Avfallskvarnen är det sista som får lämna köket.
Inget slabbande med allt som skapas vid matlagningen.
Potatisskal och sidobitar på grönsaker som inte går att använda.
Räkskal efter festen + allt annat.
Ner i kvarnen och det är borta (även lukten från gammal mat)
 
När jag tänker på saken är i och för sig vår kackerlacksodling en rätt bra detalj trots att de inte bor i köket. De tar hand om alla grönsaksrester. :D
 
Vägghängd blandare!
 
Global Mino Sharp 3.
 
utdragbar skiva i skafferiet med el uttag, perfekta platsen till kaffekokare, brödrost, vattenkokare etc, bara att skjuta in och stänga när man är klar.
inget onödigt som står framme och det ser rent och snyggt ut.
 
Blev aldrig så när jag renoverade köket, men ångrar det i efterhand...
En Tappkran för ÖL infälld i bänkskivan!

Brygger man öl hemma (som jag) så ställer man fatet i skåpet under. Gäller nog bara att isolera ordentligt runt fatet så det inte blir pissljumet direkt...

Skulle definitivt impa på pokergänget :D
 
bränski skrev:
utdragbar skiva i skafferiet med el uttag, perfekta platsen till kaffekokare, brödrost, vattenkokare etc, bara att skjuta in och stänga när man är klar.
inget onödigt som står framme och det ser rent och snyggt ut.
Har du någon bild på detta? Låter intressant!
 
Sailorman skrev:
Diskmaskinen är en helintegrerad Siemens, deras tysta modell. Väldigt praktiskt att kunna köra igång den när som helst utan att den märks.
Många verkar nöjda med sin heltysta Siemens diskmaskin. Vilken modell har ni då (rent modellbeteckning om man vill kolla upp) och vilken dB på denna modell? Och är det viktigaste att öka låg dB, eller blir den också mycket tystare om den är tex helinegrerad?
 
Den helt klart bästa detaljen: rostfri diskänk med dubbla hoar och kanter runtom. Ett måste om man faktiskt lagar mat i sitt kök och inte bara ska ha det som show-off.
 
  • Gilla
Marias_hus
  • Laddar…
Kullan skrev:
Många verkar nöjda med sin heltysta Siemens diskmaskin. Vilken modell har ni då (rent modellbeteckning om man vill kolla upp) och vilken dB på denna modell? Och är det viktigaste att öka låg dB, eller blir den också mycket tystare om den är tex helinegrerad?
Den här verkar vara populär, 40 dB

http://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskiner/60-cm-bred/siemens-sn46t590sk

Om du väntar till jul ska jag ge mitt omdöme ;=)
 
Härdat glas vid köksbänken istället för kakel
 
Tyckte att den här tråden gav mig bra vägledning när vi skulle planera och bygga vårat kök, så nu vill jag dela med mig lite av våra erfarenheter hittills med köket.

Vi tog en 65 cm djup bänkskiva (ville ha 70, men det blev för trångt) och det är vi så nöjda med! Framför allt när vi fick dig spishällen som är 80 bred och 53 cm djup. Den kräver sin bänk för att göra sig :) .

Den breda spisen i sig är super! Äntligen kan jag steka pannkakor med dubbla stekpannor och koka soppa samtidigt utan att det krockar :)

Avståndet mellan bänk och överskåp ökade vi från standard 50 cm till 60 och det gör att det känns betydligt luftigare :) Jag kan leva med att det är lite svårt att nå till överskåpen...

Golvet är en annan höjdare! Vi har ett grå/svart (raven) marmoleumgolv och det är helt fantastiskt. Snyggt, praktiskt och himla skönt att gå på! Hyfsat lätt att lägga och det finns i många fina färger.

Det här är några saker som direkt känns som extra bra val som vi gjort. Jag återkommer med flera om det dyker upp och kanske kommer det något på sämsta listan också med tiden... Vem vet?
 
Instämmer med de som sagt ismaskin..
 
bullerbybo skrev:
Den helt klart bästa detaljen: rostfri diskänk med dubbla hoar och kanter runtom. Ett måste om man faktiskt lagar mat i sitt kök och inte bara ska ha det som show-off.
Undrar nyfiket vad det är för typ av mat du lagar i dina dubbla diskhoar. Blir det gott?;)
 
Fick ännu en absolut bästa köksdetalj idag :) Det är en inbyggnads espressomaskin från Siemens!

Har haft ångest över denna lilla "köksdetalj", då jag är en mycket kräsen kaffedrickare... Tankar som "tänk om kaffet inte blir gott vad gör jag då med denna dyra lyxpryl?" har dykt upp. En av anledningarna är att jag inte har tyckt det varit riktigt gott när jag har provat i affären, så det var ett vågat inköp... Men min teori att med rätt bönor och personlig inställning, så blev det kanon :D !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.