Jag såg detta i en by jag körde förbi.... Ett traktorgarage i plåt ihopbyggt med ett fint gammalt hus...
 
  • P1010017.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så är det. Men ägaren kanske tycker att det inte är en pärla från förr utan ett undantag som får stå kvar i brist på annat förvaringsutrymme. //M
 
Jag har sett en gammal västerbottensgård ombyggd till smörjgrop. Det skar lite i hjärtat.
 
:surprised: :@ :(
 
Kurtivan skrev:
Jag såg detta i en by jag körde förbi.... Ett traktorgarage i plåt ihopbyggt med ett fint gammalt hus...
Var är det fina huset? :cool:
 
Ja,detinsta man kan säga är väl att det var en estetiskt, kulturellt olämplig utbyggnad...
 
Det är inte alls ovanligt att folk tycker gamla byggnader är skräp, i synnerhet bland männniskor som bott hela sina liv på landsbygden. Många äldre i vår by vill gärna att det skall "moderniseras" medan de flesta av oss som flyttat dit på senare år just har gjort det för att det är så gammalt och fint.
 
"Fördelen" är ju att det gamla huset fortfarande är väl utläsbart i detta sammanhang. Då tycker jag det är värre med utbyggnader och altaner som växer ut hit och dit på gamla hus som cancersvulster tills det knappt är möjligt att se vad som var det ursprungliga huset. Här är det bara att riva skjulet.
 
Håller med dig strumpa, i synnerhet dessa gigantiska trädäck som omfamnar husen. Kan passa på moderna hus med pytteträdgårdar men sällan på gamla hus. Ser en del sådant här, i synnerhet efter generationsskiften på gårdar. Traktorskjulet är det bara att riva, det är värre med gamla hus som byggs om till båtförvaring mm och stora portar tas upp i gavlarna.
 
Pietet kostar. Har man inte pengar, eller behöver dem för andra prioriteringar, så kan kulturvård lätt ses som en hobby för de rika. På något sätt så står man väl alltid med ett ben i vart läger, då man ju har en begränsad ekonomi, men ändå kanske har en önskan om något annat.
Nu ser huset ut att stå ganska ensligt, o då gör det kanske inte så mycket som om det hade varit beläget i en kulturmiljö, där de andra byggnaderna i omgivningen hade vårdats fint.
På något sätt tyckte jag ändå det var en rätt kul tillbyggnad.
 
RobZombie skrev:
Var är det fina huset? :cool:
Heh ... de har ju i alla fall plåttak båda två.
 
Hade man lagt nock på taket och dessutom målat huset samtidigt som garaget hade det varit "ganska" trivsamt tror jag / M
 
Driver man jordbruket så är faktiskt en traktor viktigare .
gaia
 
Klart traktorn kan vara viktigare, men det är väl också frågan om hur mycket besvärligare det kan vara att resa en fjärde vägg. Lite kinkigare blir det förstås, men ändå.
 
gaia skrev:
Driver man jordbruket så är faktiskt en traktor viktigare .
gaia

Hm... - viktigare än vad? Än att ev. riskera dolda rötskador på den gamla dolda väggen genom ett relativt flackt tak på utbyggnaden?

Kan det månne finnas skattetekniska skäl? Kanske blir huset genom traktorutbyggnaden ekonomibyggnad och får reducerad avgift...?

Eller bygglovstrick, ny byggnad nej men utbyggnad ja ? (verkar inte direkt vara detaljplanerat område dock)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.