Hej!
Jag hålller på och renoverar en sekelskifteslägenhet dit jag köpt snidade golv foder (17 cm höga) och dörrfoder som är 9,5 cm breda. Nu sitter jag och funderar på om jag ska ha en foderkloss till dessa runt alla dörrar, dörröppningar och fönster.

Varför har man foderklossar? finns det något användingsområde eller kan jag helt enkelt bara hoppa över det? Hur är sekelskifteslyor byggda?

Om jag ska ha de, hur stora bör de då vara? Dvs hur mycket utanför listerna ska de gå ovanför och utanför (om ni förstår vad jag menar)?

Och så en sista fråga, hur brukar man tänka när man köper dessa? Ska de vara mer snidade eller enklare med raka istället för mjuka sniderier? Kan man bara köra på en enkel kloss?

Mycket tacksam för svar!!!!

Mvh
 
Du sågar lämpligen av dörrfodren med cirka 20 cm närmast golvet. Den avsågade biten är sedan foderklossen.

Om det är nödvändigt i en sekelskifteslägenhet är en annan sak. Jag tycker inte det, till skilnad från om det varit fråga om en bondstuga från 1800-talet.
 
Just det, ja.
Foderklossen är till för att man ska kunna lyfta golvet utan att behöva lossa dörrfodren. Alltså finns det inga foderklossar runt fönster.
 
Hej!

foderklossen kallas ibland även skurkloss, vilket antyder en ytterligare finess, dvs vid skurning kan man utan problem stöta emot och slita på klossen och bara måla/byta den då och då. (fina profillister tål inte hårda stötar så bra)

Mest estetiskt blir det om den får proportionerna av en 'kolonnbas' åt dörrfodret. Dvs den görs aningen högre än den från sidan mötande golvsockeln (såvida inte denna är mkt hög dvs närmar sig brösthöjd, men i ditt fall är det ingen risk), och aningen tjockare än det dörrfoder som s.a.s. står på den.

Bitens låga 'slit-och-slängstatus' visas av att den är mkt enklare, dvs ofta bara en hyvlad bräda vars ytterhörn fasats litet.

Obs! att hoppa över denna kloss och dra ned fodret till golvet ser mkt konstigt ut.

Om du tittar på t.ex. Gysinges listserie tidigt 1900-tal så ser du hur enkel denna bit är-det går säkert att fråga efter i vilken brädgård som helst, det är ju som sagt bara en avfasad bräda.
 
  • Gilla
Bygger i betong
  • Laddar…
I vårt 30-talshus är klossarna 10mm högre än golvsockeln och 10mm bredare än dörrfodret. Vi har släta, lite välvda foder och klossen är lite lätt snidan i kanterna.
 
W
Så här gjorde jag hemma.
 
  • 100-0028_IMG.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders Feuk Westhoff och 3 till
  • Laddar…
En egen undran fast de här gäller en vanligt bonnstuga :D

Har beslutat mig för att själv använda mig av klossar runt om förutom för taklisten som är girad och klar.

Passade på att kika i Östersund(närmsta staden) efter klossar dels på beijer-fanns inga där, byggmax lika så, fresks(XL-bygg) kör ju med gapros sortiment vilket var rackarns dyrt med tanke på att jag kommer att behöva uppskattningsvis kanske uppåt 50-60 totalt, har ingen lust att slänga ut 40-50kr styck för en vanlig 98x98mm hörnkloss.

Någon som vet om ex.vis bauhaus, K-rauta eller någon annan större byggmarknad har diverse klossar för humant pris?

Eller någon som gjort egna av ex.vis 1" brädor eller liknande med eller utan profil?

Har ju tillgång till en överhandsfräs iof men aldrig använt en, för snyggast blir det enligt mig med en fräst kant runt om.
 
Hörnkloss? Du menar skursockel under dörrfoder i dörröppning. Ska du ha så många så får du nog göra själv för att få ekonomi på det. Gysinge byggnadsvård har på metervara. Vi har både köpt och gjort egna.
 
  • Gilla
RobinNaar
  • Laddar…
Nja, både och :) Alltså istället för att gira antikfodret så tänkte jag använda just foderklossar dvs går åt 4 per fönster 4st per dörrpost(bägge sidor) + skurklossar för möte dörrfoder/sockel + hörnkloss sockel :D

Kanske kommer att se klossigt ut i efterhand men tänkte spara på latexfogen ;)
 
Raring! Nu har jag googlat foderklossar......så vederstyggligt! :x Mina taliban-nerver fick som en skakig omgång! Och latexfog....nu satte jag verkligen i halsen. :O Jag måste sniffa lite linoljesåpa för att lugna mig. Nej, jag skojar bara, visst kan du använda latex och klossar, men det hör inte hemma i gammalt hus om du frågar mig. Att sätta klossar i hörnen istället för att gera fodren ser rätt konstigt ut! Du får väl gera vackert och se till att virket är torrt så slipper du latex! Ett annat knep är att spackla med linoljekitt, det är följsamt och bra i små fogar.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
skurkloss på metervara låter faktikt som bästa alternativet... dvs om man inte hyvlar dem själv.
 
  • Gilla
robbanvt
  • Laddar…
Kolla listerna på Ölands Byggnadsvård - dom har säkerligen skurklossar på meter om du mailar dom och frågar, dom är dessutom rejält mycket billigare på lister än alla andra byggnadsvårdsbutiker ....
 
  • Gilla
turetur
  • Laddar…
Köp planhyvlad furu och fasa av med handhyvel/elhyvel. Mkt billigare och så blir det rätt dimensioner/förhållande.

Mvh Lagavulin
 
"Du får väl gera vackert "

Nu är det försent, har redan kapat till i längder för just foderklossar :(
Blir mycket spill annars, så jag får löpa linan ut så att säga :)

Farsan har ju både handöverfräs samt elhyvel + att jag har spill av limträskivor sedan smygarna, ska prova lite olika mönster i morn hade jag tänkt så får vi se hur jag gör..



"Och latexfog....nu satte jag verkligen i halsen"

Glömde visst bort att jag postade under byggnadsvård hehe :D
 
Hej!
Tusen tack för info och goda råd. Det blev enkla skurklossar. Superfint och jag är mycket nöjd!
/Ina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.