Har köpt ett hus för 1,5 år sedan som var och är fortfarande behov av renovering. Vi köpte det då för 660 000:-. Vi har under den här tiden renoverat huset för 100 000:-. Vi har gjort följande:
  • Renoverat och bytt ut hela taket, där vi fick förstärka alla takstolar och räta upp hela taket.
  • Installerat en pelletsbrännare och byggt ett stort pelletsförråd på 10 kubik.
  • Totalrenoverat ett stort rum på 35kvm. Rev ner ett trasig väv innertak mot träpaneltak. Bytte en senapsgul heltäckningsmatta mot ett laminatgolv. Rätade upp väggarna m.m.
  • Totalrenoverat ett sovrum med nytt laminatgolv, träpaneltak, rätat upp väggarna m.m.
  • Installerat en diskmaskin samt satt in ett fryskåp som inte fanns innan.
  • Ska till sommaren göra en helt ny gruslagd infart eftersom det endast är en sliten gräsmatta idag.
  • Fixat ordning trädgården som var vildvuxen vid köpet.
Hur mycket kan detta påverka värdet?

Frågan jag egentligen hade var vad man bör satsa på näst. Huset är behov av ny fasad på söder och väst sidan. Eftersom huset är dåligt isolerat, nedre plan inte alls utan endast timmer i väggen tänkte jag då byta ut hela fasaden samt tilläggsisolera samt byta dem flesta fönstren. Ska jag göra detta först eller bör jag satsa på att renovera köket som är gammalt och göra en utbyggnad på ny toalett isället?
Vilken åtgärd höjer värdet på huset mest?

//Jonnie Back
 
Har du planer på att sälja snart, eller varför är du ute efter att höja värdet just nu? Jag menar att om du ändå ska bo där ett bra tag till så kan du ju räkna med att du kommer hinna med alla de där renoveringarna innan försäljning och då borde du ju först ta det som ökar er trivsel där mest. :)
 
Ska jag döma av försäljningar i min närhet sista tiden är det badrum och toaletter som folk vill ska vara åtgärdade när dom köper hus.
Fast ska Du bo kvar så är det bästa att börja med utsidan, se till att inte vatten kommer in genom taket och grunden samt att inte värmen försvinner genom fönster, dörrar, väggar, tak och källare.
Sen skulle jag göra kök och våtrum i den ordning det är mest angeläget och samtidigt se över ventilationen.
 
Jag ska inte sälja huset utan få upp värdet så jag kan få in mer i bottenlånet så jag har råd att ta mer lån, detta är då tänkt att göras i etapper. Jag är därför intresserad att nu göra dem renoveringar som gör att huset ökar mest i värde, så jag inte lägger ner massa pengar som inte påverkar husets värde lika mycket.

Ytterskalet är ju vikigast, men taket är omgjort så det är tätt. Grunden ska jag dränera i sommar. Fönstren är gamla och behöver ju bytas, samt att fasaden bör isoleras och brädklädas om. Det är idag liggande panel och söder sidan är väldigt dålig då den torkat isär och är betydligt mer svart än röd. Tänkte då göra om fasaden med att blanda liggande och stående panel för att få en mer gammal stil på huset.

Men frågan min återstår, vad kommer mäklaren att värdera högst? Nytt kök och badrum eller ny fräsch tilläggsisolerad fasad samt nya fönster? Jag tänker då enbart på mäklarens syn och inte vad som är viktigast för mig.
 
Jag skulle säga badrum och kök men varför inte fråga en mäklare? inte nödvändigtvis den Du sen låter värdera. Men värderar inte låneinstitutet själva fastigheten? i så fall borde Du fråga dom.
 
Du får aldrig en andra chans att göra ett första intryck brukar man säga, och jag vill därför påstå att om det inte ser bra ut på utsidan så börjar man där.

Av det du gjort hittills är säkert taket det som ökat värdet mest, för det är ett stort jobb och det syns. Diskmaskiner och frysar ställer man ju så att säga bara dit, och att byta ytskikt i ett rum finns det många fler som anser sig klara av i jämförelse med att renovera tak.

Jag skulle börja med fasad och isolering. Låga uppvärmningskostnader ser alltid trevligt ut när man skall värdera ett hus.
 
Men om målet är att slippa topplånet är det inte enklare att helt enkelt betala av topplånet?

Huset köptes ju för 660 000 så man får väl anta att det inte handlar om nåt attraktivt läge i närheten av en större stad. Även om du höjer värdet med 20% blir det ju ändå inte så mycket pengar.

Jag kan inte se att det är så många renoveringar som betalar sig, möjligtvis uppfräschning av ytor utomhus och inomhus. De renoveringar du räknar upp är väl alla rimliga om du vill höja trivseln och sänka driftskostnaderna, men om husen i ditt område kostar runt 600 000-800 000 finns det ju inte så stora möjligheter att höja husets värde genom att renovera det.
 
Jag renoverar också och ska snart göra första omväderingen. Hoppas inte att höja jättemycket nu första rundan. kanske 200´ men åtm så att man får ner en del av topplånet/byggkreditiviteten.
 
klartnytt badrum o kök höjer värdet om det är nyrenoverat..
men ska man bo där 15 år till innan man ska sälja..så är det omodernt igen...och inget större värde..
nog bättre att renovera precis innan man ska sälja..om man ska få ut nåt mer för det...
 
Det är enkelt att säga att det är bara att betala av topplånet, men nu är vi inte fullt så rika att detta är möjligt att betala av bara så där. Är nu först ute efter att få ner lånekostnaden så man kan först och främst lägga undan lite mer pengar en stund.

Det är ett hus till salu i närheten av vårt som är lika stort renoveringsbehov som vårt, men huset är lite mindre. Tomten är dock lite större och det finns några små byggnader och en lada på tomten. Dessa är dock inte i bästa skick. Det huset är ute för 1 275 000:-. Så huset bör gå att få upp i värde en bit till. Mäklaren sa när vi köpte huset att om ägarna bara hade fixat tomten och städat upp allt runt omkring skulle han sätta ut huset för 100 000.- till. Frågade han även vad ett nytt tak samt en pelletsanläggning skulle gör och fick till svar c:a 100 000:- till skulle han tippa.

Har funderingar på att måla om fasaden nu först eftersom två sidor finns det inget fel på förutom dåligt med färg, en sida är relativt fräsch men söder sidan är dock ganska sliten. Eftersom det är rödfärg blir det inte några större kostnader. Detta skulle då bidra till en högre värdering både för utseendet och första intrycket. Tycker inte att uppvärmingen är direkt något dyrare än vad andra med liknande hus har. Eldar även med egen ved vilket inte gör uppvärmningskostnaden så hög.
 
Jag är ytterst skeptisk till att man med självklarhet kan räkna hem några renoveringar. I ett land där huspriserna gått upp med 10% år efter år så har naturligtvis blivit en naturlag att om du köper ett hus och sen fixar till badrummet och målar fasaden så får man ut bra mycket mer än man köpte det för.

Den stora frågan är ju vad huset sålts för om man inte hade fixat till badrummet och målat om. Det verkar ingen vara intresserad av.
 
JonnieBack skrev:
Det är enkelt att säga att det är bara att betala av topplånet, men nu är vi inte fullt så rika att detta är möjligt att betala av bara så där. Är nu först ute efter att få ner lånekostnaden så man kan först och främst lägga undan lite mer pengar en stund.
Å andra sidan, renovering kostar ju också pengar. Nu vet jag ju inte vad du har i topplån men femton procent av 660 000 är ju 99 000 så ungefär så mycket kanske?

Om vi pratar om en budget för renovering som är betydligt mindre än så är det ju inte så mycket du kan göra. Målning inne och ute, uppstädning osv.

Om vi pratar om nytt kök, nytt tak, ny fasad är ju det saker som kostar betydligt mer än de 99 tusen.

JonnieBack skrev:
Det är ett hus till salu i närheten av vårt som är lika stort renoveringsbehov som vårt, men huset är lite mindre. Tomten är dock lite större och det finns några små byggnader och en lada på tomten. Dessa är dock inte i bästa skick. Det huset är ute för 1 275 000:-. Så huset bör gå att få upp i värde en bit till. Mäklaren sa när vi köpte huset att om ägarna bara hade fixat tomten och städat upp allt runt omkring skulle han sätta ut huset för 100 000.- till. Frågade han även vad ett nytt tak samt en pelletsanläggning skulle gör och fick till svar c:a 100 000:- till skulle han tippa.
Om du tror att du betalade mindre för huset än det är värt kan du ju prova att kontakta banken för omvärdering,
 
När vi tog lånet så lånade vi även 150 000:- utöver 660 000:-, så totalt 810 000:-. Bottenlånet ligger på 485 000:-, resten är topplån, samt blancolån så dessa hade vart fint att få in i ett bottenlån istället.

Tror att det blir att avvakta med en värdering och fixa en ny infart, måla om fasaden, dränera runt huset och fixa lite smått annat först.
 
Se där, det gick att låna 123% till ett husköp för inte mer än 18 månader sedan. Det hade jag aldrig trott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.