Jonnie:
Om vi bortser från de av oss som huserar på forumet som kanske inte är representativa för folk i gemen...satsa på yta, om du vill ha upp själva värderingen. Både mäklare och nyblivna husägare jag känner tittar på mig med frågande ögon när jag frågar vad det är för värmesystem i det nya huset...de är faktiskt mest intresserade av "drömmen" och "köket" och "badrummet"..och först när de levt med huset ett år och fått saftiga elräkningar eller upplevt dålig ventilation eller kalldrag..DÅ börjar de värdesätta allt som sitter under huven på huset så att säga.
Mitt tips: måla och spackla och gör så att det ser bra ut, trimma tomten också. Så får du garanterat en bra värdering av en mäklare så du kan baka in topplånet i bottenlånet.
Sen kan du göra de renoveringar som faktiskt betyder något av riktigt värde...

Själv ska jag bygga Sveriges kanske mest isolerade fritidshus..och folk i bekantskapskretsen gaggar om "Men det hade varit snyggt med ett takfönster"..."Med u-värde 1,3..tänker jag då."
 
Hemmakatten
Håller helt med Forbo.
 
Nyfniken skrev:
Se där, det gick att låna 123% till ett husköp för inte mer än 18 månader sedan. Det hade jag aldrig trott!
Det går fortfarande och för rätt kund gick det utan problem tom under värsta delen av krisen :)

MVH lorant
 
Jag skulle nog gissa att värmepump av valfritt slag ger bäst utfall vid värdering. Tål att dubbelkolla.

Som Nyfniken redan påpekat är det svårt att "räkna hem" några renoveringar över huvud taget. Möjligen är det skillnad på utfall om vi talar om att bara hålla en värderingsman på gott humör jämfört med att verkligen få full valuta vid en försäljning.
 
Många bra råd i tråden.

När vi konverterade från direktverkande el till vattenburen bergvärme, för lite drygt ett år sedan, så fick vi värde 1 kr = 1kr.

Badrummen kommer jag inte ihåg exakt, tror inget uttalet värde blev sagt. Men mindre i alla fall. Kanske 40-50 öre per 1 kr i renovering.
 
Man kan med andra ord inte räkna med att få tillbaka dem pengarna som man lägger ner på ett nytt kök och badrum. Jag tror dock och hoppas att jag kan få upp värdet på mitt hus eftersom både tomt och hus var stökigt och misskött när vi köpte det. Det är nog bäst att räkna med att inte få upp värdet så mycket och ta det som en bonus om det blir mer.
 
Vissa faktorer känns ju helt klart mer värdehöjande än andra. T.ex. kan jag tänka mig att om man sätter in en mysig vedkamin i vardagsrummet (och då givetvis inte behöver göra dyra skorstensrenoveringar) så ökar värdet med mer än vad man har investerat.
Jag tycker dessutom att Jonnie Back´s investering på 100 000 för hela sin lista låter mycket prisvärd. Antar att en stor egen arbetsinsats inte är medräknad i den kostnaden. Det är väl ofta just den egna arbetsinsatsen man kan konvertera till ökat husvärde, om huset är beläget i ett bättre genomsnittsläge (!).
 
Jo, har gjort allt själv vilket håller kostnaderna nere. Taket gick på 30 000:-, pelletsanläggningen 0:- då jag har en far som har hållt på med pelletsbrännare tidigare och hade en demoutrustning liggandes. Infarten som ska göras i sommar blir nog även den billig då jag har en granne med grävmaskin och lastbilar. Han böjde nyligen dragkroken på min bil med sin lastbil så jag gjorde en deal med han att jag fixar detta om han hjälper mig med en infart.

Det mesta i huset kommer att göras själv och med hjälp av släktingar och kompisar som har kunskap i olika områden. Detta gör ju då att kostnaden blir i närheten av vad värderingen blir.
 
Mitt förslag är att du kontaktar minst 3 mäklare och ber dom svara på den frågan!
 
loffes skrev:
Badrummen kommer jag inte ihåg exakt, tror inget uttalet värde blev sagt. Men mindre i alla fall. Kanske 40-50 öre per 1 kr i renovering.
Fick snarlikt vid en värdering (under pågående renovering).

Säljer under pågående renovering 20-30öre per 1kr i renovering.
Färdigställd renovering 40-50öre (kanske upp till 60öre) per 1kr i renovering.
 
Har nu mailat till den mäklare jag köpte huset om han tycker att det är värt att göra en värdering för dessa renoveringar. Frågade även vad han tror sig öka värdet mest, klä om huset, tilläggsisoler samt byta fönster eller att renovera köket, bygga nytt badrum samt måla om befintlig fasad. Återstår att se vad svaret blir.
 
Har nu fått svar av mäklaren. Förklarade för han vad jag gjort för reparationer, men han ville mer veta vad jag köpt huset för och hur mycket i lån jag hade. Förklarade då att jag köpt det för 660 000:- och lånet ligger på 810 000:-. Fick då till svar att han kan värdera huset till 810 000:- direkt på telefon, men att han måste enligt bestämmelser ändå åka ut och titta. Han ville göra värderingen gratis eftersom jag vart en kund åt han, men han kunde inte detta eftersom han var rädd att skatteverket skulle tro att han tog ut svarta pengar för detta.

Frågade även han vad han trodde skulle öka mest i värde av mina två exempel. Fick inte några vettiga svar på detta. Han tyckte jag bodde bra ändå och att jag kunde köpa ett begagnat kök istället för att komma billigt undan. Kanske inte vad jag hade tänkt direkt.....
 
JonnieBack skrev:
Han ville göra värderingen gratis eftersom jag vart en kund åt han, men han kunde inte detta eftersom han var rädd att skatteverket skulle tro att han tog ut svarta pengar för detta.
.....
Det var ärligt talat en av dom sämsta bortförklaringarna jag hört på mycket länge. Finns hundra anledningar till att en mäklare av vilket slag som helst utför gratis tjänster för att generara inkomster i nästa led.
 
HusByggarTomten skrev:
Det var ärligt talat en av dom sämsta bortförklaringarna jag hört på mycket länge. Finns hundra anledningar till att en mäklare av vilket slag som helst utför gratis tjänster för att generara inkomster i nästa led.
Jo, men det lät ju bra :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.