12 184 läst · 22 svar
12k läst
22 svar
Skruva gips på snedtak
Sida 1 av 2
Jag ska skruva upp gipsskivor på snedtak. Jag tänkte skruva direkt i takstolarna, men jag undrar om det fungerar att montera 12,5mm gips på takstolar med cc120.
Ska man sätta gles. vilka mått är i så fall att rekommendera? cc60 eller cc30, och vilka mått på glesen?
Eller ska man sätta hela träskivor först, innan man monterar gipset. Vilket material är i så fall att rekommendera?
Ska man sätta gles. vilka mått är i så fall att rekommendera? cc60 eller cc30, och vilka mått på glesen?
Eller ska man sätta hela träskivor först, innan man monterar gipset. Vilket material är i så fall att rekommendera?
Jag skruvade gips på snedtak i prefab-hus med takkassetter. Dessa hade ångsspärr + masonit + 28x70 reglar c/c 300 på insidan. Räknade noga på skruvlängden till gipsskivorna så det inte skulle kunna gå igenom masoniten.
Kör 28x70 gles och sätt dem cc30 för stående/liggande 1200skivor eller max cc45 för liggande 900skivor. Det blir för svajigt med cc60.
Nyfiken över varför du skall ha träskivor (OSB?) bakom ett snedtak?
Nyfiken över varför du skall ha träskivor (OSB?) bakom ett snedtak?
OSB bakom gipset för fäste fattar man ju, men vad vill man hänga i ett snedtak?
Ser bara vår inredda vind med 40graders taklutning med snedtak från nock till golv, där hänger man inte nåt utan att det ser konstigt... men det finns ju självklart andra lutningar etc
Ser bara vår inredda vind med 40graders taklutning med snedtak från nock till golv, där hänger man inte nåt utan att det ser konstigt... men det finns ju självklart andra lutningar etc
Jag har reglat upp och beslutade mig för en gyllene medelväg. Jag testar att sätta gles 28x70 cc45. Som någon inflikade hänger man ju inget tungt i ett snedtak. Det handlar bara om att få gipsen på plats utan att den buktar för mycket.
Gipset är 1200 standard 13mm. Jag skär det i samma längd som snedtaket, 164 cm och sätter det stående.
Hoppas att jag hinner sätta gipset i kväll. Jag återkommer med info om resultatet.
Tills dess tackar jag för all hjälp!
Gipset är 1200 standard 13mm. Jag skär det i samma längd som snedtaket, 164 cm och sätter det stående.
Hoppas att jag hinner sätta gipset i kväll. Jag återkommer med info om resultatet.
Tills dess tackar jag för all hjälp!