Ska bygga nytt och ska bestämma mig för el och teknik nu nästa vecka.
Skulle vara tacksam för synpunkter eller saker jag bör tänka på.
Jag är inte så kunnig inom detta område...

Det är Telia-fiber vid tomtgräns och det ska jag givetvis koppla på.
Hade tänkt att köra Tv via bredbandet.
Är det onödigt då att förbereda kabeldragning för en antenn alt parabol på taket?
Det kan väl iofs inte vara några stora summor det skulle kosta.. men ändå.

Sen funderar jag lite kring nätverksuttag.
Hade tänkt att bara ha uttag i båda vardagsrummen(till TV) och ett i gäst-/arbetsrummet.
Det mesta är väl ändå trådlöst nu?

Vore tacksam för lite åsikter från er som kan...
 
Har Du tonårspojkar som gillar att spela över nätet ska Du dra kabel till parabol för pojkarna här hemma avskyr telia-tv eftersom det slöar ner hastigheten, vi har sagt upp telia-tvn bara därför.
 
Det är mer ett problem på ADSL än på fiber iofs.

Dock så kan det bli samma protester när det gäller trådlöst nät då det också ger lite fördröjning (sen är jag personligen för trög för att märka skillnaden).

Jag skulle dra rör och sätta dosor för ett kabelnät i hela huset samt förbreda för att kunna sätta en parabol. Helt enkelt därför att det är väldigt enkelt att göra när man bygger och väldigt bedvärligt att göra i efterskott och det handlar bara om någon/några få tusenlappar
 
Finns 20´s flexslang med fördragen antenn + 2xcat5/6. Dra en sådan till en dubbeldosa i varje rum. (Från ditt "teknikrum" där du sätter mediacentral).

Då kan du använda datauttagen även till telefon om du vill.
 
Jag gjorde i mitt hus så att jag drog dubbla cat6 datakablar till varje uttag, placerade ett datauttag i varje sovrum. Ett i kök, ett i matrum och viktigast av allt ett till bakom tvn. För hur man än har konfigurerat sin Tv idag, så kommer man att behöva tillgång till internet för tvn i framtiden. Alla dessa kablar drogs till ett förråd och sattes i en plint. Där kan man då sedan välja om man vill använda uttagen till telefoni eller Data beroende på behov.

Ang. Tv så gjorde jag precis likadant, två antennkablar till varje uttag och upp med alla trådar på vinden. Då kan jag i framtiden ändra från nuvarande parabol till marsänd tv eller bredbandstv utan ingrepp i väggar eller behöva byta ut några trådar.

Har fungerat perfekt hittils, systemet är väldigt praktiskt och kan enkelt bytas ut till olika konfigurationer. Glöm bara inte nätverk bakom tvn och gärna dubbla uttag då man inte vet hur tekniken ser ut framåt.
 
Jag skulle villja slå ett slag för att sätta dit en extra tom dosa i varje rum. Man vet aldrig vad framtiden innebär.

I min kåk sätter jag in 2 st dosor i varje rum. Dar VP-rör upp till vinden från dem. Sen behöver man inte göra så mycket mer förrens den dagen kommer då behovet av befintlig dragning ej räcker lägre eller behöver ändras. Om du då hade dragit kabel till den ena dosan innan (tex koax för TV samt TP för data) så har du nu 2 tomma rör att dra ny kabel i.

Man kan aldrig få för mycket dosor eller rör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.