Hejsan,

Har ett par enkla (tror jag) frågor för de som har bättre koll än mig på detta med el. Bor sedan ett tag tillbaka i en bostadsrätt byggd runt 1965 eller så, och jag har märkt att en del tillägg har gjorts i elinstallationerna under åren. På ett ställe så sitter ett jordat uttag som ser ut att vara relativt nyinstallerat, det sitter på väggen nedanför elcentralen med en kabellist dragen från elcentralen ner till uttaget. I samma rum sitter ett ojordat uttag en liten bit bort. Jag har fått höra att det är otillåtet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum, är detta något jag borde vara orolig över?

Finns även andra uttag i lägenheten som jag är tveksam till, till exempel jordade uttag på platser där jag tycker det verkar konstigt om jord skulle finnas framdragen dit. Om jag vill kontrollera att jorden är korrekt dragen till uttagen med min multimeter, ska jag då kolla spänningen mellan jordblecken och hålen och om det är 0V till ett av hålen och ~230V till det andra så så är det korrekt? Eller finns det något mer definitivt sätt att kolla så allt är korrekt utan att börja plocka isär saker och kalla in elektriker?

Slutligen så ska vi snart renovera en liten klädkammare där det idag inte finns något uttag. Det finns däremot belysning där inne och även ett uttag på andra sidan av en av väggarna. Vilket skulle vara rätt sätt att installera ett nytt uttag inne i klädkammaren, ska det kopplas in på samma ledningar som belysningen eller skulle man kunna dra det direkt genom väggen från det uttag som sitter på andra sidan? Får man installera nya ojordade uttag nuförtiden eller måste man dra dit jord om det ska in nytt?

Tack på förhand för eventuella svar.
 
Det är inte tillåtet att blanda jordat och ojordat i samma rum. Du behöver dock inte vara direkt orolig. Det farliga uppstår om du kopplar in en jordad apparat med metallhölje i det ojordade uttaget, och det blir något fel i apparaten så att höljet blir strömförande, samtidigt som du råkar hålla i något annat föremål som är jordat och inkopplat i det andra uttaget.

För att kolla om jorden är inkopplad bryter du först strömmen, skruvar bort uttaget och kollar om det finns en jordledare inkopplad, sedan kollar du att jordledaren verkligen är inkopplad på jordskenan i elcentralen (genom att mäta ca 0 ohm mellan jordbleck i uttaget och jordskenan med en multimeter).
 
Tackar för svaret. Ju mer jag kollar runt desto mer konstigheter hittar jag, men det är väl naturligt när lägenheten ändå varit bebodd i runt 45 år. Hittade en avklippt kabel som tittar ut från en kabellist under överskåparna i köket direkt övanför diskhon. Är mycket nyfiken på om det är någon ström i den men vill inte börja peta med mätpinnarna direkt på den avklippta änden när strömmen inte är bruten. Skulle antagligen råka korsa pinnarna och kortsluta allt. Skulle vilja dra om allt till jordade uttag och så men lär väl vara omöjligt att dra fram nya kablar i 45 år gamla rör. :S
 
Oftast inga stora problem med gamla rör.
 
Är bara rören rätt förlagda är det inga problem. Är det byggt 65 har du med all sannolikhet PVC isolerade ledare också. Det kan vara värre om det är tjärpapp.
 
kabelsnutten kan du alltid köpa en faspenna och kolla med köpte en på jula för 69:- funkar alldles utmärkt eller ifall du vill så finns det även dyrare varianter;).
Det är krav på att man måste ha allt jordat i ett rum ja, man får ej blanda har dock inte alltid varit så har jag för mig att min lärare sa i skolan:S.
 
Spänningspenna är ett bra tips, vill dock höja ett varningen finger för att man inte ska lita på dem helt och hållet alltid.

//Patrik
 
Det kan jag hålla med om helt och hållet, det bästa alternativet är ju klart spänningsprovare ifall det går. Hade en faspenna som visade spänning ibland och ibland inte, trodde det var batteritorsk först men det var det ej:/.
 
Om jag inte missminner mig så räknas väl inte faspenna som godtyckligt mästinstrument för yrkesverksam elektriker. Ska då enligt den infon inte användas för proffisionellt bruk just för att ibland går det och ibland inte.
 
Glufsglufs skrev:
Om jag inte missminner mig så räknas väl inte faspenna som godtyckligt mästinstrument för yrkesverksam elektriker. Ska då enligt den infon inte användas för proffisionellt bruk just för att ibland går det och ibland inte.
Jaså? På min Flukepenna så står det i alla fall att den endast får brukas av proffs.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Jaså? På min Flukepenna så står det i alla fall att den endast får brukas av proffs.

//Patrik
hehe, intressant men det kan ju hända att det kommit mer pålitliga grejer, jag slutatde använda penna 2004 eller nått sånt så jag har inte följt marknaden på dom ;)
 
Glufsglufs skrev:
hehe, intressant men det kan ju hända att det kommit mer pålitliga grejer, jag slutatde använda penna 2004 eller nått sånt så jag har inte följt marknaden på dom ;)
Ja, möjligtvis. :p Jag skaffade min penna innan jul. Den är perfekt att ha när man letar säkring och kolla om det är kräm i gummikablar och dyl.
Ett bra komplement till den riktiga fluken. :)

Jag vet en kollega som jämt använde penna, ända tills han fick en kyss...
(Fast han erkänner inte att det var på grund av den incidenten som han slutade med penna. :D)

//Patrik
 
Pennan är ett super-bra hjälpmedel! Men man måste veta när man kan lita på den osv.. Den kan lysa utan att det är spänning (om man får lite svag spänning bakvägen eller någon svag inducerad spänning), den kan även låta bli att lysa om man tex mäter då flera olika faser ligger nära varandra (fälten tar ut varandra)

Den är perfekt att använda tex för att kolla vilken tändtråd som är vad osv... speciellt då man inte har något att mäta mot d^_^b
 
Rrrrr skrev:
Pennan är ett super-bra hjälpmedel! Men man måste veta när man kan lita på den osv.. Den kan lysa utan att det är spänning (om man får lite svag spänning bakvägen eller någon svag inducerad spänning), den kan även låta bli att lysa om man tex mäter då flera olika faser ligger nära varandra (fälten tar ut varandra)

Den är perfekt att använda tex för att kolla vilken tändtråd som är vad osv... speciellt då man inte har något att mäta mot d^_^b
Då kanske man skulle införskaffa en sån igen och sluta göra som farfar då......blöta fingrarna och känna efter :blushing:

Det är ju som sagt ofta man har en fas men ingen nolla och/eller jord att mäta mot.

Just det där med fler faser som gör att den inte lyser var väl ett skäl till att det rekomenderades emot att använda dom men om dom nu då skriver att det ska användas av endast proffs så betyder det ju egentligen att man ändå inte ska vara säker när det inte lyser utan bör vara elektriker och ha kunskap att mäta på annat vis.

Jag minns att farsan hade nån jäkla skruvmejsel (mer eller mindre oisolerad) på 80-talet med en lampa i toppen, det var inte några bra grejer det heller.
 
Redigerat:
Tycker det verkar fungera med pennan, verkar vara väldigt känslig men metallomslutna kuloledningar klar den inte. Billig från Kjell o Co som man måste trycka in en knapp för att aktivera, då lyser den rött och indikerar att batterispänningen är över 2 V, sen blinkar den och piper om den känner av ström, piper och blinkar som bara den även på lågvoltsgrejer som sladden till laddaren till mobiltelefonen. Bra för hemmafixaren så kontakt och strömbrytar -byten så man vet att man kopplat ur rätt. Är man försiktig så provar man mer och på olika ställen om det inte ger utslag, förhoppningsvis ger den då utslag även om risken finns att faserna tar ut varandra. Har provat där det varit ett nystan med flera faser och nolla och problemet har varit att hitta nollledaren för att pennan är så känslig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.