Innan det fanns jordfelsbrytare så fick man överhuvudtaget inte ha 230V golvvärme i badrum. Möjligen med en isloertransformator. Det var då mer vanligt med transformator och lägre spänning (48V tror jag).
 
Hmm, gällde det även källare?
 
Oerhört bra information som kommer via era kommentarer, även om dessa inte alltid bådar gott för oss. Jag måste givetvis också dubbelkolla med elektrikern om vad som gällde vid installationsåret. Huvudlinjen just nu, oavsett var skulden ligger, är i alla fall "gör om, gör rätt".
 
Marklund skrev:
Det var faktiskt den nuvarande elektrikern som tyckte vi borde hävda dolt fel för denna installation.
Uppenbarligen är er elektriker en "Glad amatör" då det gäller dolda fel. :D
 
Nyfniken: det är möjligt att denne elektriker överreagerade i ren ilska. Dock tycker jag konceptet "dolt fel" alltid är otydligt och inte har någon klar tolkning.

Oavsett var skulden ligger är det i alla fall uppenbart att den "service" som tillhandahålls av mäklare och besiktningsmän inte innebär någon garanti eller ens erbjuder ett minimum av reell servicenivå, en insikt som säkert drabbat fler förstagångsköpare än mig.
 
Marklund skrev:
Vi har nu börjat med större renovering av huset vi flyttade in i november 2008. Vi visste sedan tidigare att det fanns en del el som tidigare husägare dragit själv på ett okunnigt sätt (något som delvis noterades av besiktningsmannen), och detta skulle åtgärdas. När vi nu börjar rota i det visar det sig att denne hemmafixare även installerat elektrisk golvvärme i badrum och tvättstuga utan att installera jordfelsbrytare. Detta skedde 1996, enligt uppgifter som vi nu grävt fram. Denna installation är givetvis helt felaktig, förbjuden och livsfarlig. Nu är frågan, är detta något som vi borde ha noterat (vi är inga experter, men ändå) via vår undersökningsplikt eller går detta under dolda fel?

Ja, du säger själv att ni visste att det fanns el som var draget av okunnig. Därmed utökas er undersökningsplikt i enlighet med tidigare rättsfall på området.

Som du själv är inne på så är det dock ett ofog att inte besiktningsmannen har koll på det och det är snarare där bristen finns än i tillämpningen av dolda fel generellt.

Hade ni konsulterat en jurist en timma så hade ni vetat att det var så men det hjälper ju inte nu tyvärr.
 
Det som hände år 2000 var krav på att det skall finnas jordfelsbrytare i alla nya installationer, dvs oavsett om det är våtrum eller utomhus etc.

Det var krav redan långt före år 2000 för vissa typer av installationer. Ex. fick man före jordfelsbrytarna överhuvudtaget inte ha vägguttag i badrum (undantag rakapparatsuttag via isolertransformator). Iom att jordfelsbrytarna kom så blev vissa typer av installationer möjliga att göra. Exempel uttag i badrum, elektrisk golvärme i badrum.

Samtidigt infördes krav på jordfelsbrytare på väggutag utomhus, det var tillåtet med utomhusuttag även före jordfelsbrytarna, men nya sådana uttag har haft krav på jfb sedan ngn. gång i början eller mitten på 90 talet.
 
Jo, jag såg det när jag undersökte vidare :), var dessutom lite OT.
 
Tack för förtydligandet gällande årtalen.
 
Är mätvärden från värmegolvet felaktiga eller löser en JFB för golvet då man kopplar in den?

/Kent
 
Bra fråga, det vet jag för tillfället inte.
 
Risken att det faktiskt är ett fel på golvet är troligen ganska liten (nåja, med tanke på klantigheten från den som gjort det så kanske risken är lite större).

Rent statisitiskt skulle jag tro att avsevärt mindre än en procent av golven får isolationsfel. Men det är fortfarande lite för stor sannolikhet för att man frivilligt gå in barfota på ett blött golv med golvärme utan jfb. Chansen att överleva är rätt begränsad om just detta skulle vara ett av golven med fel.
 
Jag fick rätt när jag upptäckte att det satt en jfb i centralen men denne var inte inkopplad, utan bara satt där och var "på". När jag skulle testa den upptäckte jag då att den inte ens var inkopplad, men säljaren stod elektrikerkostnader+all ev. felsökning om det skulle finnas något fel
 
Det är en rätt omständlig process att driva en fråga om dolt fel. I sämsta fall förlorar ni dessutom som innebär en del bakslag. Är det värt det för den ringa summa det kostar att installera en JFB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.