Står i begrepp att installera ett minireningsverk, då vår tomt är alldeles för trång för att få plats med någon annan lösning. Försöker läsa på om detta stora ämne, men det är svårt att värdera informationen. Har läst Länsstyrelsens stora test som förordar vissa fabrikat. Då tomten dessutom är stenig finns det en variant där reningsverket finns i ett litet hus ovanpå marken: Biokem SRW. Är det någon därute som har erfarenhet av detta? Önskar också lite "input" om Baga Easy och Uponor (den sistnämnda förordar vår entreprenör). Gärna även ungefärliga kostnader... Tack på förhand!!

Hälsningar Janne på västkusten:)
 
titta på indräns biobädd
renoverarn
 
Baga Easy har precis kommit med en ny lösning liknande indräns biobädd. Helt enkelt två tankar som grävs ner efter varandra, en med minireningsverk, en med biomoduler och markbädd inbyggt i tanken. Vattnet som kommer ut kan ledas ut i mer eller mindre vad som helst. Betydligt smidigare än att anlägga infiltration/markbädd.
 
baga e ju väldigt bra om du har avloppsrening som hobby
renoverarn
 
renoverarn skrev:
baga e ju väldigt bra om du har avloppsrening som hobby
renoverarn
Jag känner folk som har haft sitt Baga i snart 3 år och som aldrig har behövt göra någonting själva med verket...jäkligt tråkig hobby om man inte får göra något. Däremot känner jag också folk som har haft stora problem med olika renoveringar så just renoveringar är ren skit ;=)
 
okej...det där ovan var inget vidare konstruktivt inlägg, men det var å andra sidan inte renoverarns inlägg heller. Jag har ingen egen erfarenhet av BAGA och inget annat heller, det enda jag vet är att min kommun rekommenderar BAGA för det är det minireningsverk som de upplever som mest problemfritt.
 
jhenrikj skrev:
okej...det där ovan var inget vidare konstruktivt inlägg, men det var å andra sidan inte renoverarns inlägg heller. Jag har ingen egen erfarenhet av BAGA och inget annat heller, det enda jag vet är att min kommun rekommenderar BAGA för det är det minireningsverk som de upplever som mest problemfritt.
Eller för att någon gubbe på komunen har ett av samma märke nergrävt på tomten och behövde knappt betala för det.:cool:

Lyssna gärna på komunen och sen bildar man sig en egen uppfattning genom att titta på andra märken.
 
Vad du än bestämmer dig för så ta in offerter från flera, jag håller precis på och har fått pris på 90', 105, 125', 148', 195' för Baga Easy av olika entreprenörer som samtliga har kommit ut och tittat så alla har haft samma förutsättningar, och alla har erfarenhet av avlopp och reningsverk.

När du jämför, kika även på löpande kostnaderna för kem, ev, serviceavtal och elkostnaden den skiljer rejält mellan olika tillverkare.
 
Marive skrev:
Vad du än bestämmer dig för så ta in offerter från flera, jag håller precis på och har fått pris på 90', 105, 125', 148', 195' för Baga Easy av olika entreprenörer som samtliga har kommit ut och tittat så alla har haft samma förutsättningar, och alla har erfarenhet av avlopp och reningsverk.

När du jämför, kika även på löpande kostnaderna för kem, ev, serviceavtal och elkostnaden den skiljer rejält mellan olika tillverkare.
Och för referens, Baga Easy med biotank kostar 65 000 + moms i inköp, pratade med en säljare förra veckan. Kostnaden för installationen är gräva ner två tankar, ev förankring, dra el samt avloppsrör...En dags arbete på sin höjd...
 
en dags arbete,,beror väl på hur stor grävare du tar hem
renoverarn
 
renoverarn skrev:
en dags arbete,,beror väl på hur stor grävare du tar hem
renoverarn
Ja inte tusan är det baserat på hink och spade....när man bygger nytt gör man givetvis det här samtidigt som man schaktar för grunden, och det lär inte göras med någon minigrävare...vad är ditt problem som måste hacka på självklarheter?
 
Ska vi parkera sandlåde-pajkastningen ock göra någon konstruktivt här istället.

BAGA Easy är väl egentligen inte ett "minireningsverk" i ordets rätta mening eftersom den kräver efterrening. (om jag kommer ihåg rätt). Sedan när det gäller kostnader så skiljer det sig markant mellan olika entrepenörer - det är nutidens guldgruva det här med avlopp och kommande deadlines från kommunerna. Våran lösning med BAGA's reningsverk (kompakt) skulle kosta allt mellan 200' och 600' för exakt samma sak (samma leverabler)

Ett annat tips är att kolla hur status egentligen är på produkten, det är många R&D verk som säljs nu och det kanske är kul att vara först med vissa saker men inte med avloppslösningar !
 
tallmilan skrev:
Ska vi parkera sandlåde-pajkastningen ock göra någon konstruktivt här istället.

BAGA Easy är väl egentligen inte ett "minireningsverk" i ordets rätta mening eftersom den kräver efterrening. (om jag kommer ihåg rätt). Sedan när det gäller kostnader så skiljer det sig markant mellan olika entrepenörer - det är nutidens guldgruva det här med avlopp och kommande deadlines från kommunerna. Våran lösning med BAGA's reningsverk (kompakt) skulle kosta allt mellan 200' och 600' för exakt samma sak (samma leverabler)

Ett annat tips är att kolla hur status egentligen är på produkten, det är många R&D verk som säljs nu och det kanske är kul att vara först med vissa saker men inte med avloppslösningar !
Nej det är helt rätt, BAGA kräver efterrening, men det sker numera i den efterföljande biotanken om man installerar för ett hushåll. I övriga fall krävs markbädd eller infiltration.

I Varbergs kommun är inga minireningsverk godkända (oavsett skyddsnivå) att släppa ut sitt utsläpp direkt i vattendrag eller dagvattenledningar, då det visserligen är kemiskt renat, men bakteriehalten är alldeles för hög i det utsläppta vattnet, det måste fortfarande efterpoleras i någon form av sand/makadambädd så att bakterierna dör innan vattnet rinner ut i havet.

Det går lite mode i vad som är farligt. Nu för tiden är det fosfor som är den stora boven. Bakterierna talas lite lite grann om men om några år är det garanterat kväve som kommer att vara det stora samtalsämnet, och där finns det inga bra anläggningar idag, även om BAGA med biobädd påstår sig klara mer än alla andra. Fördelen med den nya lösningen är att vattnet går igenom reningsstegen upprepade gånger.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.