Har en sutterängtomt med dålig kvällssol. Därför hade jag tänkt bygga en altan på pelare 2 m upp i luften som ansluter till en befintlig balkong runt hörnet. Detta var dock stadsbyggnadskontoret skeptiska till då jag redan utnyttjat min totala byggarea. Däremot får man ju bygga en friggebod på 15 kvm om den står 4,5 m från grannen. Min fråga då: Får man bygga en 3m hög bod med platt tak OCH Takterrass med luftigt räcke? Det blir ju typ 4,5 m högt. Får friggeboden delvis stå på pelare, eftersom tomten sluttar. Eller räknas den nedersta punkten och 3 m upp? Har någon gjort något liknande vore det kul att höra.
 
A
Det är ingen som kan hindra dig om du vill sitta på taket på din friggebod, men om du bygger räcken så blir den högre än 3 m.
Det är också "medelhöjden" som räknas. Dvs. om det 3 meter i ena ändan och 3,5 m i andra så blir höjden 3,25 m.
 
Hejsan,jag såg i en gammal expressen leva&bo tror jag om fina lösningar på 15m2 friggebodar. Där fanns en funkis "frigga" med takterass. Jag tror den var byggd i lättbetong. Du kanske kan söka lite på nätet eller kolla in här: http://www.sommarnojen.se/ // M
 
Tänk på att om den är större än 10kvm och står närmare än 4,0m från huset så måste den väggen som är mot huset brandskyddas, brandklass EI30.
 
Ok så det är medelhöjden som inte får överstiga 3 m alltså? Brandklassningen kan ju vara bra att ha i åtanke då :) Och det var just det huset jag sett som inspirerat mig: http://www.sommarnojen.se/ Känns dock som att det borde bli högre än 3 m med räcken. Vad är då reglerna för räcken? Hur högt skall det vara? Om jag har en trappa upp på taket gissar jag att att ytan den träffar marken räknas som totalyta, så den kanske man får integrera i formen. Förutsatt att man brandskyddar boden, får den stå 5 cm från huset förutsatt att den inte är infäst i fasaden?
 
begripen skrev:
Ok så det är medelhöjden som inte får överstiga 3 m alltså? Brandklassningen kan ju vara bra att ha i åtanke då :) Och det var just det huset jag sett som inspirerat mig: [länk] Känns dock som att det borde bli högre än 3 m med räcken. Vad är då reglerna för räcken? Hur högt skall det vara? Om jag har en trappa upp på taket gissar jag att att ytan den träffar marken räknas som totalyta, så den kanske man får integrera i formen. Förutsatt att man brandskyddar boden, får den stå 5 cm från huset förutsatt att den inte är infäst i fasaden?

Det där med att räcket räknas in i bygghöjden är jag inte så säker på. tror faktiskt inte att den gör det. Trappan räknas inte heller in i byggytan skulle jag tro.
5cm från huset känns väl inte så praktiskt va? :D Jobbigt att måla.
 
Ok 5 cm var mer en princip. Har ifs tegelfasad. Var kan jag hitta konkreta riktlinjer kring vad man får och inte får kring friggebodar ? Boverket känns luddigt. Tanken med bygglovsfritt är väl att det ska vara tydligt så inte folk gör fel!?
 
Jo man kan ju tycka det. Jag instämmer med att boverket är luddigt. Söker man får man bara upp rättsfall. Byggahus är nog den bästa informationskällan. :D

Jag har mailat dem om dina frågor så jag hoppas få svar snart. Då meddelar jag dej direkt såklart.

Frågade om räcket skulle räknas in i bygghöjden, och om trappan räknas in i byggytan. Jag är ganska säker på att trappan inte räknas in i byggytan faktiskt.

Är lite intresserad själv då jag skall bygg bod själv snart. Där är det enbart bygghöjden som stör mej. Undrar hur petiga de är med några cm hit och dit.
Svårt att få till en bra takvinkel samtidigt som man vill kunna gå normalt i boden och att den skall se proportionerlig och bra ut.
Man har ju hört talas om +-10% när de gäller bygglov men jag vet inte hur mycket sanning det ligger bakom det, troligtvis ingen alls. Fatta om man söker bygglov för 100kvm sen när man är klar har man 110kvm.
 
ja det lustiga med procent hit odit visade sig när jag visade ritningarna på mitt hus för bygglovsrådgivning. Tomten hade enligt dem enbart lov för ett hus på 120 kvm av tomtens yta. Huset däremot upptar 160 kvm....så var det back in the sixties :)
 
Det är maxhöjd-regeln på bygget som gäller.
Den enklaste lösningen borde vara att ha ett räcke du kan montera ner. Antingen på daglig basis eller när din granne har anmält dig för brott mot maxhöjd på friggebod. :)
Du får bygga boden närmre din tomtgräns med grannens godkännande.
 
Jag fick svar på mitt mail som jag jag skickade till boverket. Tog väldigt lång tid och den info jag fick var ju inte den man hoppades på men inte heller den man inte hoppades på. Väldigt dålig info bara..


"Byggnadshöjd
Boverket har den allmänna uppsikten över plan- och byggnadsväsendet i landet. Vi gör bedömningar i enskilda fall endast efter remiss från domstol eller regeringen. Vårt svar ger därför enbart allmänna upplysningar.
En bedömning måste göras i det enskilda fallet. En avgörande bedömning är om räcket ingår i byggnadens tak eller inte. Taknockshöjden får inte överstiga 3,0 meter. Med nockhöjd avses takkonstruktionens högsta del. Jag föreslår att du kontaktar byggnadsnämnden i kommunen. Yttertrappa inräknas inte i byggnadsarean.
Med vänlig hälsning"
 
J
Styrman skrev:
Det är maxhöjd-regeln på bygget som gäller.
Den enklaste lösningen borde vara att ha ett räcke du kan montera ner. Antingen på daglig basis eller när din granne har anmält dig för brott mot maxhöjd på friggebod. :)
Du får bygga boden närmre din tomtgräns med grannens godkännande.
abm skrev:
Det är ingen som kan hindra dig om du vill sitta på taket på din friggebod, men om du bygger räcken så blir den högre än 3 m.
Det är också "medelhöjden" som räknas. Dvs. om det 3 meter i ena ändan och 3,5 m i andra så blir höjden 3,25 m.
Beror inte detta på vad detaljplanen för området säger eller gäller inte samma regler för friggebodar?

Hittade svaret, det är speciallag som gäller.


https://lagen.nu/dom/ra/1994:73

Finns de som, gjort det innan har bara räcket en genomsläpplighet på 50% eller mer så bör det vara ok..

http://www.duettbygg.se/empty_26.html
 
Redigerat av moderator:
Jag hittar inget om terass uppe på taket. Men jag hittar lite om tolkningar rörande taknockens maxhöjd.

För visst måste du tex ha bygglov om du bygger en balkong på ditt hus?
Det kan rimligen störa dina grannar osv.
 
J
Styrman skrev:
Jag hittar inget om terass uppe på taket. Men jag hittar lite om tolkningar rörande taknockens maxhöjd.

För visst måste du tex ha bygglov om du bygger en balkong på ditt hus?
Det kan rimligen störa dina grannar osv.
Klickade du på länken??

http://www.duettbygg.se/empty_26.html
 
Jo man kan kanske tycka att reglerna är luddiga, så det kanske bara är att bygga, och hoppas på att ingen anmäler, eller att byggnadsnämnden gör ett eget besök. Boverket skiver att trappa inte ingår i byggarean, och det är riktigt, men en stege eller annan anordning för att komma upp på taket, kan knappast liknas vid en trappa. Någon medelhöjd tror jag heller inte på, då det finns en angiven höjd för byggnaden. Räcket som går att demontera, som nämns, är en lösning, liksom en lös trappa eller stege.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.