Nu ska vi se vad ni vana whiskeydrickare tror här. Jag hade min första riktiga fylla på whiskey för måååånga år sen men hade efter den kvällen och speciellt dagen efter hade jag i många år problem med både lukt och smak av whiskey tills ganska nyligen. Nu har jag "lärt" mig att dricka, dock med is i, så det jag undrar är om ni kan gissa er till vad det är för märke/sort som nu utan problem slinker ner i både stora och små mängder.
 
Eftersom du skriver whiskey får jag väl gissa på en bourbon Jack Daniels kanske
 
Vi börjar väl att gissa på ett land och det blir då Irland,
 
Hmm...nja, Famous grouse är faktiskt det enda jag lyckats trycka i mig. (första fyllan var på Bells)

Så, några tips på liknande FG?
 
Min sambo har gjort det igen. Dvs överraskat mig med lite whisky. :)
Den här gången blev det ett "Discovery Pack" från Glenmorangie med fyra olika varianter - Original, Lasanta, Quinta Ruban och Nectar D'òr. Kommer att avnjutas vid väl valt tillfälle.

bild.aspx
 
Det är sådan presenter man uppskattar.
Handla i en ICA Närköp på vägen till stugan och där hade man en stor låda med "löspotatis" med namnet Isle of Jura, namnet för ju tankarna till ädlare produkter. Så nu kan åtminstode säga att det blir ett par Isle of Jura varje dag när man har ledigt utan att för den skull ljuga och dessutom kan man lägga till att på kvällen blir det 1-2 av annan sort.
 
joflopp skrev:
Min sambo har gjort det igen. Dvs överraskat mig med lite whisky. :)
Den här gången blev det ett "Discovery Pack" från Glenmorangie med fyra olika varianter - Original, Lasanta, Quinta Ruban och Nectar D'òr. Kommer att avnjutas vid väl valt tillfälle.

[bild]
Vad får du "betala" för varje gång hon är så snäll?
 
Det är lätt att tro att det ligger en baktanke i det hela, men så är inte fallet. Just den här överraskningen var en del av en försenad födelsedagspresent. :)

Hon protesterar inte när jag behöver köpa verktyg, och jag protesterar inte när hon behöver utöka sin arsenal av symaskiner till sin syverksamhet. Harmoni säger jag, terrorbalans säger andra. :D
 
joflopp skrev:
Det är lätt att tro att det ligger en baktanke i det hela, men så är inte fallet. Just den här överraskningen var en del av en försenad födelsedagspresent. :)

Hon protesterar inte när jag behöver köpa verktyg, och jag protesterar inte när hon behöver utöka sin arsenal av symaskiner till sin syverksamhet. Harmoni säger jag, terrorbalans säger andra. :D
Överskridande "blockregering" skulle man ju också kunna säga.d^_^b
 
Men....ingen som har några alternativ till Famous Grouse då?
 
Förstår inte riktigt varför man skall dricka stora mängder över huvud taget, frågan är rätt märkligt ställd. Du måste helt enkelt komma underfund med vilken typ av whisky ( eller whiskey om du gillar det bättre) du vill ha, så provsmaka i små mängder, och ha gärna ett par o jämföra med. :)
 
Bara ni skippar Lord Calvert :D

Nämen Nog kan en black velvet & cola slinka ner ibland, men annars gillar jag smutta på en Laphroig (stavning?)
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Men....ingen som har några alternativ till Famous Grouse då?
Du kan kanske prova Tullamore dew, tycker jag har en liknande stil.

Berömda ripan är förövrigt inte alls dum, finfint alternativ bland de nästan orökiga.
 
Ripan är ju en blended så här får man nog prova sig runt. Men vill du ta steget till malt så kan du testa HighlandPark som ska vara en av de maltwhisky som Ripan innehåller, tror att det även kan vara lite Islaymalt från Bunnahabhain (med reservation för stavning). Både dessa har en rökig ton och det ju även Ripan.
Vilken smak är det du gillar, är det rökigheten?
Maltwhisky dricker man endast i små mängder och utan is, ev. med lite vatten beroende av sort eller om det är cask. Men gillar man is så är det inte fel, men tar bort en del av smakerna.
Man kan dricka mycket malt men då blir upplevelsen som din Bell men kanske värre då den endast destilleras till styrkor strax över 70%, dvs det som ger smaken har också andra bieffekter med sig in i vätskan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.