blir det oftast platta på mark och det kan omöjligt vara en slump att det är den metoden som används. Den är helt enkelt bättre annars skulle alla bygga med torpargrund.
Jag är långt ifrån någon expert, men de som byggt platta på mark som jag har varit i kontakt med har bara byggt för den goa golvvärmens skull. De hade ingen aning om platta vs krypgrund debatter.

/mrtux
 
mrtux skrev:
Jag är långt ifrån någon expert, men de som byggt platta på mark som jag har varit i kontakt med har bara byggt för den goa golvvärmens skull. De hade ingen aning om platta vs krypgrund debatter.

/mrtux
Det går alldeles utmärkt att skaffa golvvärme även om man har krypgrund.....
 
jhenrikj skrev:
ÄH är billigare för att de har de sakerna du skrev ovan. De är även billigare för att de har våtrumstapet istället för kakel och klinkers, för att de har krypgrund och inte någon golvvärme, för att de har plast i taket istället för board eller råspont. Flera saker som är rejält standardsänkande som rejält drar ner även andrahandsvärdet.

Här strax utanför stan står det ett nybyggt ÄH till salu som varit obebott i över ett år.

[länk]

Runt omkring byggs det mängder med hus för mer pengar, men ingen är intresserade av ÄH huset. Undras varför? Jo därför att folk inte vill betala lika mycket för ett ÄH som något annat hus helt enkelt för att det är ett hus med sämre standard (Och då är ändå detta ÄH som är till salu mycket mer påkostat än ett standardhus). Detta är den bistra sanningen....
kakel och klinker är som sagt valbart för alla hustillverkare. Hurvida älvsbyhus är billigare för det låter jag vara osagt.Board och råspont är inte bättre än armerad plast. Snarare tvärtom, där är det en gammal tradition som spökar. Ordet rejält ska inte tolkas som hållbart och det är viktigt att förstå. Armerad plast har snarare längre livstid och gör att takets laster minskar. Ordet standard ska inte heller det tolkas som kvalite.

Att huset är osålt beror kanske just på att det finns lediga tomter runt omkring och att marknaden är mättad just i det området. Sen kanske köket inte är det som faller de flesta i smaken. m.m. m.m.
 
Redigerat:
imported_jo skrev:
Jag tror faktiskt han var seriös haha, men jo visst, torpargrund på en mark som har hög fuktnivå. Det blir nog bra....dom går ju använda varsom helst.
Och egen skog? nja min morfar har då sålt timmer åt sågverket som ähus köper virke från.
en villa för 3 miljoner håller nog inte ihop heller.
Fuktnivån avgör bara till viss del valet av platta eller inte. Det är snarare kostnaderna för bygget som avgör. Om du måste påla 20 meter för varje påle på en platta med 190 kvm byggarea så drar kosntadera iväg rejält. Du kan alltså spara stora summor på att kunna välja en torpargrund i stället och på så vis ha råd med ditt drömprojekt på just den där strandtomten.

Självklart köper älvsbyhus timmer även av din morfar, det är ju efterfrågan som styr, och den merkostnaden är ju inte så stor för din morfar tog säkert det priset han blev erbjuden. Idag skulle han nog sälja till öst i stället för det sågverket.
 
jhenrikj skrev: Så fort det blir lite dyrare hus blir det oftast platta på mark och det kan omöjligt vara en slump att det är den metoden som används. Den är helt enkelt bättre annars skulle alla bygga med torpargrund.

Så kontentan av det skulle vara att alla hus som byggs med platta är bra hus? Kan tala om för dig att inte ens experterna är överens om den frågan. Det är inte antalet troende som avgör om någonting är rätt eller inte.
 
ÄH har inte torpargrund och har inte haft på många år, de har krypgrund vilket är stor skillnad mot en torpargrund.

Konstigt att inte jhenrikj vet detta då han tror sig veta allt annat om ÄH, eller han svamlar mest en massa skit som vanligt.
 
Fogel74 skrev:
ÄH har inte torpargrund och har inte haft på många år, de har krypgrund vilket är stor skillnad mot en torpargrund.

Konstigt att inte jhenrikj vet detta då han tror sig veta allt annat om ÄH, eller han svamlar mest en massa skit som vanligt.
Krypgrund

En krypgrund är en vidareutveckling av den äldre torpargrunden. En modern krypgrund består ofta av en betongsula som gjuts på ett lager av makadam. På betongsulan muras det upp en mur av lecastenar eller betonghålsten. Krypgrunden fungerar som fundament för huset som placeras på denna. En modern krypgrund skall vara minst 70 cm hög invändigt och var fullt inspekteringsbar. Krypgrunden används av de flesta volymproducerande hustillverkarna såsom Älvsbyhus, Smålandsvillan och Sidensjöhus.


Jag vet att det är ett slarvigt uttryck, men i det här läget så är det helt klart du som svamlar en massa skit..... i dagligt tal är det samma sak.
 
Redigerat:
träskruven skrev:
kakel och klinker är som sagt valbart för alla hustillverkare. Hurvida älvsbyhus är billigare för det låter jag vara osagt.Board och råspont är inte bättre än armerad plast. Snarare tvärtom, där är det en gammal tradition som spökar. Ordet rejält ska inte tolkas som hållbart och det är viktigt att förstå. Armerad plast har snarare längre livstid och gör att takets laster minskar. Ordet standard ska inte heller det tolkas som kvalite.

Att huset är osålt beror kanske just på att det finns lediga tomter runt omkring och att marknaden är mättad just i det området. Sen kanske köket inte är det som faller de flesta i smaken. m.m. m.m.
Jag skulle gärna valt kakel/klinker i min best av Ä-hus, men finns ej som tillval enligt säljaren här i Sörmland.
 
träskruven skrev:
jhenrikj skrev: Så fort det blir lite dyrare hus blir det oftast platta på mark och det kan omöjligt vara en slump att det är den metoden som används. Den är helt enkelt bättre annars skulle alla bygga med torpargrund.

Så kontentan av det skulle vara att alla hus som byggs med platta är bra hus? Kan tala om för dig att inte ens experterna är överens om den frågan. Det är inte antalet troende som avgör om någonting är rätt eller inte.
Det är möjligt att historien kommer att visa sig att det hela är fel. Men utan tvekan är det så att många har haft problem med sina krypgrunder under åren och därför väljs en annan metod oftast idag, eller så fixar man till det med en avfuktare som ska gå och kosta pengar för att man inte klarar av att tillverka en grund som klarar sig utan.....Att tvingas ha en avfuktare är ju i sig ett tecken på misslyckande av grundkonstruktionen.
 
Redigerat:
mrtux skrev:
Jag skulle gärna valt kakel/klinker i min best av Ä-hus, men finns ej som tillval enligt säljaren här i Sörmland.
Marknaden mättat där det är många års väntetid på en kommunal kö och tomtpriserna börjar närma sig miljonen? Jo det är säkert en möjlighet men inte så troligt, framför allt inte när man ser hur mycket det byggs runt omkring. Huset är helt enkelt för dyrt, sänk det med nån miljon så kommer det säkert att bli sålt....
 
Träskruven...varför går plasten sönder stup i kvarten så den måste tejpas? Och varför är det bara en enda större hustillverkare som använder den om den både är bättre och billigare? Jag begriper inte att du ens själv kan tro på dina fantasier. Varför är det så många ÄH som har problem med läckage i taken (Kolla på älvsbyhusforom så ser du att det är många). Varför påstår alla utom de ÄH frälsta på det här forumet att råspånt och papp är det bästa? Varför tycker majoriteten det som är fel och du har helt rätt i allt? Tänk om tänk rätt......
 
mrtux skrev:
Jag skulle gärna valt kakel/klinker i min best av Ä-hus, men finns ej som tillval enligt säljaren här i Sörmland.
Ähus levererar inga kaklade badrum. Men det gör säljarna i skåne. Kostnad 100 000:-
 
I dagligt tal är det inte alls samma sak, kanske för de som inte vet skillnaden.

Kan du inte visa alla vilka länkar du hittar på älvsbyhusforumet om alla som har problem med läckande tak, och varför de läcker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.