Har kollat runt lite på forumet men hittar inget bra.

Hur mäter man en 1-fas motor?
Sitter det en konding på 1-fas motorer, eller är det bara om man gör om en 3-fas motor till en 1-fas.
0 ohm mellan jord och fasen/ eller faserna (motorn går åt 2 håll)?
Nolla-fas? mätvärde?
Kommer man få något mätvärde mellan kablarna som styr riktning på motor.
Är osäker på hur en 1-fas motor funkar/ är kopplad inuti.
Går det att överhuvud taget ohm mäta med en multimeter eller måste man megga för att veta om den är ok? :S
 
el3an skrev:
Har kollat runt lite på forumet men hittar inget bra.

Hur mäter man en 1-fas motor?
Sitter det en konding på 1-fas motorer, eller är det bara om man gör om en 3-fas motor till en 1-fas.
0 ohm mellan jord och fasen/ eller faserna (motorn går åt 2 håll)?
Nolla-fas? mätvärde?
Kommer man få något mätvärde mellan kablarna som styr riktning på motor.
Är osäker på hur en 1-fas motor funkar/ är kopplad inuti.
Går det att överhuvud taget ohm mäta med en multimeter eller måste man megga för att veta om den är ok? :S
Ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt vad du ska mäta fram men hur som helst om det är till någon hjälp så kan inte en enfas motor gå åt fel håll iaf.
 
Tänkte kolla om den är ok eller kortsluten av ett kilo vatten som den legat i.
Vill veta hur den är kopplad i linningar bla. Har ingen koll på 1-fas motorer.
 
Det är lite oklart vad du vill åstadkomma, men det finns olika sorters motorer. Om det är en asynkronmotor som går på en fas så är det i princip en trefas asynkronmotor som går på två faser och har en kondensator för att kunna starta. Det är möjligt att koppla den till att gå åt båda hållen genom att flytta kondensatorn.

Vad har du för mätinstrument och hur stor är motorn? Lite större motorer har så låg resistans i lindningarna att det knappast kan mätas med vanliga mätinstrument. Mäter man motorns tre lindningar skall det vara samma resistans i alla tre.

Hushållsmaskiner har oftast inte en asynkronmotor utan en kolborstad likströmsmotor. Där finns ingen kondensator.

Erik
 
  • Gilla
Hasse Jonsson
  • Laddar…
Har inte motorn här så det är svårt att svara hur stor den är.
Men den har varit kopplad med jord+nolla och 2 faser (suttit på en grind som gått åt båda hållen.Fjärrstyrd antar jag att den varit). Det var därför jag undrade om det gick att omh mäta motorn eller om man måste megga den och isf vad ska det vara för värden mellan trådarna (om jag mäter med multimeter). Eftersom jag ej kollat inuti den, så tänkte jag kolla om någon visste värden (skall det "summra" mellan noll och faserna tex?). Att det inte ska vara kontakt mellan tåtarna till jord vet jag men inte resten. Har en flukemätare T-500.
 
En motor som går med två faser och en nolla har jag aldrig sett. Troligare i så fall är antingen att det är tre faser utan nolla eller att den ena fastråden är för back och den andra för fram. En megger använder man för att se om det finns brister i isolationen mellan lindningar och jord. Om multimetern visar oändlig resistans kan man få ett pålitligare värde med meggern. Om multimetern visar noll ohm mellan faser och jord så behövs ingen megger för att tala om att något är fel. Vilken resistans man kan vänta sig i lindningarna beror helt på motorns effekt. Hur länge har den legat i blöt? rost brukar sällan vara en fördel på några maskiner.

Erik
 
Njee, det är nog inte två faser utan man lägger fas på ena eller andra tåten så går motorn fram eller back, öppnar eller stänger grinden.

Det KAN vara så att motorn har två "huvudlindningar" ena änden av lindningarna kopplad till nollan, mellan den andra änden sitter kondensatorn. Beroende av vilken sida av kondensatorn man ansluter fasen till så roterar motorn fram eller back.

Protte
 
Kollade lite mer på motorn och meggade den, verkade ok. Är en 230V 380W (står inget mer).
Såg däremot att kondingen sitter mellan faserna. Är det som Protte säger att man sätter spänning på olika sidor då, och på så vis ändrar vilket håll man kör motorn.
 
Det låter mycket troligt. Motorns lindningar brukar kallas U, V och W. Om nollan är kopplad till U och kondensatorn mellan V och W så kommer motorn att snurra åt olika håll beroende på om fasen kopplas på V eller W. På en så liten motor borde det gå bra att mäta lindningsresistansen med en multimeter.

Erik
 
Trefasmotorer på upp till ca 0,75 kW kan drivas med enfas spänningsmatning genom att två motorfaser matas med fas och nolla samtidigt som en kondensator ansluts mellan den tredje motorfasen och (en-)fasanslutningningen. Rotationsriktningen ändras genom att kondensatorn ansluts till den andra enfasanslutningen på motorn alt fas flyttas till andra sidan av kondensatorn. OBS! Motorn måste först kopplas för 230V (Delta). Enfaseffekten blir ca 75% av trefaseffekten och startmomentet blir ca 30% av märkmomentet vid trefasdrift. Som tumregel vid beräkning av kondensatorns storlek gäller 80mF per kW.
 
µF!?
 
Tack! Visst ska det vara µF. Fel i kompendiet jag läste i. Kanske författaren gav upp att hitta µ-tecknet på tangentbordet(?), men borde skrivit 'my' eller 'u'.
 
Redigerat:
hej erik! tänkte ställa en fråga du verkar ha koll . jag har en motor som jag vill få att gå åt andra hållet.kan inte säga va de e för typ annat att den matas med enfas växelström. jag har bytt plats på de 2 kablarna utan att den ändrar riktning.du nämner flytta kondensatorn . kan de va en sak som sitter inkopplad på de båda kablarna liten rektangulär sak? ska man byta plats på kablarna då där?
 
Se denna bild:

10000000000003B90000008F48EC6D23.png
 
energipolisen skrev:
hej erik! tänkte ställa en fråga du verkar ha koll . jag har en motor som jag vill få att gå åt andra hållet.kan inte säga va de e för typ annat att den matas med enfas växelström. jag har bytt plats på de 2 kablarna utan att den ändrar riktning.du nämner flytta kondensatorn . kan de va en sak som sitter inkopplad på de båda kablarna liten rektangulär sak? ska man byta plats på kablarna då där?
Du måste få reda få vad det är för typ av motor. Om det är en asynkronmotor har du nytta av bilden som Bo visar. Kan du lägga upp en bild på den? Även en bild på det du tror är kondensatorn kan vara bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.