Ska bygga nytt hus och funderar över uppvärmingen!
Är inne på att sätta in bergvärme även fast huset inte är så stort, enplans 120kvm!

Tanken slog mig dock att det kanske kan vara en idé att sätta in några element i det fristående garaget via bergvärmen i huset?
Det är väl billigare med element än att gjuta in golvvärme i garaget?

Garaget är 18kvm plus carport del 18kvm men det är ju garagedelen som jag vill ha lite värme i (just nu).

Är det någon vits med att lägga kulvert och iaf vara "förberedd" för att sätta in ett par element? Behöver ju inte direkt vara 20graderC i garaget!

Eller är det bättre med Julas frånluftsvärme pump för 6000 och köra med den i garaget?

Åsikter tack :D
 
S
Om du har nära till berg så skulle jag absolut satsa på bergvärme i kombination med golvvärme, då kan du ju ha väldigt låg framledartemp vilket bergvärmepannan kommer att gilla.
Problemet som du uppmärksammat är ju garaget, jag skulle verkligen inte vilja ha en till uppvärmningskälla, framförallt inte när du har satsat på bergvärme. Förutsatt att du tänkt att isolera plattan ordentligt även till garaget så skulle jag nog satsat på golvvärme även där. Alternativet är ett redigt stort konvektorelement. Men golvvärme i 18kvm kan ju inte vara speciellt dyrt?
En bra början är ju att räkna på hur mycket värme du behöver i garaget, det gör ju inget om du "ligger på gränsen" för jag förmodar att du inte kommer gråta blod om det råkar bli 10* när det är -25 ute t.ex.
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=989 där har du exempel på ett konvektorelement, det stora är på 3500W vid 50* framledningstemp, men jag förmodar att du kommer ha lägre temp än så.

Edit: Tänk vad skönt när du kör in med en blöt/snöig bil och allt bara torkar upp och försvinner! :)
 
För att kunna räkna hem en bergvärmeanläggning till ett litet hus är det bra att ta med garaget om inte kulverten dit blir väldigt lång. Dra också varm-/kallvatten och avlopp (kopplas ofta till dagvattenbrunnen) och bygg tätt och använd våtrumsfärg. Då kan du tvätta bilen där och den får torka ordentligt till nästa dag. Elektriskt avfuktningsaggregat typ Woods ED50 på en hylla bra och energisnålt komplement för att torka upp fukten i garage så inte allt måste värmas bort och ventileras ut.
 
C
Garage på 18 kvadrat? Du måste skrivit fel? Vad har du för bil? En hundkoja?
 
idag 16:42cheetah1Garage på 18 kvadrat? Du måste skrivit fel? Vad har du för bil? En hundkoja?
Får du inte in en personbil i ett 3,4m brett och 5,5m djupt rum?
Vad kör du för bil? Hummer?

sad_antOm du har nära till berg så skulle jag absolut satsa på bergvärme i kombination med golvvärme, då kan du ju ha väldigt låg framledartemp vilket bergvärmepannan kommer att gilla........
Är ca 15-25m till berg.

Huset blir ju platta med golvvärme!

Tänkte inte på det där att plattan till garaget inte blir isolerad! :S

Men det där konvektorelementet verkade ju intressant!
Kopplas det till bergvärmepumpen också då och så skjutsar man ut det till garaget?
Vet inte hur jag ska lösa garaget men jag tänkte att då dom gräver elen till garaget kan man ju iaf passa på att lägga ner några rör så att det finns där i framtiden iaf!

Jag är inte kräsen på garagets temp egentligen utan vill ju mest åt att bilen ska tina av och att man kan pyssla på lite i garaget i +10 istället för -20.

Men kanske bara är dumt att ha en extra uppvärmningskälla?
Och bättre lösa garaget med en billig Jula frånluftsvärmepump för 5995:-?
http://www.jula.se/luftvarmepump-3520-w-128080
 
JosthFör att kunna räkna hem en bergvärmeanläggning till ett litet hus är det bra att ta med garaget om inte kulverten dit blir väldigt lång
Vet inte om det är så säkert att jag räknar hem bergvärmeanläggning ändå på ett 120kvm hus men jag är lite ute efter driftkostnaden och bekvämligheten!
 
Jag skulle ockå ha kört på bergvärme även om huset är litet. ju dyrare elen blir ju mer kommer du at tjäna på det valet, helt klar inget du ångrar i framtiden.
jag hade inte instalerar golvvärme i garaget, det är dyrt & har stora värmeförluster.
du kan få lika låg framledningstempratur med radiatorer det handlar bara om att välja rätt storlek.
Men jag hade monterat in en fläcktkonvektor, den ger riktigt låg framledningstempratur & ger dig möjlighet att snabbt höja tampraturen i garaget om du så vill. den cirkulerar också luften i garaget så det torkat upp bra på vintern.
 
Det där med att räkna hem en anläggning kan man ju göra på så många olika sätt, så det är ju nästa ointressant.

Ska du bo i huset i 3 år. så är det billigare med rånluftsvärmepump (billigare instalation & på den tiden behövs inget bytas )
ska du bo i huset i 30-40 år sä lär bergvärme vara billigare. lägre driftskostnad & lägra instalationskostnad, om man räknar in att frrånlugtsvärmepupen måste bytas dubbelt så ofta, då den inte håller lika länge som en bergvärme pump
 
S
Tycker det låter super med bergvärme, perfekt med golvvärmen och sen hakar du bara på ett stort kovektorelement i garaget! Perfekt! Billig driftkostnad, får nästan gratis värme i garaget på köpet :)
Då du bygger ett superlitet garage så skulle jag faktiskt, om det inte är för sent, fundera på om du inte kan göra det lite större och ha bergvärmeanläggningen i garaget istället och sedan ha en välisolerad kulvert till huset istället...
Eller gör dubbelgarage istället för carport och sen en stor fjärrstyrd dörr!
 
Min tanke är ju att göra om carporten till ett garage å då få ett dubbel garage istället
för att betala 100' till för ett riktigt dubbelgarage husfirman levererar.
Men det blir nog inte det första jag gör utan kanske året efter man fått huset å fått bo in sig lite!

Men de är ju sånt också.. Vad kostar en välisolerad kulvert mellan hus å garage?
Låt säga ca 5m
och hur som helst så måste väl den kostnaden till på båda alternativen att antingen ha
konvektorelement eller ställa bergvärmepumpen i garaget?
 
Redigerat:
Garage krymper väldigt med åren :) bra att ta till i storlek från början för framtida behov även om det kostar lite extra. För att kunna meka med bilen i garaget bör det finnas närmare en meter extra både framför och bakom bilen för att komma åt med garagedomkraften. Såg en uppgift på runt 500 kr/m för material till kulvert. Om värmepumpen i garaget kanske man vill ha cirk.pump även på varmvatten in i huset för det inte ska dröja när varmvattenkranen öppnas. Högre framledningetemp och flöde till hus än garage och alltså lite högre kulvertförluster men skönt att slippa kompressorbrum i huset.
 
Jag skulle inte sätta värmepumpen i garaget, aldeles för många nackdelar med en sån lösning.
Värmeförlust i kulvert, som inte bara kostar värmeförlusten, utan också kostar dig lägre cop.
Långt till varmvatten = du måeta ha VVC & det kostar pengar i drift & i värmeförlust.

Lägg alla dom där slantarna som större garage kulver m.m. kostar. På att bygga lite större & väl isolerat rum i huset där pumpen står.
 
Ja jag tror nog pumpen får stå som tänkt i huset!
Känns alldeles för besvärligt isolera både garage platta å mer i väggar å tak för att inte förlora så mkt värme från pumpen, samt VVS osv!

Nä men 500kr/m för att lägga kulvert till garage kan ju kanske vara värt så
kan man sätta in ett konvektorelement.

Men iden om julas billiga frånluftare då?
Är det bara skippa månne? Tycker de verkar enkelt å smidigt!
Samt att de är garage så de dagar de inte är mer än +5 gör mig inte så mkt!
Plus att jag är van att meka i kall garage å -20 då man uppskattar att värma händerna på plåt efter man svetsat ;-)

Sen när jag gör carporten till garage så har jag mina 36kvm där å då borde jag klara att både byta däck å meka med bilar ;)
 
Förutom material till kulvert tillkommer ju grävning, rördragning, rör, ventiler, fläktkonvektor, armatur, utslagsvask osv. Jag gissar på 15-20 tkr för garaget, plus kanske en storlek större värmepump=3-4 tkr. Men det sköter sig själv under många många år framåt bara man är noga med att spola ur all smuts ur radiator- och golvslingor vid installationen.

Luft/luft kräver mer tillsyn/service/utbyte och kan damma igen av slipdamm och smuts i garaget. De billiga ger väldigt låg effekt och COP när det blir kallt, låter mer för grannarna och är väl skrot inom 10 år. Känns som (nöd-)lösning för såna som mig som glömde bygga kulvert från början. Har har fyllt MS Excel med formler för samtliga alternativ på 10, 20 & 40år och inser det var dumt att inte bygga kulvert att även värma garaget med returvattnet från huset. Då hade en mindre bergvärmepump varit det bästa långsiktiga alternativet.
 
Västerbotten är väl grymt kallt kanske men jag tror ändå att det blir svårt att räkna hem bergvärme. Har du koll på vad husets uppvärmningsbehov förväntas landa på?

Ska du inte ha kamin? Ett så litet hus kan du värma rätt enkelt med en kamin och några värmeförflyttare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.