Jag har ett litet bekymmer med mitt lilla kök, det gäller planeringen. Jag har en stolpe på samma vägg som vattnet. Funderar oxå på var jag kan ha kyl och ugn. Hjälp mig!

Se bifogad bild. Materialval och sådant är inte klart ännu, nu letar jag efter bra planlösningar.
 
  • kk_1_002.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger även med ikea-ritningen om någon kanske vill "leka" lite. Enda begränsningen som jag ser det är vattnet, den vill jag (nog) inte flytta på...
 
  • planritning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller på att leka lite med din ritning. Har några frågor:
Behövs matplats i köket?
Ska det köpas nya vitvaror?
 
Ja någon form av matplats behövs, jag lever ensam, så det kan vara något litet, men måste fungera emellanåt för en 4 pers iaf...

Vitvaror kommer jag att köpa in nya, har funderingar på induktionshäll och varmluftsugn, micro är inte nödvändigt.

Kyl och frys, kankse kombination i en stapel?

/Johanna
 
Jag kommer nog att kunna klara mig med bara en liten matplats... Kruxet som jag ser det är hörnet intill stolpen. Vad kan jag ha där?

Någon som har lite bra tips? Eller kanske tom ritat upp något förslag? Behöver inte ha väldans många skåp, och tycker om "tomma väggar" så kanske utan överskåp någonstans?

Förslag?
 
En liten fråga, hur gör man för att bifoga ritningar/bilder från
planeringsverktyget? :-[
 
Lejonkungen: Jag vet inte om jag krånglat till det, men jag tog först en "printscreen" och kopierade in i paint. Där klippte jag ut det som jag ville ha/ ta bort och sparade.

 
Ingen som har lust att hjälpa mig? Kan inte lösa hörnet där stolpen är.. så litet utrymme där ju. Vad kan man hitta på där?
 
Bara för att hjärnstorma lite (stormen Per...?).

Går det att få in ett 40 cm högskåp till höger om pelaren? Kan man ju använda till skafferi eller städskåp eller liknande. Finns med utdargbara låder så att man faktiskt kommer åt allt. Men då måste dörren gå att öppna helt och lite till (specialgångjärn).

Eftersom det inte blir så mycket bänkyta skulle du kunna ha ett rullbord som fortsätter ut från pelaren. Går att flytta om du har gäster och behöver få plats med ett större bord. IKEA har antal varianter. Går också att sätta hjul på ett bänskåp med en bit bänskiva över, fast då har du en flyttbar köksö.

Kylfrysen måste väl nästan stå till vänster om det underskåp som är närmast fönstret, så som du har ritat resten. Tyvärr så skymmer den då fönstret och gör hela arbetsplatsen mörkare.

Eller så glömmer du allt ovanstående och ställer kylfrysen för "gluggen" (förslagsvis med ryggen mot väggen med dörr) och låtsas som om det inte finns någon glugg. Då blir hela köket mycket öppnare.

Lycka till.
 
Hej!

Vill också spåna lite. Vi är två som ahr ett kök som ser exakt ut som din skiss fast med fullbred spis och utan pelare. Vi blir alltid arga på varandra när vi försöker jobba i det samtidigt för det _går_inte_. Ensam däremot går det alldeles utmärkt.

Så mitt förslag (i alla fall om du är eller vill vara mer än en) är att försöka få till ett rakt kök. Antingen framför fönstret om det får plats eller längs den långa väggen. Sedan kanske du kan göra någon sorts liten bord/hulle-lösning runt pelaren som matplats.

Kolla gärna på http://hem.feber.se/feber/art/7507/kk_i_ett_block_frn_dante_bonuc/ och låt dig inspireras av köken från Dante Bonuccelli. De skulle i alla fall inspirera mig om jag behövde planera ett litet kök.

/pinebar
 
Per_A skrev:
Eftersom det inte blir så mycket bänkyta skulle du kunna ha ett rullbord som fortsätter ut från pelaren. Går att flytta om du har gäster och behöver få plats med ett större bord. IKEA har antal varianter. Går också att sätta hjul på ett bänskåp med en bit bänskiva över, fast då har du en flyttbar köksö.

Rullbordet var en intressant tanke! Eller kanske en fast variant... Kanske som en bänk från hålet (till höger om pelaren) till nästan ända fram till dörren? Då får jag ju mer bänkyta... Kanske köra spis där... Hmm Bra tips!
 
Per_A skrev:
Kylfrysen måste väl nästan stå till vänster om det underskåp som är närmast fönstret, så som du har ritat resten. Tyvärr så skymmer den då fönstret och gör hela arbetsplatsen mörkare.

Eller så glömmer du allt ovanstående och ställer kylfrysen för "gluggen" (förslagsvis med ryggen mot väggen med dörr) och låtsas som om det inte finns någon glugg. Då blir hela köket mycket öppnare.

Lycka till.
Kylfrysen är ett bekymmer känner jag... Intressant tanke att täcka till "hålet"... Funderar vidare....
 
pinebar skrev:
Så mitt förslag (i alla fall om du är eller vill vara mer än en) är att försöka få till ett rakt kök. Antingen framför fönstret om det får plats eller längs den långa väggen. Sedan kanske du kan göra någon sorts liten bord/hulle-lösning runt pelaren som matplats.
Hmm rakt kök kan ju vara ett alternativ oxå, fast nackdelen är ju att jag behöver flytta vatten då... Hmm...

Men hur menar du med bordslösningen runt pelaren? Lät väldigt intressant!
 
pinebar skrev:
Kolla gärna på [länk] och låt dig inspireras av köken från Dante Bonuccelli. De skulle i alla fall inspirera mig om jag behövde planera ett litet kök.

Tack för länken! Verkar finnas många kul tips där! Ska titta in lite noggrannare ikväll.
 
Extremt enkel och omåtsatt skiss av en lösning med bord och hyllor runt pelaren men jag tror att du förstår min tanke.

/pinebar
 
  • Kkspelare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.