Tänkte köpa ny skruvdragare då jag ska bygga ett trädäck.
Annars så blir det inte jättemycket skruvande.

Har funderat på Bosch PSR14,4V.
Är detta ett bra val?
Eller vet ni något annat bra och billigare alt?
 
Om dom fortfarande har 3 timmars laddningstid så bör du nog välja någon annan.
Det bästa är väl att ta någon med vettig spec som känns bra i handen.
 
beroende på hur mycket du skruvar så är det bara att köpa vilken som helst med två batterier med från start. Personligen så gillar jag AEG, DeWalt eller Hitachi. Men det finns en uppsjö av märken som är ok. men en dragare utan två batteriet med från start är kasst om du ska dra en alltan. Ett extrabatteri kostar 800 spänn och uppåt. Lägg hellre en 500 hundring och få batteriet med från början
 
Om det inte blir så jättemycket skruvande i övrigt skulle jag nog köpa en med ett batteri men som har hög kapacitet, laddar snabbt och är litiumjonbaserat så att det kan laddas närhelst du vill göra något annat än skruva. Hellre lägga de extra 500 på att få en bättre maskin.
 
Borde inte någon av dessa 'fjuttdragare' som diskuteras i den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...684-vilken-skruvdragare-aeg-makita-bosch.html
Kunna vara ett alternativ för dig?

Har själv skuvat ett mindre trädäck med gen1 av Boschen.. har sålt den nu och köpt de 2 nya (en med chuck och en med bits).
Funkade fint att skruva gips och andra väggskivor med.
Kommer med 2 batterier så man hela tiden ha att ett i laddaren medans man arbetar.

Boschen är väl smådyr i Sverige men kan du tänka dig att handla från UK eller Tyskland så går det att göra 'fynd'. :)
 
Kan du leva med att det låter lite så är slagskruvdragaren (knackar runt skruven som en mutterdragare) i ovan nämnda Makitakombo kanon även till större skruvar, bultar och fransk träskruv. Jag använder denna kombo till nästan allt, 18-voltarna klart mer sällan även om jag nog skulle välja dem till just altanen (Men bara för att jag har bägge, det är för den skull inga problem att skruva altan med 10,8-voltarna).

Kan ju också vara en viss fördel att 10,8V-batterierna troligtvis inte är så dyra när de tar slut om fem år och man måste köpa nya. Av just detta skäl tycker jag också att du ska nöja dig med ett batteri om du vill ha en större 14,4- eller 18V-maskin.
 
Redigerat:
Jag har också den nämnda makitakombon och tycker dom är suveräna. Dock tycker jag att slagskruvdragaren börjar knacka rätt så tidigt med följden att det tar lång tid att dra i en skruv så för att skruva trädäck skulle jag nog valt en annan maskin (använder en Bosch GSR-12, tror jag den heter, för den typen av arbeten). Men för det mesta annat skruveri så är det väldigt sällan jag använder någon annan maskin än en av makita 10,8 voltarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.