Kompisen säger Hydropress, billigare och lättare att sköta. Funkar hur bra som helst.
Ha vatten i en gummiblåsa i mina ögon känns så där i mina ögon.

Brunnsborraren med massor av erfarenhet säger Hydrofor. Bäst vatten utan tvekan, värt de extra kronorna det kostar. Vattnet syresätts på ett bättre sätt när luft och vatten blandas.

Ingen av dessa ska sälja något till mig utan talar av sin egen erfarenhet bara.

Jag vill ha riktigt bra vatten det är prio 1.

Vad väljer jag?
 
Ur ett vattenkvalitetsperspektiv tror jag att det kvittar vilket du väljer. Luften i hydroforen står ju still och "blandas" ju aldrig riktigt med vattnet eftersom inlopp och utlopp i hydroforen ligger under vattenytan hela tiden. Sedan är ju frågan när syret i denna "luftbubbla" har förbrukats eftersom hydroforen är tillsluten.

Vid vattenfilter som luftar/syresätter vatten tillförs ny luft vid varje pumpstart och man har ofta en dysa som sprider vattnet i filtret för att få till maximal syresättning.
 
Redigerat:
Patric E.
Du verkar kunnig. Vad skulle du välja om du var ute efter det bästa så att säga?

Båda som hjälper mig är gamla rävar och har massor av kunskap men åsikterna går ju isär.

Hydrofor är bättre om man behöver göra någon mera rening av vattnet sa borrgubben. ? Vet inte riktigt vad han menade.

Hydropressen ska det bara vara och köra med och slippa underhåll och hydrofor strul säger gubbe nr 2.
 
Hyrdopress är billigare och tar mindre plats. Kräver dock underhåll, byte av blåsa kanske var 10:e år eller så.
 
Läs på detta forum och du kommer att upptäcka att hydropress också behöver "underhåll" med att fylla på luft.
En hydrofor behöver fyllas på luft flera gånger per år men det finns inga delar som går sönder/att byta ut. Är blåsan i en hydropress trasig så är det bara att köpa nytt.

Protte
 
Vattnets kvalitet avgörs före pump och hydrofor/press. Dvs med dåligt vatten från brunnen spelar valet av transportmetod mindre roll.

Det jag läst mig till är att det kan bildas lite mögel i hydropressen, men ärligt talat så tror jag inte valet du gör kommer att spela en väsentlig roll på din upplevelse av vattenkvalitén. Titta på det som är snällast för plånboken och din fritid.
 
Suhagg skrev:
Patric E.
Du verkar kunnig. Vad skulle du välja om du var ute efter det bästa så att säga?

Båda som hjälper mig är gamla rävar och har massor av kunskap men åsikterna går ju isär.

Hydrofor är bättre om man behöver göra någon mera rening av vattnet sa borrgubben. ? Vet inte riktigt vad han menade.

Hydropressen ska det bara vara och köra med och slippa underhåll och hydrofor strul säger gubbe nr 2.
Tack :D
I vissa typer av filter för vattenrening t ex vid problem med järn och mangan kommer man att behöva en hydrofor för att kunna låta vattnet cirkulera kontinuerligt genom hydrofor och filter.

Som sagts tidigare bl av Protte som också verkar ha mycket erfarenhet och kunskap på området så beövs förr eller senare gummiblåsan i hydropressen bytas och även hydropressen kommer att kräva påfyllning av luft.

För ett permanentboende skulle jag själv välja en 300 l galvad hydrofor om inte utrymmet är en begränsning. Behövs ett filter för vattenrening skuller jag rådgöra med lev av filtret vad som är bäst.
 
Underbart med kunniga människor!
Jag tror mera på hydrofor när jag ser det med min kunskap.

En hydrofor lär ju hålla min livstid ut och att ansluta tryckluften som står 3m ifrån i garaget någon gång ibland ser inte jag som ett problem.
Värre då att försöka få tag på en ny gummiblåsa till en hydropress som såldes för 13års sen en kall julafton.

Något märke på hydrofor som de stora leverantörerna säljer
som jag ska satsa på? Har bättre pris genom en kompis som handlar ifrån de stora kedjorna.
Vad ger en galvad för fördel emot de andra valen som finns?
Kompostit behandlad invändigt känns så där i mina ögon, precis som en gummiblåsa i hydropressen gör.
 
Redigerat:
Hydropresserna och deras gummiblåsor har varit likadana i massor av år så det är inga problem!

Apropå vattenkvalitet så smakade mitt vatten gummi flera veckor efter att jag bytt hydropress. Var nära att reklamera skiten men det försvann som tur var.
 
Om hydropressen också ska ha luft, brukar det stå på någon etikett vilket tryck det ska vara ?
 
0,2 bar under tillslagstryck för tryckströmbrytaren och det ska vara uppmätt utan vatten i hydropressen, det är väl ett grundtips.

Protte
 
Suhagg skrev:
Värre då att försöka få tag på en ny gummiblåsa till en hydropress som såldes för 13års sen en kall julafton.
Hydropresstankarna är så billiga, att det inte lönar sig att jaga en ny gummiblåsa.
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=416 ;)
 
Ska nog satsa på 200-300l hydrofor. Verkar vettigast om man har utrymmet.
 
Jag kör på hi tech - http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=416, hydropress i glasfiber som ska hålla väldigt bra.

Den gamla rostade sönder och började läcka men det tog ungefär 20-30 år - i sina dödsryck började den även skicka rost i hela vatten systemet, rätt äcklig historia. Efter bytet blev genast vattnet bättre och jag är nöjd, sen kunde jag åka och köpa den själv samt installera vilket är ett plus om man gillar att skita ner sig lite ;)

Skulle jag ha problem med vattenkvalitet hade jag tveklöst valt en hydrofor men då de kostar mer och tar större plats undviker jag det då källaren ska bli ett nytt hobbyrum på sikt.
 
Kan det vara så att de gamla rävarna som bara stött på första generationen av hydropress tycker att det allt som har med hydropress att göra är skit? För de första som kom rostade väl sönder på 10-15år och hade annat strul?

För egentligen varför behöver jag en tank på 300l vatten som står?
Min 3-fas pump i borrhålet samt en hydropress klarar väl det mesta som en 300l hydrofor klarar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.