T
Hej.
Vad gäller vid följande problematik:
Har kopplade 2-glas fönster från 1930-talet. Inner samt ytterbåge har tjocklecken 2,5mm valsat glas. Fönstren har spanjolett-låsning och yttersidan får ej förvanskas vid bullerdämpning(byggnadsminne), huset står invid E4:an = mycket buller. Enligt expertisen kan jag bara byta ut innerrutan till K-glas och samtidigt som jag får höjd bullerisolering höjer jag då också värmevärdet.

Eftersom glasskivor fungerar som membran, borde väl ytterrutan vara den som ska ha den största tjocklecken för att få ner bullernivån ? Min teori är att om jag behåller yttre original-rutan på 2mm, kommer den att svänga med bullret så pass mycket att detta även fortplantar sig med den inre bytta rutan.

Vad är bästa strategi i följande exempel, där jag måste följa riktlinjer om olika tjockleckar för att motverka resonanser och undvika för hög vikt för fönsterbågen.

1:Ytterbåge byts från 2mm till 4mm valsat glas och innerbåge byts från 2mm till 3mm K-glas.

2:Ytterbåge byts ej (2mm)-innerbåge byts enbart till 5mm K-glas.

I båda fallen blir totalen 7mm med båda bågarna.
Någon som har erfarenhet i detta. Tilläggas är att bullerproblemen innefattar s.k pulsljud från motorvägen (smällar från skarvar) vilka är lågfrekventa och stör mycket mer än vanligt trafik-brus)

 
Byt inner rutan mot en 2-glas kaset som är anpassad för bullerdämpning

misteralfönstersystem kan hjälpadig
 
T
Hej igen.

Mistral-kassetter går inte då fönstret dels har spanjolettlåsning och det tunna innerbågarna klarar inte heller kassetternas vikt med c:a 15 mm glas total- vikt och då går det inte heller att ha kvar persiennerna.
När Mistralkassetter monteras fräser man upp hela innerbågen-så då förstör du fönstret originalutförande vilket inte är speciellt önskvärt på ett byggnadsminne.

 
Om du har buller från E4:an är väl Vägverket tvunget att hjälpa dej med åtgärder för att få ner bullernivån, eller?

Vad gäller fönster: Har du provat att ringa Schott eller Pilkington? En gång ringde jag till något av företagen för rådfrågning om nytillverkade kulturglas. Killen i andra änden var så snacksugen att jag nästan fick avbryta samtalet. Liknande situationer har jag hamnat i flera gånger när man ringt tillverkarna och talat med "teknisk support". God service och hjälpsam personal.
 
TN-Funkis skrev:
Hej igen.

Mistral-kassetter går inte då fönstret dels har spanjolettlåsning och det tunna innerbågarna klarar inte heller kassetternas vikt med c:a 15 mm glas total- vikt och då går det inte heller att ha kvar persiennerna.
När Mistralkassetter monteras fräser man upp hela innerbågen-så då förstör du fönstret originalutförande vilket inte är speciellt önskvärt på ett byggnadsminne.
nu är jag inte med.
jag har monterar misteral fönster, viserligen inte dom mot buller.
jag har inte fräst ut nått
jag kan ha kvar mina persienner
min kasett hadde 4+4mm glas hur får du det till 15mm?
jag tror att fönstret kan bära upp fönsterramen då rutkasetten limmas fast.
 
T
Jag får förtydliga mig eftersom Mistral-ägaren inte förstår problematiken. Kassetter går alltså inte att montera på INSIDAN-då det sitter spanjolettvred där. Då finns versionen där man fräser ur innerbågen för Mistral, men det blir inte snyggt och 4 x 4mm är enbart för värmekasetter, för ljuddämpning krävs mer (tjockare) glas, glöm inte att 4x4 bara är glaset, sen tillkommer isoleringen mellan rutorna så din kassett borde då vara runt 9-10 mm tjock totalt Sen räknar jag totalen vilket innefattar även ytterbågens glas=vikt för att inte gångjärnen ska ta skada som bär upp hela vikten på fönstret.
 
Hej tycker att du ska ta en titt på ett system som heter Isolock kolla deras hemsida www.isolock.nu. Har hört att det skall vara ett system som har använts till buller sanering i Stockholm innerstad..
 
När vi bodde på en av de allra bullrigaste gatorna i Stockholm fick vi hjälp av en firma som heter Nordic House, och nu ska ni höra det osannolika:
* De var absolut billigast (ca halva kostnaden jfrt med Mistral)
* De har installerat bullerfönster i många k-märkta fastigheter (likt kyrkor etc)
* De är de enda leverantörer vi någonsin blivit helt nöjda med (vi är rätt petiga och har haft många hantverkare)

Du hittar dem på http://www.nordic-house.se/html/index.html
 
Danne68 skrev:
Hej tycker att du ska ta en titt på ett system som heter Isolock kolla deras hemsida  www.isolock.nu. Har hört att det skall vara ett system som har använts till buller sanering i Stockholm innerstad..

det där är ju samma system som jag föreslog, men han kan tydligen inte ha det, fatar inte varför fast han förklarat.
 
Flysta skrev:
När vi bodde på en av de allra bullrigaste gatorna i Stockholm fick vi hjälp av en firma som heter Nordic House, och nu ska ni höra det osannolika:
* De var absolut billigast (ca halva kostnaden jfrt med Mistral)
* De har installerat bullerfönster i många k-märkta fastigheter (likt kyrkor etc)
* De är de enda leverantörer vi någonsin blivit helt nöjda med (vi är rätt petiga och har haft många hantverkare)

Du hittar dem på [länk]

länken funkar inte.
låter extremt billigt.
riktigt fönster byte skulle kosta i mit hus 155 000:- (endast matrial)
misteral kostade mig 35 000:- (endast matrial)
du medar att "du" kan sälja superenergi glas 4+12+4. för 17 000:- inklusive allt monteringsmatrial som behövs.
det är i detta exempen 27,5m2 glas vi pratar om & i prisexemplet från misteral så ingick mätningen av fönsterna & lisatarna var färdig kapade & målade.
klarar era grejor etu-värde på 1,2 för hela konstruktionen?
 
Länken funkar prima. Du måste bara tillåta pop-up-fönster.
 
"Jag" kan inte säga något alls, jag bara tipsar om någonting som faktiskt (för en gångs skull) funkade bra, och dessutom var förhållandevis billigt.

Har ingen aning om vad det skulle kosta för ett hus, men det är ju värt att försöka.

Det är värst vad du är stingslig, herr Mistral.....



 
T
Hej igen.

Tack för tipsen, dessvärre är båda dessa ganska lika i utförande vilket inte kommer att funka hos mig. De gamla spanjoletterna går med stången precis invid karmen mot glaset så det blir för tajt helt enkelt.

Samtidigt vill jag påpeka en fara med att limma på kassetter direkt mot innerrutor, dom går då inte att byta ut, vid t.ex skador eller sprickbildningar.

Hos en större brf-förening i Sth hade en firma monterat upp Mistral-modellen, efter ett tag började några klaga på att fönstren slog i fönsterbänken ( dom hade också spanjolett-vred), det visade sig att firman hade limmat upp 5mm glas+kassett direkt mot innerrutorna, men hade inte förstärkt gångjärnen, och då de flesta rutorna var runt 1500 x 1200mm blev vikten för hög, en del gångjärn blev sneda av vikten mm och många repade upp fönsterbänkarna med spanjolettstången. På de största rutorna fick man helt enkelt ta tag i karmen och lyfta rutan om man skulle öppna/stänga rutan, och det är inget som 1 person gör själv utan vidare.

Då en ruta hade spruckit skulle glasmästaren byta ut glaset, han fick helt enkel slå sönder båda rutorna och sätta in nytt 1 gång till. Han försökte under c:a 2 tim att skära bort all silikon men gav upp, han räknade ut att dom använt runt 1 hel silikonspruta per ruta enbart mellan karmen och den nya aluminiumramen.

Sen hade den argongas som man fyllt i på plats läckt ut så en del fönster i söderläge hade kondensproblem, detta fenomen hade dykt upp runt 5 år efter installationen så jag gissar att isolermassan i kassetten bröts ned av UV-strålningen/värmen.

Med detta inte sagt att kassetter är dåliga, men jag vill ha tag i något som går att underhålla/reparera utan för stora operationer och som har samma goda kvalite som gamla 30-tals fönster, för det är dom värda. Det går att göra ganska mycket med originalkarmarna nu förtiden, mitt problem är att lösa det ljudtekniska med placeringen inbördes i fönsterkarmen.
 
Det finns lammelglas som har en speciell plast mellan glasen som är extra effektiv mot buller. Dom vanligaste lammelglasen är ca 5 mm tjocka.Men går även att få i andra tjoklekar.
 
T
???

Det vore guld om jag kunde få uppgift på vem som tillverkar 5 mm lamellglas. De företag som jag kollat börjar från 9mm och uppåt, vilket som sagt inte funkar i mina bågar, men 5mm kan gå i detta fall och vikten blir då inte för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.