Någon som vet vilka som för dessa och pris?
Avser med frågan 1-fas brytare med hane för inkommande, on och off-knapp, utgående med hona, med fästen/hål för att monteras på bord med stationära maskiner.
Gärna med lite större stoppknapp typ "nödstopp".

Korrigera mig gärna om de nu har annat namn, gissar på manöverbrytare men nollspänningsfunktionen är dock ett måste.
IP-klassning för snickerimaskiner och högre.

/Kent
 
JULA har en. IP-klassningen minns jag dock inte.
Har själv köpt en och monterat på mitt fräsbord.
050-021 heter den. 239 pistoler.
 
Gammal tråd, men samma frågeställning...

Jag behöver en 1-fas 240 V nollspänningsbrytare med nödstoppsknapp. Hur anslutningarna ser ut bryr jag mig inte så mycket om. Den skall monteras på ett fräsbord där fräsens effekt är 2 kW.

Hittade denna i England, men det hade varit enklare/snabbare att köpa en i Sverige. Någon som vet var man kan få tag i en sådan? Jula verkar inte ha kvar varianten som bax använder i sitt sortiment.
 
snaggletooth skrev:
Ganska nära:
[länk]
Tack för tipset! Den är inte så tokig, även om jag helst hade sett en riktig nödstoppsknapp. "Av-knappen" verkar i varje fall sticka ut en bit så att man kommer åt den ganska enkelt.
 
C
Är det nollspänningsfunktion på den då?
 
Nä! Det är det inte.

Jag har för mig att den där jag hänvisar till inte syns varken på hemsidan eller i katalogen, man måste in i ett varuhus och leta ganska duktigt bland elmaterielen.
Det är en anonym vit kartong. Jag hittade den av en slump.
 
Elfa.se , 35-865-00 , Ser inte dum ut tycker jag. Bara och kompleteramed lämplig låda och dragavlastare eller intag.

//Erik
 
Kan någon vänlig själ förklara detta med nollspänningsfunktion för en novis på området. Jag har tänkt mig bygga ett fräsbord och på de färdiga bord jag sett sitter det just en brytare med nollspänningsfunktion. Jag ringde idag till kundtjänst på Elfa för att få detta förklarat men den jag pratade med kunde inte svara på det. Vad är skillnaden mot att använda ett vanligt 1-vägs uttag med brytare? Tex artikelnummer 37543 hos www.kjell.com
 
Det innebär att brytaren slår ifrån om strömmen försvinner, för att förhindra att maskinen startar av sig själv när strömmen kommer tillbaka.
 
OK, en ren säkerhetsgrej alltså. Tack för klargörandet.
 
Ett tips:

Nollspänningsbrytare brukar finnas på vissa portabla jordfelsbrytare.
 
Ingen som vet vart man kan beställa (online) eller köpa i butik (t.ex jula, classe, biltema, kjell&co) en sån här on/off utrustad med nollspänningsbrytare och gärna med stickkontaktsuttag.
 
corre skrev:
Elfa.se , 35-865-00 , Ser inte dum ut tycker jag. Bara och kompleteramed lämplig låda och dragavlastare eller intag.

//Erik
Verkar faktiskt riktigt intressant men det krävs väl istället en elektriker som kan koppla in brytaren.

:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.