Behöver ordna en lösning på ett prisvärt hemmanät i ett hus samt garage 100m bort. (fri sikt, träväggar)
Har inkommande Internet via ADSL. Vill där ha en trådlös router så hela huset har trådlöst nätverk. Via denna vill jag skicka signalen vidare till en annan router i ett garage ca 100m bort för att skarva på nätverket så att säga.

Vilka prylar för hemmabruk ska jag köpa? Gärna något som har några ethernet portar samt USB så jag kan koppla in en USB-disk.

Något för några tusingar inget hi-tech för företagslösningar a 10-20 tusen.
 
Jo en del har jag kollat redan.
Tänkte jag kunde få lite erfarenheter av andra för att hitta rätt lättare.

Den finns ju en hel del att välja på.
 
Vilka egenskaper måste en router ha för att kunna få kontakt med en annan router för att "skarva" signalen vidare så att säga?

Behöver jag köpa 2st av samma märke och sedan ha en viss funktion konfigurerad för att det ska funka?
 
C
Ett ord att googla på: repeater.
 
Din "router/makapär" i garaget skall om trådlöst kunna agera accesspoint. Den agerar då som slav till routern kopplad till ADSL.

Sida med lite prylar: http://www.tradlost.se/
 
Bara en ide som jag inte kollat, går det att ha en lösning där man kör nätverket via elnätet? Hastigheten kanske inte är avgörande i garaget.
 
pbengtsson skrev:
Bara en ide som jag inte kollat, går det att ha en lösning där man kör nätverket via elnätet? Hastigheten kanske inte är avgörande i garaget.
Ja just det. Kikade på det för några år sedan men det kändes inte stabilt och helst skulle du vara på samma fas osv osv.
 
Inga rör kvar så att du kan dra kabel istället?
Hänger lite på vad som du behöver nätverket till 100m bort
 
Du får kontrrollera respektive router/AP:s manual men i teorin ska WDS client mode vara vad du behöver på den ena.
Se till att fu kan koppla på externa anternner också
 
Kan jag ha 10M/bit 100m bort är jag nöjd
 
Kör med t ex en Yagiantenn i vardera ände så kan regna hårt och du kommer fortfarande få bra nog signal. Som router (en till varje antenn) har jag en WRT54GL (Linksys) med DD-WRT som mjukvara (flash:at om routrarna) då det öppnar upp för markant mer skoj ;).

Routrarna kan du skaffa i en 'vanlig' datoraffär, resten från t ex Trådlöst eller en liknande affär.

Mycket nöje!
 
Kemisten skrev:
Kör med t ex en Yagiantenn i vardera ände så kan regna hårt och du kommer fortfarande få bra nog signal. Som router (en till varje antenn) har jag en WRT54GL (Linksys) med DD-WRT som mjukvara (flash:at om routrarna) då det öppnar upp för markant mer skoj ;).

Routrarna kan du skaffa i en 'vanlig' datoraffär, resten från t ex Trådlöst eller en liknande affär.

Mycket nöje!
Fina tips!
Då klarar man sig runt 2000kr. Vill att det ska vara enkelt att konfa båda burkarna. Är ingen nätverksguru direkt.

Dessa avstånd. Om jag skulle ha en WRT i varje ända 15m antennkabel och dessa antenner skulle jag klara 1km med okej hastighet bibehållen?
Blir sugen att skicka signalen ännu längre då jag saknar bredband på en annan plats också.

Avståndsexempel:
En antenn av denna typen på 14 dBi mot en annan antenn och med en radioutrustning med ett Atheros radiokort som ger 18 dBi uteffekt, kabelförluster på 2 db och med 5 db i marginal, så kan man ha en länk med följande avstånd:

  • Mot en likadan 14 dBi antenn: 54 MBit/s ca 2.1 km
  • Mot en likadan 14 dBi antenn: 11 MBit/s ca 13 km
  • Mot en rundstrålande antenn på 4dBi: 54 MBit/s ca 690 m, 11 MBit/s ca 4,4 km
  • Mot en rundstrålande antenn på 8 dBi: 54 MBit/s ca 1 km, 11 MBit/s ca 6,9 km
  • Mot en rundstrålande antenn på 12 dBi: 54 MBit/s ca 1,7 km, 11 MBit/s ca 10 km
  • Mot en rundstrålande antenn på 15 dBi: 54 MBit/s ca 2,47 km, 11 MBit/s ca 15 km
 
Suhagg skrev:
Fina tips!
Då klarar man sig runt 2000kr. Vill att det ska vara enkelt att konfa båda burkarna. Är ingen nätverksguru direkt.[...]
Det är ganska enkelt. Räkna med en halvdag eller så för att inte behöva stressa. Det finns gott om info om hur man skall göra, med exempel och annat nyttigt...
Suhagg skrev:
[...]
Dessa avstånd. Om jag skulle ha en WRT i varje ända 15m antennkabel och dessa antenner skulle jag klara 1km med okej hastighet bibehållen?
Blir sugen att skicka signalen ännu längre då jag saknar bredband på en annan plats också.
Jo, det skall gå, om du har fri sikt hela vägen. Det vore dock värt att fundera på om det går att minska ned längden på antennkaleln, 15m kommer dra ned signalen en del. Går att, i viss mån, lösa med bra kabel men korta sträckor är alltid bättre.
 
Kemisten skrev:
Det är ganska enkelt. Räkna med en halvdag eller så för att inte behöva stressa. Det finns gott om info om hur man skall göra, med exempel och annat nyttigt...Jo, det skall gå, om du har fri sikt hela vägen. Det vore dock värt att fundera på om det går att minska ned längden på antennkaleln, 15m kommer dra ned signalen en del. Går att, i viss mån, lösa med bra kabel men korta sträckor är alltid bättre.
Tack
Får väl flytta routern närmre antennen istället
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.