Instämmer, 600 hål för hand är mycket. Bättre än spade, men fortfarande jobbigt, speciellt som det är rätt tung lerjord.
 
Det finns ju spiralborraggregat att montera på traktorer och minigrävare. Att hyra en minigrävare med ett sådant aggregat verkar vara en rätt bra lösning.
 
Jo. Jag funderar på en annan lösning. Kommer man över någon lämplig kupa att börja från så skulle man kunna göra något slags hydraulisk glasskopa i storformat att sätta på lastaren.

Synd att det inte finns plogar med individuellt höj/sänkbara blad, annars hade man kunnat betala en lokal bonde för att bara göra en fåra.
 
J
Har du pallgafflar till lastaren så går dom fin fint att göra hål med (så länge maskinen och gafflarna är tillräckligt stora och grova) funkar bra till jordluckring och upptagning av buskar också upptäckte jag en gång i tiden ;)
 
Självklart, smart! Då kan man till och med göra två hål åt gången om man är lite händig!

Hur kunde jag missa det? Antagligen för att man tänker på dem som horisontella.
 
Fler tankar: Sån där löjlig energiskog, de där pinnarna som man ser ibland, det ser för mina otränade ögon ut som en variant av pil. Skulle man kunna sätta sådan som häck?

Tanken är dels att den är robust och kan klippas ner rätt brutalt, dels att den antagligen är billig då den vänder sig till en annan kundgrupp. Var köper man sådan?

Är jag helt ute och cyklar här?
 
Energiskog = salix = pil. :)
 
Har ingen aning om priset, men rosentry är en tacksam häck att ha. Växer fort och blir tät och fin. Rosa blommor på försommaren.
Räkna med att den blir ganska omfångsrik bara.
 
Eftersom pil diskuteras här sticker jag in en fråga relaterat till den. Om man har skott som är ett par meter, går det då att borra hål och peta ner dessa? Dvs, borra 20mm sticka ner och proppa till med lite jord. Eller måste man borra större (hur stort) för att kunna vattna ordentligt?

Edit: Lillopil svarar att om jorden är lämplig (vilket den är här) så går det bra att borra 15-20mm, 35-40cm djupt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.