bränski skrev:
men snälla, sätt inte spöken i huvudet på henne. små sprickor har ingen betydelse, även om dom är många, bara att plattan inte har blivit vattnad ordentlig. är absolut inget fusk, bara lite lathet/slarvighet. Jag betvivlar att plattas konstruktion inte är i risk, kontakta en betongare eller en besiktningsman. men jag tror inte att det är någon ide.

armeringen har ju visst det någon betydelse oavsett var den ligger.. så kantförstärkningar i plattan 200 alt 300 mm ner har ingen betydelse? har man armeringsnät så gör det att det styvar upp plattan, oavsett på vilken nivå man lägger den. och man lägger alltid golv värmen ovanför armeringen, aldrig varit med om eller sett att man gjort tvärtom!
Du sysslar inte mycket med betong va? Vi kan ta en snabb grundkurs här. Armering i betong är enbart till för att ta upp krafter som annars hade tagit sönder betongen. Betongen tål väldigt mycket tryck, men i princip inga dragkrafter. På ovansidan av en betongplatta utsätts enbart betongen för tryck, och då spelar det ingen roll om den är oarmerad eller inte, när den spricker så spricker den. I kanterna är det lite skillnad eftersom det tryck som hamnar på ovansidan sprider sig och bildar drag i kanterna. Därför ligger det extra järn där som inte spelar nån större roll om de ligger i ytan eller inte, men jag tror aldrig du har sett nån som lägger de extra järnen några meter in i plattan eller hur?

När betongen torkar uppstår det dragkrafter i ytan eftersom betongen krymper. För att motverka dessa dragkrafter lägger man i armeringsnät. Hamnar nätet för djupt så får man ingen dragarmering i ytan och således spricker plattan. Dessa sprickor kallas för plastiska krympsprickor och påverkar inte hållfastheten på platan initialt och i en bostad inte på längre sikt heller.

Att flera olika plattor som gjuts jämte varandra ser olika ut kan helt enkelt bero på vädret. Har nån av plattorna utsatts för regn så kommer den inte att spricka på samma sätt.

Så Anna, du behöver inte oroa dig alls, plattan kommer att fungera precis som den är tänkt.

Henrik (Behörighet Klass 1 Betongelementtillverkning samt 12 år i betongbranschen)
 
De två betongplattor jag gjutit, med hjälp av en som jobbat med detta i 30 år, har blivit perfekta. Båda har golvvärme med vattenslangar. Båda slipades med en "helikopter". Båda vattnades i en vecka efter gjutningen. Plattorna blev blanka som speglar, inga sprickor eller så. Det är ca 10 år sedan den första plattan gjöts.

Följande har jag fått lära mig:
Golvvärmen skall najas ovanpå armeringsnätet. Det skall vara minst 30 mm betong ovanför slangar, avloppsrör och annat. Annars går betongen sönder.
Armeringen skall ligga så lång upp det är möjligt, men inte mer än att 30 mm ren betong kommer över allt annat.

Nu används delar av mina plattor som garage och verkstad så de utsätts för ordentliga tyngder tryck och slitage. Andra delar har jag målat och de används som förråd, tvättstuga m.m. Övriga delar är klädda med laminatgolv för de "finare" utrymmena.

Om allt är riktigt gjort så blir plattan närmast självbärande. Det har hänt med andra plattor, fick jag höra, att underarbetet slarvades med och gruset under plattan sjönk. Det blev alltså hålrum under. Men plattan var i sig ordentligt gjord så den höll i alla fall.

I trådskaparens ställe skulle jag inte acceptera ett dåligt utfört arbete. Det skall aldrig bli sprickor i en platta, i så fall, har man slarvat. Risk finns att armeringen rostar. Eftersom armeringen elektriskt skall anslutas till skyddsjord kan det i vissa fall bli krypströmmar om det går ner fukt i plattan och på armeringen. Krypströmmar kan skynda på rosten. Om betongen är för tunn i ytan kan det bli ytsprickor vid belastning, och flisor kan lossna. I värst fall kan slangar och rör bli skadade.

Det är dyrt att göra en ny platta. Man får i princip bila bort den platta man har och armering och golvvärmeslangar blir skrot.

Mitt råd är att ta dit någon oberoende kunnig person som kan bedöma det hela. Ta gärna utlåtande från fler om det är möjligt.
 
xCxJx skrev:
Tex här. [länk] och även här [länk] läggs golvvärmen under armeringen/på isoleringen. Tycker dom flesta som levererar grundmaterial verkar bygga så. Är det fel?
Det beror helt på vad man är ute efter....för betongens skulle är det helt rätt sätt att bygga på, men du får värmen längre ner i plattan vilket gör systemet trögare.

Plastiska krympsprickor innebär ingen fara för armeringen så länge man inte tillåter fukt att komma ner (och nu pratar vi om att det tillåts vara fuktigt i många år, inte några veckor). Armeringen kommer inte att rosta sönder och även om den skulle göra det så gör det ingenting eftersom armeringsnätet i ytan inte har någon kraftupptagande funktion. När plattan krympt färdigt har nätet så att säga gjort sitt. Vad som kan hända när armeringen rostar är att plattan spricker, men det kommer inte att ske i det här fallet. Att gjuta en ny platta nu är som att skrota en hel bil för att det blivit repor i lacken...

Det ljusbåge säger i början är det viktigaste. De plattor han pratade om vattenhärdades, då blir det perfekta resultat. Det spelar ingen roll hur noga man än är med ytbehandlingen om man inte vattenhärdar ytan eller åtminstone täcker den med plast. Långsamt torkande betong går också att använda men då tar det längre tid innan man kan börja med resten och det är nog ingen intresserad av idag.
 
Redigerat:
Att golvvärmesystemet skulle bli trögare om man lägger
slangen djupare ner i plattan är ren & skär myt...

Har läst rapport ang. detta (tror det var SP, minns ej säkert) vilken
visar att i teorin bli det trögare, men den effekten är för liten för att
den ska märkas i praktiken. (I tunna plattor, typ husgrunder)

Detta då betongen är har stor tröghet i att ändra temperatur, men
den har samtidigt god värmeledningsförmåga. Alltså fördelas värme
jämnt över betongens djup, innan hela betongvolymen hinner öka i temperatur nämnvärt.
 
Till Anna L Nytt hus:
Det finns många åsikter i detta forum, lyssna på dom alla. Men,
bestäm själv vilka du väljer att tro på...

-Jag brukar läsa detta forum för att hitta svar, men även för att hitta
frågeställningar som jag själv inte tänkt på... (men som bör beaktas)
 
Redigerat:
hakaner skrev:
Att golvvärmesystemet skulle bli trögare om man lägger
slangen djupare ner i plattan är ren & skär myt...

Har läst rapport ang. detta (tror det var SP, minns ej säkert) vilken
visar att i teorin bli det trögare, men den effekten är för liten för att
den ska märkas i praktiken. (I tunna plattor, typ husgrunder)

Detta då betongen är har stor tröghet i att ändra temperatur, men
den har samtidigt god värmeledningsförmåga. Alltså fördelas värme
jämnt över betongens djup, innan hela betongvolymen hinner öka i temperatur nämnvärt.
Bestämt dig, är det myt eller blir den trögare? Men jag förstår vad du menar och har inga problem att hålla med dig.

Kontentan blir alltså, att för att få högsta kvalitén på plattan skall golvvärmen ligga under armeringen. Det är också den jobbigaste lösningen för de som arbetar så de väljer självklart den lättaste varianten, att lägga den ovanpå, med sämre sprickarmering som följd. Men eftersom sprickorna har minimal betydelse så kanske kostnadsbesparingen på nån timmes jobb kan motivera det, det ekonomiska får andra pyssla med så pysslar jag med betong istället för det är det jag är bra på ;=)
 
Summering:
Golvvärmeslangens placering har ingen betydelse för systemets tröghet.
 
hakaner skrev:
Summering:
Golvvärmeslangens placering har ingen betydelse för systemets tröghet.
och för bästa konstruktion av plattan, lägg slangen UNDER armeringsnätet....

Men jag har ännu en anledning till varför den läggs över. Skulle slangen gå sönder så är det tillräckligt jobbigt att bila bort betongen utan att behöva ha armering i vägen också....så ja i praktiken kanske det är bättre att ha den över, och eftersom sprickorna är ganska så ointressanta i sammanhanget så visst, lägg slangen över.

Men vad ni än gör...ska ni ha golvvärme i garaget men inget ytskikt ovanpå betongen, ner med slingorna, nätet på högsta möjliga höjd med avseende på exponeringsklass och se till att vattenhärda plattan, lägre vct på betongen. Det ett garagegolv utsätts för på vintern är bland det elakaste man kan göra mot en betongkonstruktion, så där kan det gå illa om man inte tänker sig för när man gjuter plattan.
 
Jag har inget svar på detta men jag ser att det nog inte gör så mycket för de verkar finnas folk i överflöd som har.

Jag undrar bara vad det skulle kunna vara för några som vill gjuta hela grunden innan köpekontraktet är påskrivet?
 
Vad säger din kvalitetsanvarig? Han borde kunna titta på plattan och bedöma om den är korrekt utförd.
 
Om inte kvalitetsansvarige är föreslagen av (inlejd av) hustillverkaren själv,
då brukar som väl aldrig anse att det finns något att anmärka på...
(partiska besiktningsmän verkar vara en klassisk fälla)
 
Hur går det till att naja fast slingorna under armeringen? Det låter väldigt krångligt. Nåogn som kan visa bild eller instruktion på detta?

Lägger man ut slingorna på cellplasten och sedan lägger armering på detta eller hur funkar det? Känns som risken att skada slangen är större.
 
Suhagg skrev:
Hur går det till att naja fast slingorna under armeringen? Det låter väldigt krångligt. Nåogn som kan visa bild eller instruktion på detta?

Lägger man ut slingorna på cellplasten och sedan lägger armering på detta eller hur funkar det? Känns som risken att skada slangen är större.
Man lägger ut slingorna på cellplasten, lägger ut ameringsnäten på distanser och lyfter upp slingan mot underkant nät. Risken att skada golvvärmen är minimal så länge man inte kastar ut armeringsnäten utan lägger ut dem försiktigt. Det är precis på samma sätt som man drar elrör i en betongvägg, de sitter innanför nätet.
 
Man kan även lägga ut golvvärmeslangen & fästa den direkt mot cellplasten
med plast-clips med hullingar eller med långa lister med clips för slangen.
(Kika hos firmor på nätet, tex. cellplast direkt, thermisol, mfl)
Sedan lägger man bara armeringsnätet direkt ovanpå slangen, se bara
till att sätta armeringsfötter /-distanser under skarvarna på näten så att
dom vassa ändarna inte punkterar slangen. -Smidigt & snabbt!

-Tips; Rita ut golvvärmeslangens dragning på cellplasten innan ni börjar
rulla ut den, då kan man fundera i lugn & ro på dragningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.