nysa81 skrev:
en sak slog mig, lagringsutrymmet på dessa är ju alldeles för lite, jag har säkert 150-250 GB musik som man skall kunna bläddra mellan, går det på något sätt att ha en extern hårddisk till en sån här och sedan ändå kunna spela upp via Ipadens coverflow?
I princip, ja. Apples app "Remote" fixar detta, dock utan CowerFlow i nuläget. Du måste också ha en PC eller Mac med iTunes igång att hämta musiken ifrån.
De finns andra fjärrstyrande appar att tillgå. Fokusera på att ha mediat någon annan stans i huset, t.ex. på NAS eller en gammal dator som fungerar som server och fjärrstyr denna.
 
Johan Gunverth skrev:
"Inlåst"

Det där är väl det senaste årens mest använda floskel bland okunniga förståsigpåare.
Alla andra (den absoluta majoriteten) struntar i det och använder sin iPhone eller iPad istället. Förståsigpåarna fortsätter att kämpa med sin ickefungerande ej inlåsta skit.
Tja, min jailbreakade iPhone funkar bra mycket bättre än vad en i originalutförande gör. Jag kan lägga in vilka ringsignaler jag vill utan att behöva betala för musik jag redan betalt för en gång till, jag kan köra den som trådlös webserver (behändigt när man har med sig filer till någon som har WiFi), jag kan emulera en massa klassiska spel, jag har bättre kamerafunktion osv.

Det sagt så skulle jag fortfarande köpt en öppen telefon om jag skulle köpt idag. Kan jag köra vilket OS jag vill med vilken programvara jag vill så blir telefonen så mycket mer än vad tillverkaren tänkt. Remote desktop för att administrera sina servers? Datalogger? Textläsare? Bättre ljudspelare (stöd för tex OGG och fil/biblioteksbaserad mediabläddring)? Stöd för fler filmformat? Applikation för att hitta intresserade singlar i närheten via WiFi? Programmerbar fjärrkontroll? WiFi-walkietalkie? Bara fantasin sätter gränserna.
 
Troberg skrev:
Tja, min jailbreakade iPhone funkar bra mycket bättre än vad en i originalutförande gör. Jag kan lägga in vilka ringsignaler jag vill utan att behöva betala för musik jag redan betalt för en gång till, jag kan köra den som trådlös webserver (behändigt när man har med sig filer till någon som har WiFi), jag kan emulera en massa klassiska spel, jag har bättre kamerafunktion osv.

Det sagt så skulle jag fortfarande köpt en öppen telefon om jag skulle köpt idag. Kan jag köra vilket OS jag vill med vilken programvara jag vill så blir telefonen så mycket mer än vad tillverkaren tänkt. Remote desktop för att administrera sina servers? Datalogger? Textläsare? Bättre ljudspelare (stöd för tex OGG och fil/biblioteksbaserad mediabläddring)? Stöd för fler filmformat? Applikation för att hitta intresserade singlar i närheten via WiFi? Programmerbar fjärrkontroll? WiFi-walkietalkie? Bara fantasin sätter gränserna.
Javisst, men det absoluta majoriteten bryr sig inte om detta.

(jag kan också köra trådlös webbserver och ha vilka ringsignaler som helst. Utan jailbreak. Dock inte emulera klassiska spel.
/intresseklubben noterar)
 
Den verkar ju trots allt smutt! Och för 5000:- kan det ju vara en överkomlig affär för att få ett väl fungerande system med en Acros.
Om nu någon får till en linux dist på den utan strul så skulle man kanske fundera på en investering!
:D
http://www.expansys.se/d.aspx?i=183940


Efter lite surf så får jag backa och säga att iPAD verkar vara helt klart rätt alternativ - Iaf om man skall tro prislappen man pratar om på ca 500USD för instegsmodellen. Blir intressant att se om priserna ser ut på samma sätt i Sverige.
Som sagt tidigare - Komplettera den med en NAS för musiklagring och en Airport kopplad till stereon så han man en ganska kapabel enhet. (Och med tanke på att jag redan har båda så är valet enkelt, det svåra är att övertyga hustrun)
 
Redigerat:
Den verkar ju trots allt smutt! Och för 5000:- kan det ju vara en överkomlig affär för att få ett väl fungerande system med en Acros.
Om nu någon får till en linux dist på den utan strul så skulle man kanske fundera på en investering!
Kör den Windows så ska vilken som helst av de stora Linux-distarna funka utan problem.

Javisst, men det absoluta majoriteten bryr sig inte om detta.
Japp, det är också ett problem. Man har inte riktigt lyckats nå ut med budskapet om varför det är så farligt med stängda system till de oborstade massorna än, och det håller tillbaka teknikutvecklingen för oss alla.
 
Johan Gunverth skrev:
Javisst, men det absoluta majoriteten bryr sig inte om detta.
Jag vet inte vad den absoluta majoriteten bryr sig om, men jag tycker det är väldigt skönt att t.ex. kunna bara kopiera över filmer rakt av till min Creative mediaspelare utan att behöva koda om dem eller ens ha iTunes installerat.

(Jag tycker också det är trevligt att t.ex. kunna använda olika bakgrundsbilder och teman på min mobiltelefon för att göra den lite personlig.)
 
Nerre skrev:
...men jag tycker det är väldigt skönt att t.ex. kunna bara kopiera över filmer rakt av till min Creative mediaspelare utan att behöva koda om dem eller ens ha iTunes installerat...
Hade man kunnat kopiera över musikfiler till en iPod via filsystemet, hade det inte funnits någon iTunes Store och kanske inte några iPod:ar överhuvudtaget. Skivbolagen ägar fortfarande innehållet.
Jag skulle också föredra filkopiering, men det är också skönt att slippa hantera filer, när man kan fokusera på mediat. Lite som att Windows-nörden vill sortera sina musikfiler i mappar, när man faktiskt kan strunta i det helt och hållet med iTunes. Vill jag kopiera musikfiler till ett externt media, drar jag mediat från iTunes till målet. Alla taggar och metainformation följer med och jag behöver inte var i filsystemet filerna ligger.
Det är lite 90-tal att behöva tänka på var i filsystemet saker och ting ligger. Moderna vyer i operativsystemet har i princip avveckla det behovet.
 
Vem pratar om musikfiler? Jag spelar in program från TV som jag sen kollar på när jag har tid (t.ex. när jag åker pendeltåg). Då är det skönt att enkelt kunna bara kopiera över dem till mediaspelaren precis som till vilken USB-hårddisk som helst.

Och vad hade det gjort om det inte funnits nån iPod? Apple var inte först med mediaspelare.

Det är inte utan anledning som anythingbutipod.com finns.
 
Redigerat:
Och så går vi tillbaka till grundfrågan då va.
Ipods kan gott få en egen tråd
/Mats
Moderator
 
Låter som ett bra val, tala gärna om vad du tycker om den!
 
nysa81 skrev:
Det blev en Asus Eee Top ET2002T.

[länk]

Tänkte köra XBMC som mediacenter, den går ju med touchscreens nu också!
Så du dissa min rekommendation och testet jag länka till.
Helt ok för min del men berätta gärna vad som avgjorde.
För min del var valet ganska enkelt år andra hållet.
 
det var väl priset som avgjorde, den är ju trots allt några tusen dyrare.
har kört nu en vecka med Asus och jag är helnöjd, kör ju egentligen bara xbmc för att spela musik på datorn, vilket var syftet för den, surfa recept går ju an också.
snygg design... ja, jag vet inte, är iallafall nöjd som fan! 5800 kr eller nått sånt gick den på med frakt.
 
EEETop är fin. Ska själv inhandla sådan till köket när kassan medger det. Och framför allt när köket är färdigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.