Hej

Efter vinterns skenande elpriser har jag funderat över att binda mitt elpris. Tittar man
på hur spotpriset varierar över åter kan man se att det historiskt (2004-2009) har det
legat
lägst i april/maj.
Jag har försökt hitta historisk data hur bundra priser (tex 3år) varierar över årets månader, men jag
hittar inget på nätet.
Är det någon som har sådan info? Varierad det bundra priser så mycket att det kan vara värt
att vänta in rätt (iallafall historiskt sett) bästa tiden på året för att binda?

/
 
Vet inte, men man kan väl gissa att det i år är särskilt dåliga förutsättningar för att binda elpriset. Elbolagen har den senaste vintern i färskt minne när de beräknar riskpremien för de bundna avtal som löper över nästa vinter. Om man binder nu spekulerar man i att elpriset nästa vinter kommer ligga på en nivå över den extra riskpremie man får betala. Det känns mer sannolikt att det rörliga priset under nästa vinter kommer ligga närmare mer normala nivåer.
 
Jag binder nog till sommaren, kanske låg efterfrågan på el då med industri på lågvarv pga semestertider, varmt väder och kanske bra med vatten från snösmältning...hoppas jag.
 
generellt säger man väl att våren är bäst att binda elpriset, dock är det beroende av vårfloder och så vidare.
Förra året har jag för mig att hösten var billigare än våren dock.

Rörligt pris har väl varit billigare tidigare år vad jag förstått. I år är ju ganska extremt vilket gjorde det till en förlustaffär.

Tycker det låter logiskt som F91jsw säger om riskpremien.....

jag valde att vara med i upphandlingen som kundkraft gjorde nu i April, skrev upp mig för 1 år, och fick ett pris på 102,31

vet inte alls om det var vettigt eller ej, men är inte intresserad av att få en fet räkning nästa år igen. så hoppas på att detta innebär att det iallafall inte blir allt för högt pris totalt räknat :)
 
Det var tidigare så att det fans tidpunkter på året då det kategoriskt lönade sig att binda men jag kan inte se i terminerna (nordpool) att det är så längre, vilket även stämmer med vad jag har hört.
 
Binda elpriset är väl som att binda lån? Vare sig elbolagen eller bankerna sysslar med välgörenhet, dom vill tjäna pengar ju mer dess bättre. När dom garanterar pris och räntor in i framtiden har dom gjort en bedömning av vilken nivå dom måste ligga på för att tjäna ännu lite mer pengar. Det är bara när elbolaget eller banken själva räknat fel som Du som köpare kan tjäna på ett bundet pris.
Självklart finns perioder när så är fallet men sett över längre tid är det ekonomiskt bästa att ha rörligt pris och ränta tror jag.
 
jag har hittills lyckats tjäna på bundna avtal men då tar jag långa 5 års avtal. Det första var på 16 öre från 97-98 någonstans. Det vart ju löjligt bra fyra år senare. Fick även till ett bra andra avtal och det tredje är inte så bra ännu men vi får se hur det ser ut om 2-3 år :)
 
Det skiljer väldigt lite i riskpåslag mellan rörligt och fastpris, så lite att det i princip är försumbart för konsumenten.

Alla elhandelsbolag köper rimligen in terminskontrakt för att täcka bort prisrisken. Då terminsmarknaden i varje givet tillfälle speglar framtida förväntningar om spotpriset är det alltså en fråga om "faktor X" som avgör hur bra eller dåligt terminsmarknaden gissat att spoten ska bli.

För slutkunden handlar det alltså om tajming snarare än att stirra sig blind på vilken avtalsform som är bäst. Just nu är marknaden oroad över att vi har lite vatten i det nordiska systemet, vilket är intecknat i terminspriserna. Om vi får en regnig vår och sommar så är det problemet löst och marknadens förväntningar på spoten för vintern kommer att vara lägre i höst, allt annat lika.

Vill man bilda sig en uppfattning om när det varit bäst att teckna fastprisavtal senaste åren kan man kika på NordPools index NPN365 som speglar ett fiktivt inköp på den finansiella marknaden för ett år framåt. Detta ger dock bara en fingervisning om när det varit billigast, det kan ju fortfarande vara så att rörligt har realiserats ännu lägre. Eller att det vid det dyraste tillfället i NPN365 ändå har varit billigare än realiserad spot för samma period.

Jag gjorde en liten bild med omräkning till öre/kWh från 2006 (från Euro/MWh). Notera att prisområdeskontrakt, riskpåslag och marginaler (och givetvis inte skatter och moms) INTE ingår i bilden - bara inköpspris a'la NPN365 och en valutakurs SEK/EUR.

Januari 2007 och September 2009 är de två lågpristillfällena enligt detta, vilket stämmer bra överens med min bild av slutkundspriserna.

Mvh
josud
 
  • NPN365_liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tyvärr så kan tydligen inte elföretagen förlora pengar iom att dom alltid kan ta ut vad det kostar att generera kraften som behövs.
Du som konsument kan dock minimera dina omkostander beroende på kostanadsnivå, och detta liknar den bankutlåning vi har i Sverige.
Helt ofattbart...
 
Mo2ge skrev:
Tyvärr så kan tydligen inte elföretagen förlora pengar iom att dom alltid kan ta ut vad det kostar att generera kraften som behövs.
Du som konsument kan dock minimera dina omkostander beroende på kostanadsnivå, och detta liknar den bankutlåning vi har i Sverige.
Helt ofattbart...
vad bygger du det påståendet på?
Att elbolagen skulle kvitta ev förluster på bundna avtal gnom att höja priset på dom rörliga??

Det är ju som att såga av grenen du sitter på, kunder med bundna avtal skulle ju fly direkt.

I övrigt en kostig frågställning i tråden... typ vilken årstid är det bäst att binda sina banklån... har ju inte så mycket med årstid att göra.
 
Nu har det pratats om stora vattenmängder i norr och att elpriset sjunker. Hur snabbt syns detta på elpriserna? Ser man ett sänkt elpris direkt eller släpar det efter? Tänkte binda men vet inte om de lägre elpriserna som det pratats om på nyheterna syns redan nu eller inte.
 
Danne12345 skrev:
Nu har det pratats om stora vattenmängder i norr och att elpriset sjunker. Hur snabbt syns detta på elpriserna? Ser man ett sänkt elpris direkt eller släpar det efter? Tänkte binda men vet inte om de lägre elpriserna som det pratats om på nyheterna syns redan nu eller inte.
Om dom syns eller inte i det rörliga priset spelar ju absolut ingen roll.

Du tror väl inte att om du binder ditt elpris att det är = dagskursen för rörligt pris.

Tänk Bankränta... tror det har påpekats 10ggr i tråden
 
Nimajneb skrev:
Om dom syns eller inte i det rörliga priset spelar ju absolut ingen roll.

Du tror väl inte att om du binder ditt elpris att det är = dagskursen för rörligt pris.

Tänk Bankränta... tror det har påpekats 10ggr i tråden
Ja, men om riksbanken sänker räntan så kan jag räkna med att bolåneräntan kommer att justeras efter den såväl den rörliga som den fasta. Jag har ingen koll på hur elmarknadens priser justeras och om det eftersläpar mycket. Även de långa löptiderna måste ju påverkas om priserna sjunker på samma sätt som långa räntorna sjunker om reporäntan sjunker.
Det rörliga priset är jag inte intresserad utav utan det fasta. Det jag menar är att om det blir ökade vattenflöden och elpriset blir billigare så borde rimligtvis inte endast det rörliga elpriset sjunka utan även de fasta avtalen. Men det verkar som att elbolagen kör något genomsnitt bakåt i tiden eller liknande som de beräknar sina priser på. Är jag otydlig i min frågeställning?
 
Danne12345 skrev:
Ja, men om riksbanken sänker räntan så kan jag räkna med att bolåneräntan kommer att justeras efter den såväl den rörliga som den fasta. Jag har ingen koll på hur elmarknadens priser justeras och om det eftersläpar mycket. Även de långa löptiderna måste ju påverkas om priserna sjunker på samma sätt som långa räntorna sjunker om reporäntan sjunker.
Det rörliga priset är jag inte intresserad utav utan det fasta. Det jag menar är att om det blir ökade vattenflöden och elpriset blir billigare så borde rimligtvis inte endast det rörliga elpriset sjunka utan även de fasta avtalen. Men det verkar som att elbolagen kör något genomsnitt bakåt i tiden eller liknande som de beräknar sina priser på. Är jag otydlig i min frågeställning?
Räntan för långa lån kan gå upp samtidigt som den korta räntan går ner. Detsamma gäller elpriset. Om elbolagen spekulerar över en prisutveckling dom närmaste 1-2 åren eller vad du tänkt på så är jag övertygad om att dom har bättre insikt än vad vi vanliga dödliga har bara för att vi har sett på nyheterna att det är vårflod. Sedan gör dom som bankerna lägger på en extra buffertförsäkring på priset. Dom vill ju minimera sina risker att gå med förlust.
 
Nimajneb skrev:
Räntan för långa lån kan gå upp samtidigt som den korta räntan går ner. Detsamma gäller elpriset. Om elbolagen spekulerar över en prisutveckling dom närmaste 1-2 åren eller vad du tänkt på så är jag övertygad om att dom har bättre insikt än vad vi vanliga dödliga har bara för att vi har sett på nyheterna att det är vårflod. Sedan gör dom som bankerna lägger på en extra buffertförsäkring på priset. Dom vill ju minimera sina risker att gå med förlust.
Som Nimajneb påpekat så behöver det inte finnas nåt uppenbart (kortsiktigt) samband mellan spotpriset (dvs. här och nu) och de terminspriser som sätter priset på längre sikt. En våldsam vårflod just nu innebär att vatten måste släppas förbi vattenkraftanläggningarna och kan, paradoxalt nog, innebära press uppåt på terminsmarknaden eftersom man annars kunnat "spara vatten" för att producera senare. Sen är det mycket annat som påverkar terminspriserna också - förväntad efterfrågan på el, olje- och kolpriser (och i dess förlängning utsläppsrätter), fraktpriser osv.

Den "buffertförsäkring" som Nimajneb hänvisar till (gissar jag) är den volymrisk som elhandelsbolagen tar på sig (du garanteras ett pris men volymen är osäker). Jag har skrivit i någon tidigare tråd om det här, och min bedömning är att den premien är i sammanhanget försumbar när det står emellan att välja avtalstyp.

På längre sikt finns det givetvis en koppling mellan spotpris och terminspris, annars vore ju alla finansiella aktörer i marknaden korkade om dom inte upptäckte att spotpriset t.ex. alltid levererades till ett lägre pris än förväntning på terminsmarknaden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.