Vi ska bygga hus och måste erkänna att vi är totalt hopplöst ute när det gäller att hänga med i teknikutvecklingen. Nu söker vi råd och tips på enkla lösningar för en barnfamilj som kommer se på tv, film, surfa på internet, spela datorspel och tv-spel och lyssna på musik. Inga avancerade användare utan på en mer normal nivå. Barnen är idag 4 och 6 år men växer ju fort!

Utgå från att vi ingenting har idag (gammal tv, gammal speldator till barnen, laptop till oss vuxna och trådlöst just nu i den bostadsrätt vi bor i) och ingenting kan!

Vad ska vi skaffa? Vad är smartast och enklast? Utgå också från att vi inte är den person som vann 214 miljoner i helgen :).

Har förstått att en del bygger in högtalare i väggarna, en del har kablar, en del har trådlöst. Känns som en DJUNGEL därute :).
 
Det är ju omöjligt att förutspå vilka tekniska krav och lösningar som kommer finnas om säg 10-15 år, men om jag skulle bygga nytt idag så skulle jag satsa på följande, förhållandevis enkla och billiga lösningar men ändå rätt så framtidssäkert...


Överallt där man kan tänkas vilja ha en TV (minst ett per rum gärna 2 i vardagsrum) ska man ha ett TV-Uttag och 2 stycken nätverksuttag. I större rum kan det vara skönt med 2 uttag för att förenkla möblering och ommöblering i framtiden.
Då är det lätt att senare koppla in Media Centers mm för att se på film och surfa på datorn osv.

Det går också att använda ena nätverksuttaget för t.ex Telefon istället för vanliga telefonjack (ip-telefoni).

Genom att ha minst ett uttag i varje rum så kommer barnen att kunna koppla in sina datorer och TV-spels konsoler i sina rum och komma åt internet.

Samt ha en trådlös router som gör att de bärbara enheterna kan användas fritt i huset.

Ni kommer att kunna använda er existerande teknik idag, TV mm men kan även byta upp er med åren och koppla in nyare prylar.

All nätverk och antenn-Kabel (TV) ska dras till en central plats där all ihopkoppling sker. T.ex i ett skåp i tvättstugan eller källaren/vinden.

Om ni inte är så teknik intresserade och avancerade så tycker jag personligen att ni ska skippa det här med högtalare i taket och väggarna. Det kostar en hel del och det är inte helt lätt att få till en bra och smidig lösning.

Det ni däremot kan fundera på är att dra rör i väggarna i vardagsrummet för hemma-bio, för att slippa ha kabelrännor upp längs väggen till högtalarna.
Tänk då på att ni kanske vill möblera på olika sätt i framtiden och kanske behöver förbereda för högtalare på fler ställen (inte säkert det blir så snyggt...)
 
Jag har dragit en hel del kablar i mitt hus genom åren (har bott där hela livet även om jag bara ägt det själv de senaste åren) och det som jag saknat mest är tomrör att dra nya kablar i. Jag har förråd osv att kunna dra rör i, men jag har inget bra sätt att få dem från en sida av huset till en annan. Det gör att varje liten ändring blir så mycket mer komplicerad. Kan du ha rör som går mellan olika förråd, klädkammare, garage, källare, vind etc så gör det.

Precis som redan föreslagits, dra flera dubbeluttag och koppla allt till en central plats. Inga som helst seriekopplingar som man förr gjorde med tele och tv, utan allt ska kopplas i en gemensam central.
Det finns massvis med trådar här på forumet där vi diskuterat detta ämne redan, och som redan sagts är det alltid svårt att avgöra vad som är bäst lösning i ert fall.
 
ju mer extra rör & uttag ju bättre är det enligt mig, presic som föregående talare skriver...

Rör är billigt och dosor också...så det är bara att dra .-)
 
Tack för tips och jag har även letat runt lite här på forumet efter andra tips och idéer. Det är enkla lösningar vi är vi ute efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.