Behöver antagligen köpa ny åkgräsklippare till vår gigantiska gräsmatta. Har kikat runt en del och till slut kommit fram till följande alternativ:

- Jonsered FR2213 MA
- Husqvarna Rider 13C
- Stiga Park President 14

Priset för samtliga verka ligga kring 35 000 kr, å mer än så vill jag helst inte betala. Jämför man dem så verkar de väldigt lika. Så frågan är vilken jag ska köpa? Vilken är bäst? Erfarenheter kring dem eller allmänna synpunkter tas gärna emot!
 
Jag kanske tog i när jag hävdade att den är gigantisk.. :) Det beror ju på vad man jämför med. Men den är på runt 3000 kvm.
Någon Automower är inte aktuell av flera skäl, dessutom gillar jag att klippa gräs!

Det jag skulle vilja veta är ju helt enkelt om det exempelvis är någon kvalitetsskillnad vad gäller Jonsered, Stiga och Husqvarna. Någon borde väl ha någon erfarenhet kring detta.
Tacksam för synpunkter!
 
Själv har jag ca 1,5 hektar grästäkt att underhålla med en vanlig trädgårdstraktor med sidoutkast, brukar dela upp det på 3dar A´ 2-3H :)

Men skulle jag köpa en ny klippare idag så skulle jag satsa på frontmonterat aggregat som underlättar rengöring samt som lägger ned klippet istället.

Här är några andra alt. som du kan spara 10 sköna tusingar på..

Husqvarna rider 111B -frontmonterad, 85cm brett, stirra dig inte blind på vilka ytor som resp. klippare lämpas för. Pris- ~24 000Kr

Stiga villa 12 liknande ovan ~20 000Kr.
 
Husqvarna Rider 111B så ganska intressant ut. Då är ju nästa fråga: Om man jämför Husqvarna Rider 13 C och Husqvarna Rider 111B. Är det värt att lägga ut ca 12 000 mer för en 13 C jämfört med 111B?? Eller kan man lika väl spara de pengarna till något roligare...
 
Här har du en direktlänk att jämföra husqvarnas modeller...

http://www.husqvarna.com/se/homeowner/products/riders/compare-riders/


Nackdelen som jag ser med 111B är liten bensintank, ej serviceläge(om det menas att man ej kan tippa upp frontaggregatet) samt 9cm mindre klippbredd.

Sedan är det väl bara att välja efter de egenskaper man vill ha vs ekonomi, det handlar om hur man prioriterar ;)
 
  • Gilla
Hk65
  • Laddar…
Insåg nu att jag postat detta ämnen under fel rubrik...skulle tydligen ha varit under "Verktyg, maskiner och fordon". Sorry....
 
Hur ser tomten ut? Det kanske räcker med en traktor för 10-12k
 
När vi ändå är inne på åkgräsklippare, någon som vet var man kan hitta billiga begagnade "parkgräsklippare" (Vad heter den klassen av klippare egentligen, så att man kan googla dem?), det vill säga såna där med utriggare så att man får kanske 3-4 m klippbredd?
 
Troberg skrev:
När vi ändå är inne på åkgräsklippare, någon som vet var man kan hitta billiga begagnade "parkgräsklippare" (Vad heter den klassen av klippare egentligen, så att man kan googla dem?), det vill säga såna där med utriggare så att man får kanske 3-4 m klippbredd?
Kolla "parkförvaltningen" hos kommunen. Såg för kanske ett år sedan att dom här där vi bor sålde ut ett antal maskiner.
 
Nimajneb skrev:
Hur ser tomten ut? Det kanske räcker med en traktor för 10-12k
Tomten är ganska plan, med en hel del träd, buskar och rabatter. Vill helst ha en åkgräsklippare med frontklippare...kommer åt bättre. Även om jag vet att traktorerna är betydligt billigare. Dessutom vill jag att den ska klippa ganska brett, är nämligen bortskämd med en gammal Toro som klipper 1,80 m brett... :)
 
Stiga 4WD skall det vara, inget annat.
 
Jonsereden och Husqvarnan är samma maskin i olika färg, så där får väl smaken avgöra :)

Jag tycker Hva är mer robust och genomtänkt än Stigas. Svänger lite snävare och så sitter man bättre. Vettigare serviceläge för klippaggregatet och lite stadigare knivlagringar.

På Stiga sitter man mer upprät, och det gillar inte jag personligen men det är ju en smaksak. På Stiga följer fram och bakhjul i samma spår vilket kan vara bra. På Hva/Jons svänger bakvagnen ut, men i gengäld så gör det som sagt att svängradien blir bättre.

Äh, det är fan skitsvårt att säga vilken som är bäst. Åk till en ÅF och kläm lite, det finns många som har t.ex. Hva och Stiga i samma butik, ofta med möjlighet att provköra. Hittar du ingen som har båda så köp av den ÅF som du tycker känns vettigast att ha och göra med, en åkklippare går sönder förr eller senare och då är det ju fint med en ÅF man tycker bra om :)

Du har ju kommit till insikt att du ska ha en ganska stor maskin och det är inte riktigt vettigt att köpa en sådan osedd ändå.

Och i vanlig ordning lobbar jag för en Automower istället :p
 
galento
thur skrev:
Tomten är ganska plan, med en hel del träd, buskar och rabatter. Vill helst ha en åkgräsklippare med frontklippare...kommer åt bättre. Även om jag vet att traktorerna är betydligt billigare. Dessutom vill jag att den ska klippa ganska brett, är nämligen bortskämd med en gammal Toro som klipper 1,80 m brett... :)
Hej eftersom du verkar ha en del träd med tillhörande löv på hösten,har du inte funderat på en traktor med uppsamling,så slipper du kratta löven på hösten ??d^_^b
 
Lätt fixat :)

Husqvarna och jonsered är enligt mina erfarenheter i princip samma sak.
Misstänker att jonsered bara är ett produktnamn inom husqvarana
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.