Funderar på en fjuttdragare, blev så sugen efter att jag testat en AEG. Nu står jag och tvekar mellan tre maskiner :S

AEG BS 12 C2 LI ca1500kr Nm 10/24 1,5Ah 12V laddtid 30min
Makita DF330DWE ca2000kr Nm 14/24 1,3Ah 10,8V laddtid 50min
Bosch GSR 10,8-2-LI ca2000kr Nm 11/30 1,3Ah 10,8V laddtid 30min

Är Makita och Bosch värda 500mer än AEG`n? AEGen är minst Makitan störst på längden, AEG vet jag är välbalanserad.
Någon som har erfareheter från fler än en av dessa?

Den stora frågan VEM ÄR BÄST? blanda inte in fler märken.
 
Makitan får du för ca 1300 kr med frakt från tyskland, och då tycker jag valet är enkelt.
 
Jag hade valt Bosch. Mest för att du kan få den med tre års garanti och jag tycker att deras maskiner är robusta. Och att laddaren är snabb (AEG'n likaså).
 
Som i alla andra trådar är rådet då alla är teoretiskt likvärdiga.

Köp den som ligger bäst i handen och är för tillfälligt billigast. Strunta i specarna
 
Makitan har smalast handtag, men är möjligen lite framtung med chucken. Boschen är minst (den nya, mindre varianten iaf). AEG:n har alldeles för stort handtag för undertecknad och känns i mitt tycke lite klumpig.

I övrigt instämmer jag (nästan) med Nimajneb. Känn på alla och köp den som känns bäst även om den är nån hundring dyrare än nån annan.
 
Om mitt minne inte sviker mig hade gör det själv ett test på fjuttdragare och där vann makitan. Dom tyckte Bosch hade lite för låg rotationshastighet för borrning.

Personligen gillar jag Bosch maskinerna då dom känns stabila samt brukar vara tystare. Jag tycker de är snyggare men krona för krona köper mer om du väljer makita som har väldigt sköna handtag för en mindre hand - folk som har stora nävar brukar inte gilla dom.
 
För mig att i en annan tråd vann AEG. Så jag gick på det och skaffa en och den är naturligtvis juper bra MEN vad jag saknar då jag jämför med min gamla stora dewalt är att kunna köra riktigt sakta och kontrollerat öka hastigheten långsamt. Det är mycket möjligt att det gäller för alla tre fjuttedragare.

Mvh
///Johannabacken
 
Redigerat:
Boschen går att köra med sakta och öka hastigheten kontrollerat.
 
Danne78 skrev:
Makitan har smalast handtag, men är möjligen lite framtung med chucken. Boschen är minst (den nya, mindre varianten iaf). AEG:n har alldeles för stort handtag för undertecknad och känns i mitt tycke lite klumpig.

I övrigt instämmer jag (nästan) med Nimajneb. Känn på alla och köp den som känns bäst även om den är nån hundring dyrare än nån annan.

Kunde bara inte låta bli att påpeka att AEGn är 7mm kortare än den nya kortare Boschen. Nya Boschen är kortast i sin klass står det, men det gäller nog 10,8V inte 12V som AEGn är. Hur som helst så tror jag det blir boschen eftersom den blivit kortare och om Makitan har smalast handtag så ska jag då inte ha den, tycker nämligen att AEGn är alldeles lagom tjock i handtaget. Nu gäller det bara att hitta bästa priset oxå :D
 
roxul skrev:
Kunde bara inte låta bli att påpeka att AEGn är 7mm kortare än den nya kortare Boschen. Nya Boschen är kortast i sin klass står det, men det gäller nog 10,8V inte 12V som AEGn är. Hur som helst så tror jag det blir boschen eftersom den blivit kortare och om Makitan har smalast handtag så ska jag då inte ha den, tycker nämligen att AEGn är alldeles lagom tjock i handtaget. Nu gäller det bara att hitta bästa priset oxå :D
Tror förvisso att AEGn är en 10,8V som dom andra om det nu ska vara Li-Ion.

Kan det vara så att AEG gör här som Bosch gör i US och kallar sina 10.8V för 12V?
 
Ja, annars skulle de nog behöva skoja till kopplingarna i batterierna något alldeles väldigt. Spänningen när ett nytt batteri är helt fulladdat ligger väl där någonstans. I USA är de ju lite försiktiga i alla fall och kallar dem "12V Max". AEG här verkar helt sonika kalla det 12V.

Boschen är nog kortast på höjden, och lättast är den definitivt ;-)
 
Ett fulladdat AEG 12v batteri i min AEG BS12C har en spänning på 16.4 V.

Det ni.................. :)
 
skalman1 skrev:
Ett fulladdat AEG 12v batteri i min AEG BS12C har en spänning på 16.4 V.

Det ni.................. :)
Nog läge att reklamera.
Antingen är det fel på
1. Batteriet
2. Din Voltmeter
3. Det är inte LiIon
:(

Kan inte tänka mig att AEG skulle stoppa in ett 14,4V batteri i maskinen o kalla det 12V.
 
Nimajneb skrev:
Nog läge att reklamera.
Antingen är det fel på
1. Batteriet
2. Din Voltmeter
3. Det är inte LiIon
:(

Kan inte tänka mig att AEG skulle stoppa in ett 14,4V batteri i maskinen o kalla det 12V.
Så du påstår att även min 14.4V Li-ion hitachi är trasig när den har 20.1V fulladdad?

Jag har testat med olika mätare.
För övrigt så är det väl rimligast att det är laddaren som det hade varit fel på om volttalet är onormalt högt, dvs att den inte slår ifrån när den borde.
Men kan det inte vara så att vissa li-ion batterier når högre spänning än vad som klassas som normalt när dom är fulladdade?

Men imorgon ska jag testa med den dyrare mätaren som jag har i firmabilen, ifall mina 2 andra har fått fnatt. Vore kul att veta bara :p
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.