Sillastryparen skrev:
....grannen får elda sin förbaskade vedpanna bara det inte blåser hitåt och vi ska sitta ute och grilla...
LOL, ja man vill ju gärna känna sin egen rök :)

/putte
 
  • Haha
lycksalig
  • Laddar…
Egentligen är det ganska enkelt. När en vanlig diskussion inte fungerar så får man helt enkelt anlägga moteld. Ta ut en musikmaskin med ordentlig kapacitet och spela något som de inte gillar på vrålhög volym. Har de synpunkter så förklarar ni bara att ni försöker överrösta barnen, och om de slutar skrika så ska ni gärna sänka volymen. Då slipper ni göra er skyldiga till lagbrott, det kan ju vara skönt och är dessutom ganska praktiskt.
Med lite tur hittar ni någon form av musik som ni gillar och de ogillar, så kan ni njuta lite under stridens gång. Lycka till.

//Johan
 
Det du berättar säger en del om din granne. Få skulle vara så respektlösa!!! Jag förstår dig verkligen. Själv bor vi i ett parhus. Vår granne monterade för två somrar sedan upp en illröd monstermarkis (med ett utfall om 4,5 m) alldeles intill tomtgränsen. Den är vindstyrd och åker ut och in hela tiden... Vi orkar nästan inte sitta på vår altan längre pga detta.
Jag tycker att det handlar om allmän hyfs. Jag skulle själv aldrig göra något som skulle kunna påverka eller störa mina grannar utan att tala med dem först. Men, din granne verkar vara av annat slag, obildad och hänsynslös skulle jag vilja säga. Har tyvärr inget råd att ge. Försök tala med honom en gång till, och då menar jag att ni ska göra ett seriöst försök där han får chansen att rädda ansiktet också. Om det inte lyckas får ni försöka skydda er så gott det går - även psykologiskt.
Hoppas det ordnar sig! Lycka till!
 
Hellre glada barn som hoppar studsmatta än en sur gräsklippare som framförs av en pigg pensionär på morgonen (läs kl.06:30-08:00) 2ggr i veckan för att inget annat finns att göra.
Vi KÖPTE en hoppstudsgrej bara för därför :)
Sådeså !
Köp en Automover så försvinner ditt problem kanske.
 
Hur korkade får människor egentligen vara???
Det här är i grunden inte en fråga om att barn måste få leka eller inte, och att det då kan bli högljutt.
Det här är en fråga om att många, inte alla, men många, människor tycker att de har utfört ett stordåd när de har lyckats sätta barn till världen. Vilket sedan medför att de tycker att alla andra skall anpassa sig efter dem.
Det här är faktiskt bara frågan om vanligt normalt folkvett. Trådskaparen menar ju inte ens att grannen skall ta bort studsmattan utan han vill bara att han skall flytta den en bit. Om man som granne inte kan göra det, då är det bara frågan om oginhet, och inställningen att jag har barn alltså gör jag som jag vill.
Alla kommentarer om att man antingen får tåla barn eller flytta är bara löjliga, de är ju oftast inte barnen som är problemet, utan ansvars/ hänsynslösa föräldrar. Det kommer alltid att vara hög ljudnivå när mer än 3 barn leker, men om man har ansvarsfulla föräldrar går ALLTID att få barnen att hålla ner ljudnivån.

Dessutom vill jag bara påpeka att det finns flera fall i Sverige idag där bostadsrättsföreningar och samfälligheter har varit tvungna att ta bort sina studsmattor på grund av för hög ljudnivå.

Detta beror på att svensk lag faktiskt ger ett visst skydd till alla som äger sin fastighet har rätt till en viss hemfridzon, personlig integritet samt skydd för privatlivets helgd.
Sanitär olägenhet i form av oljud är ingen nyhet utan ett faktum som man har att rätta sig efter, om sedan oljudet är dieselaggrgat,bergborrmaskiner,musik på hög volym eller barnskrik är i sammanhanget egalt.

Mitt råd är att om grannen vägrar flytta studsmattan, Bjud i så fall hem tjänstemän från miljöförvaltningen, med mätutrustning, på en kopp kaffe, när ungarna hoppar på mattan

Gör alltså en anmälan i första hand till miljöförvalltningen i kommunen.
 
Är det konstigt att det är krig i världen när så många tycker att Du skall anlägga moteld med ännu värre medel.

Gör absolut inte det det blir bara problem resten av tiden ni kommer att bo i området. Till slut blir det bara att flytta

Ni är under 30 kanske får ni barn själva

Blir det för högljutt så skall ni givetvis säga ifrån men jag tycker att Du låter lite väl känslig.
Du måste acceptera att Du bor i ett tätt område.
Barn leker högljutt nu för tiden men de blir snart äldre och då är det andra lekar som gäller och kanske mopeder
 
ceres skrev:
Hur korkade får människor egentligen vara???
Det här är i grunden inte en fråga om att barn måste få leka eller inte, och att det då kan bli högljutt.
Det här är en fråga om att många, inte alla, men många, människor tycker att de har utfört ett stordåd när de har lyckats sätta barn till världen. Vilket sedan medför att de tycker att alla andra skall anpassa sig efter dem.
Det här är faktiskt bara frågan om vanligt normalt folkvett. Trådskaparen menar ju inte ens att grannen skall ta bort studsmattan utan han vill bara att han skall flytta den en bit. Om man som granne inte kan göra det, då är det bara frågan om oginhet, och inställningen att jag har barn alltså gör jag som jag vill.
Alla kommentarer om att man antingen får tåla barn eller flytta är bara löjliga, de är ju oftast inte barnen som är problemet, utan ansvars/ hänsynslösa föräldrar. Det kommer alltid att vara hög ljudnivå när mer än 3 barn leker, men om man har ansvarsfulla föräldrar går ALLTID att få barnen att hålla ner ljudnivån.

Dessutom vill jag bara påpeka att det finns flera fall i Sverige idag där bostadsrättsföreningar och samfälligheter har varit tvungna att ta bort sina studsmattor på grund av för hög ljudnivå.

Detta beror på att svensk lag faktiskt ger ett visst skydd till alla som äger sin fastighet har rätt till en viss hemfridzon, personlig integritet samt skydd för privatlivets helgd.
Sanitär olägenhet i form av oljud är ingen nyhet utan ett faktum som man har att rätta sig efter, om sedan oljudet är dieselaggrgat,bergborrmaskiner,musik på hög volym eller barnskrik är i sammanhanget egalt.

Mitt råd är att om grannen vägrar flytta studsmattan, Bjud i så fall hem tjänstemän från miljöförvaltningen, med mätutrustning, på en kopp kaffe, när ungarna hoppar på mattan

Gör alltså en anmälan i första hand till miljöförvalltningen i kommunen.
Helt rätt, alla argument om att man får tåla barn som stojar är bara löjliga undanflykter för föräldrar som inte klarar av att ta ansvaret det innebär att ha barn. Givetvis ska barn få leka men det finns gränser men det tycker ju trådskaparen också. Jag är själv under 30 och har barn jag skulle aldrig drömma om att bete mig så mot grannar.
 
"Moteld" är naturligtvis inget förstahandsval, inte ens andra. Det slutar sannolikt inte med att ni blir jättekompisar.
Jag har barn själv, de hoppar givetvis studsmatta och de låter ibland väldigt mycket. Det är inte ok att skrika högljutt bara för att man är under 15, och jag säger till dem när det blir för mycket. De dämpar sig i allmänhet, annars får jag säga till dem igen, men de måste sluta skrika.
Och om någon undrar; jag ger dem inte stryk, någonsin. Det behövs inte om man har lite ordning i familjen och man respekterar varandra. Vi, jag och deras mamma, bestämmer. Inte de.
Jag vet hur mycket det låter, det är outhärdligt och det finns ingen anledning att finna sig i det, och fungerar inte normalt framförda synpunkter så blir det helt enkelt en eskalering. Det är dock din granne som driver fram denna och de kan när som helst få "kriget" avslutat genom att börja iaktta normalt folkvett.
Visst blir det tråkigt, men det är ännu värre att böja sig för såna som tror att de kan bete sig hur som helst.
 
Om man ställer upp en husvagn eller dyl. för en längre tid (och det är det ju då man har en studsmatta uppställd hela säsongen) har jag för mig att man måste söka bygglov(?) och då får man ju inte ställa denna närmre tomtgränsen än 4½ meter.
Det borde ju gälla även en studsmatta, om man dessutom utsätter grannar för oljud så måste det ju finnas något sätt att få dem att visa hänsyn.

Tråkigt att ni inte fått bukt med detta trots påstötningar. Någon slags överenskommelse borde ni ju kunna få - att åtminstone kunna sitta ute och äta på altanen utan att grannens barn skall störa är inte för mycket begärt.

Lycka till!
 
Många föreslår att prata med grannen, det är naturligtvis försthandsalternativet. Men en del människor är helt enkelt fundamentalt ointresserade av andras välbefinnande. I en del fall kan dom inte ens sätta sig in i någon annans situation.
Då spelar det ingen roll hur mycket man pratar om vad man själv upplever... det är som att prata om vädret på Mars. De här människorna är av uppenbara skäl väldigt vana vid att folk är arga på dom, så det berör dom inte.
Om det är en sådan man har att göra med får man istället ändra parametrarna för hans kalkyl, göra så att det finns en bättre plats på tomten för studseländet ur hans egen synvinkel. Staket har föreslagit, en annan idé är ett vackert stenparti med lite spetsiga naturstenar vid tomtgränsen.
 
Jaha, detta är inget nytt vänner väljer man grannar får man. Studsmatta visst, men jag har det etter värre. Köpte ett växthus för några år sedan, placerade den åt rätt håll eftersom den grannen var ensamstående och inte hade något emot placeringen. På motsvarande sidan av tomten har jag en granne med två mindre barn som håller sig i skinnet så egentligen inga problem där än:) även om de sparkar lite boll. Sedan flyttar singelgrannen och in flyttar en familj med två barn och en stor Studsmatta dyker upp. Liv och rörelse så som barn är skapade, nu hör till saken att det mindre barnet inte mår så bra utan lider av en bokstavs-kombination vilket ju är tråkigt. Året innan när den ensamstående personen bodde där så passade vi på att tillsammans klippa ner den eländiga del av häcken som var kvar och som kaninerna knaprat på. NU ÅNGRAR JAG DET FRUKTANSVÄRT.
Gannens barn har börjat att spela boll med hjälp av studsmattan, hur det går till tar det för lång till att berätta men resultate blir att bollen studsar hur som helst och helst på vårt växthus. Visserligen har vi fått glasskivor i ersättning och föräldren säger att det är inget att göra. Det finns bara en sak att göra "Gilla läget" invänta att åren går och att studsandet med boll avtar och att ungdomen växer upp och flyttar till ett eget boende.:S
 
Sen kan man ju givetvis bete sig som vuxna borde göra och visa lite hänsyn.
Barn låter visst men som förälder får man ju i alla fall försöka när man vet att en granne är irriterad.
 
När barnen hoppar går ni dit båda två och tittar.
Kanske även kommenterar hoppen med bra hoppat, hoppa högre, prova volt, vissla, applådera, etc.
Håll sedan ut så lessnar barnen på er och vill själva få studsmattan flyttad.
/aron
 
Man ska väl inte använda sin tomt för att försvåra för sina grannar eller avsiktligt utsätta någon för fara. Det är ingen pedagogik, det är illvilja.

Ett liknande exempel vore att lägga glas i sin trädgård om man har problem med att grannens barn springer in ibland. Nej, tyvärr, det är feltänk.

Utgå från dina egna behov och önskemål när du planerar hur du använder din tomt. Bry dig inte så mycket om grannen.
 
Det hela låter förfärligt. Det är beklämmande att vissa barn inte får lära sig att visa hänsyn, vanligt folkvett. Barn lär sig genom att härmning. Växer man upp i en familj där det är naturligt och självklart att visa hänsyn och respekt för för andra gör man med automatik samma sak själv. Föräldrarna verkar ociviliserade och hänsynslösa. Det är inget fel på dig! Jag har tre barn själv. Jag skulle aldrig tillåta dem att skrika och gasta på det sätt du beskriver. Och jag skulle bara behöva blinka med ena ögat för att få dem att förstå. Det handlar om inställning och attityd, om ödmjukhet för att vi alla ska få det bättre tillsammans. Jag tror ärligt talat inte på någon lösning.. Men försökt att inte trappa upp konflikten. Hämndaktioner löser inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.