Nyss flyttat in i en bostadsrätt, kör internet genom ADSL och telefon jacket är placerad i hallen jag behöver internet i vardagsrummet och i sovrummen trådlöst vill jag inte köra med pga tappet i hastighet.

Jag har två val dra TP-kabel i list eller infällt, får man dra tp kabel i samma rör som elkablarna går?

Om man drar utanpå har ni några tips på snygga lösningar för det ska dras nätverk till de flesta rummen och jag vi ha det gömt så gott det går.

Hur har ni gjort, skulle gärna vilja ha tips o ideer på en diskret och snygg installation.
 
Hej,

Du får inte dra TP-kabel i samma rör som högspänningskabel. Inte med standardkabel. Möjligt att nån elektriker kan svara på om det finns någon lösning som är tillåten.

Försök att dra bakomgolvlister och runt dörrfoder. Kan bli ganska snyggt.
Annars råder jag dig att köpa bra kabelkanaler som inte gulnar eller spricker så fort man försöker klippa till dem. Köp känt märke, typ Thorsman.
Sätt dem uppe i taket om det går och gärna hela längder även om det inte behövs. Det blir snyggare och i princip osynligt!
 
Om du har rör för telefoni till rätt platser går de bra att dra in en lankabel i. Köp rätt sorts kabelsmörjmedel bara. Med fel sort klistrar kabeln fast och går inte att dra ur om några år.

Om du har dosor för telefoni på "fel" sida av en vägg är en ROT-dosa och en bit flexslang praktiskt.
 
C
petersv skrev:
Om du har dosor för telefoni på "fel" sida av en vägg är en ROT-dosa och en bit flexslang praktiskt.
Såvida det inte är betongväggar. :p
 
Rena skrev:
Du får inte dra TP-kabel i samma rör som högspänningskabel.
Vi får hoppas att han inte har högspänning i väggarna.

Ursäkta, kunde inte låta bli :)
 
kitco skrev:
Nyss flyttat in i en bostadsrätt, kör internet genom ADSL och telefon jacket är placerad i hallen jag behöver internet i vardagsrummet och i sovrummen trådlöst vill jag inte köra med pga tappet i hastighet.

Jag har två val dra TP-kabel i list eller infällt, får man dra tp kabel i samma rör som elkablarna går?

Om man drar utanpå har ni några tips på snygga lösningar för det ska dras nätverk till de flesta rummen och jag vi ha det gömt så gott det går.

Hur har ni gjort, skulle gärna vilja ha tips o ideer på en diskret och snygg installation.
Hur många datorer är det du ska koppla in? Hur långt är avståndet från jacket till datorn? Är det bara en dator och lämpligt avstånd borde det inte bli något problem med hastigheten om du kör på senaste trådlösa standarden 802.11 g/n.
 
Om du använder vit TP-kabel så kanske det kan funka att dra i VP12- rör längs golvlisten och klamra, gärna med Lettiklammer.

//Patrik
 
Letti 12 enkel har jag aldrig sett?
 
Rikard Ågren skrev:
Letti 12 enkel har jag aldrig sett?
Kan inte du börja tillverka såna då? :cool:

Jag är väldigt dålig erfarenhet av att dra TP-kabel i små VP-rör, går en TP-kabel in i ett VP-10?

//Patrik
 
Rikard Ågren skrev:
Hur många datorer är det du ska koppla in? Hur långt är avståndet från jacket till datorn? Är det bara en dator och lämpligt avstånd borde det inte bli något problem med hastigheten om du kör på senaste trådlösa standarden 802.11 g/n.
1 dreambox + en PS3 i vardagsrummet som behöver uppkopling och en stationär dator i ett annat rum.

Det är nog 4-6m ifrån jacket till dessa "fågelvägen" Om det ska dras runt lister blir det lätt 15-20 meter. Jag har testat 802.11 g/n den klarar ej av att streama HD upplösta material från datorn till PS3an.
 
Redigerat:
Lägg tunna kabelkanaler längst listerna typ thorsman TMK 20x10. Eller om det är en vit "snygg" kabel kan du använda klammerpistol och skjuta fast den längst listen direkt. Blir ganska snyggt och går snabbare än att lägga kabelkanal.
 
TP-kabel brukar/rekommenderas inte att klamra, kanal är att föredra.
 
Stötte på samma problem och beslutade efter ett par dagars mummel att faktiskt dra STP i samma VP-rör som kyl/frys som ligger i en egen kanal till skåpet med egen JFB. Rörvägen är närmare 30meter. Smutt att dra i då jag även drog i nya FK's på samma gång för att slippa att fastna halvvägs, en del GLIDEX gick åt.
Notera då STP - Shielded Twisted Pair, CAT6 kabel.

Strider säkert mot ett antal bestämmelser men nöden har ingen lag - OCH det funkar aldelens utmärkt. :cool:

I alla andra rum har jag framdraget telejack med tomma rör så där är det inga som helt problem - Problemet fanns i vardagsrummet där väggen med TV och dyl omringas av betongvalv.
Enda andra snygga lösningen hade varit att dra till köket och Thorsman ca 5 meter genom köket.
 
slacker skrev:
Stötte på samma problem och beslutade efter ett par dagars mummel att faktiskt dra STP i samma VP-rör som kyl/frys som ligger i en egen kanal till skåpet med egen JFB. Rörvägen är närmare 30meter. Smutt att dra i då jag även drog i nya FK's på samma gång för att slippa att fastna halvvägs, en del GLIDEX gick åt.
Notera då STP - Shielded Twisted Pair, CAT6 kabel.

Strider säkert mot ett antal bestämmelser men nöden har ingen lag - OCH det funkar aldelens utmärkt. :cool:

I alla andra rum har jag framdraget telejack med tomma rör så där är det inga som helt problem - Problemet fanns i vardagsrummet där väggen med TV och dyl omringas av betongvalv.
Enda andra snygga lösningen hade varit att dra till köket och Thorsman ca 5 meter genom köket.
Hej!

Jag var själv inne på samma tanke att slänga väck telefonen och dra TP-kabel istället. Vad har du för telefonrör, jag har vanliga VP16 och där är det svårt att få igenom mer än 3 CAT5, CAT6 är bara att glömma. Menar du att ditt telefonnät är draget som ett stjärnnät? I så fall förstår jag att det inte är några bekymmer då du har en unik TP till varje telefonuttag, men i vårat hus är telefonnätet draget i serie vilket gör det omöjligt. Blir till att köpa nytt hus.

Hade fungerat om inte nätverkskablarna varit så förebenat tjocka!!! 3 mm hade varit perfekt, typ som en fiberoptisk kabel.

Annars är det en bra uppgradering av äldre hus, väck med telefonkablarna och dra nätverk istället. Man får ju såga upp i väggen vid första jacket bara för att montera ett smäckt kopplingsskåp som rymmer switch och eventuellt adslmodem.

/H
 
Huset är byggt på 50-talet så det finns inga VP-rör till tlf kabeln. Får nog bli dragning i kabelkanal, hur löser man det bäst om man har 2 dörrkarmar i vägen skulle ni bygga runt karmarna = en massa kostnader för list o kabel eller dra rakt framför tröskeln, går det ens på ett smidigt sätt isf. hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.