ja kollar man med ögat så tycker jag det ser ut som att de gör de marken är sur och har ingen stanns att ta vägen jusst som det ser ut nu
 
Då är lösningen en vanlig dränering som avslutas med en pumpgrop ,med nivåbrytare som pumpar upp vattnet till nivå ovanför ån .Alternativt Dike eller kommunal dagvattenledning (hör med kommunen först).
men det absolut första det du ska göra är hyra ett mät instrument
och avgöra om ån ligger över grunden .....
 
Jo håller med Löken här, börja med att konstatera för jag har svårt att tänka mig att dom verkligen byggt ett hus så korkat förr i tiden att man får källaren under vattennivå.
Pumpar hr ju inte ens funnits så länge så förr var man tvungen att enpassa sig till naturlagar när man byggde ;)
 
Hallå allihopa! Här verkar det finnas mycket kuskap! Jag har fått problem i källaren nu med att vatten tränger upp lite här å var från golvet.. Det är en kal målad betongkällare. Detta hände även i höstas efter allt regnande.
Vattnet verkar komma från framsidan och sedan arbeta sig inåt.
På baksidan och på vä. sida av huset har vi en nybyggd altan (kostnad ca. 70 000:) som jag vill göra allt för att rädda! Den är takad och sträcker sig 4,5m ut från väggen..
Kan det räcka att dränera framsidan och hö. sida på huset för att bli av med problemet...?!
Tack på förhand! Alla där ute med vatten i sin källare, ni har all min sympati!!!!
 
>mrgoose
Det beror på hur vattnet kommer mot/till ditt hus. Är det vatten som kommer rinnande mot huset och fortsätter förbi kan det visst räcka med att dränera delar av grunden, så gjorde en kompis till mej och där fungerade det att göra så.
Men när jag grävde upp runt grunden på vårt hus så stod det vatten överallt.:( Jag vet inte riktigt hur grundvatten fungerar men fick beskrivet för mig att dräneringen tar bort vattnet så att huset står "torrt" även om vattennivån är högre än grundsulan. Sen håller platonmattan (och liknande system) vattnet som kommer ovan i från borta från grunden.

Har Du byggt en altan för 70 000 innan Du fixade till grunden? Ursäkta men hur tänkte Du då? :rolleyes:Bor Du i ett nybyggt hus som är fuskbyggt kanske?
 
H
mrgoose skrev:
Hallå allihopa! Här verkar det finnas mycket kuskap! Jag har fått problem i källaren nu med att vatten tränger upp lite här å var från golvet.. Det är en kal målad betongkällare. Detta hände även i höstas efter allt regnande.
Vattnet verkar komma från framsidan och sedan arbeta sig inåt.
På baksidan och på vä. sida av huset har vi en nybyggd altan (kostnad ca. 70 000:) som jag vill göra allt för att rädda! Den är takad och sträcker sig 4,5m ut från väggen..
Kan det räcka att dränera framsidan och hö. sida på huset för att bli av med problemet...?!
Tack på förhand! Alla där ute med vatten i sin källare, ni har all min sympati!!!!
Beror mycket på hur din mark ser ut samt vilka vattenådror som finns i din närhet. Mest troligt så måste du göra en komplett dränering d.v.s. gräva upp runt hela huset. En dränering "suger" c:a 4 meter radiellt vilket gör att huset undertill blir torrt. Att få väggar torra är inget större problem på gamla hus. finns platon, Isodrän mm. Du kan ha en sådan otur att det ligger en vattenådra mitt under huset som trycker upp vatten i källaren då det regnar mycket. I 99% av fallen räcker det med en riktig dränering så är problemen borta.Dränerade själv om vårt hus där ett uterum fick rivas. OK det var fallfärdigt men det var nödvändigt att riva det.
 
Vet ju inget om hur det ser ut hos dig men står altanen på plint så finns ju alltid möjligheten att handgräva under den och ralla ut allt material i hinkar eller kärror.
Fast jag undrar också lite hur du tänkte för det kan väl inte helt plötsligt dykt upp fukt i källaren bara?


mrgoose skrev:
Hallå allihopa! Här verkar det finnas mycket kuskap! Jag har fått problem i källaren nu med att vatten tränger upp lite här å var från golvet.. Det är en kal målad betongkällare. Detta hände även i höstas efter allt regnande.
Vattnet verkar komma från framsidan och sedan arbeta sig inåt.
På baksidan och på vä. sida av huset har vi en nybyggd altan (kostnad ca. 70 000:) som jag vill göra allt för att rädda! Den är takad och sträcker sig 4,5m ut från väggen..
Kan det räcka att dränera framsidan och hö. sida på huset för att bli av med problemet...?!
Tack på förhand! Alla där ute med vatten i sin källare, ni har all min sympati!!!!
 
Jan-Å skrev:
>mrgoose
Det beror på hur vattnet kommer mot/till ditt hus. Är det vatten som kommer rinnande mot huset och fortsätter förbi kan det visst räcka med att dränera delar av grunden, så gjorde en kompis till mej och där fungerade det att göra så.
Men när jag grävde upp runt grunden på vårt hus så stod det vatten överallt.:( Jag vet inte riktigt hur grundvatten fungerar men fick beskrivet för mig att dräneringen tar bort vattnet så att huset står "torrt" även om vattennivån är högre än grundsulan. Sen håller platonmattan (och liknande system) vattnet som kommer ovan i från borta från grunden.

Har Du byggt en altan för 70 000 innan Du fixade till grunden? Ursäkta men hur tänkte Du då? :rolleyes:Bor Du i ett nybyggt hus som är fuskbyggt kanske?
Nix, bor inte i ett nybyggt hus... :( Visste att dräneringen inte var gjord och eftersom man var ung och helt utan kunskap så lyssnade jag på folk som sa att "så länge du inte ska göra nå rum i källaren så behöver du inte dränera om". Byggde därför en altan för 2,5 år sedan utan en tanke på att detta kunde inträffa!!! Fan va dum man är!!! :(
 
Tossegubbe skrev:
Vet ju inget om hur det ser ut hos dig men står altanen på plint så finns ju alltid möjligheten att handgräva under den och ralla ut allt material i hinkar eller kärror.
Fast jag undrar också lite hur du tänkte för det kan väl inte helt plötsligt dykt upp fukt i källaren bara?
Det var ju så att i höstas så bara kom det helt utan förvarning.... :(
 
oavsett om du ska fuktskydda med matta eller isolering typ pordrän så skall du INTE göra ett makadamm dike runt huset.Dräneringen är ju en grunvatten reglering o har du då skyddat väggarna med matta eller isolering så fyller man med befintligt material
renoverarn
 
H
renoverarn skrev:
oavsett om du ska fuktskydda med matta eller isolering typ pordrän så skall du INTE göra ett makadamm dike runt huset.Dräneringen är ju en grunvatten reglering o har du då skyddat väggarna med matta eller isolering så fyller man med befintligt material
renoverarn
??????
Hur har du tänkt att vattnet ska försvinna om man inte lägger makadam och dräneringsrör i detta????
 
man gräver ner till erfordligt djup ,lägger ut ca 5 till 10 cm tjockt lager makadam som kapilärbrytande lager därpå lägger man dränrör sedan fyller man upp med makadam till man når ca 10cm upp på matta alt isolering ,täck dränlager med fiberduk o sedan befintliga massor
renoverarn
 
Där ser man, då har Du lärt dej nåt :) och om det här blir ditt livs stora misstag har Du haft tur ;)

Om Du gör jobbet själv så kan Du ju pröva att fixa alla väggar utom just vid altanen, sen vänta och se nåt år.
Annars blir det till att plocka ner altanen, det kan ju gå att bara riva den del som är närmast huset och gräva för hand eller med en liten grävare om Du har tur. Ny dränering är ett måste som jag ser det alla fall, även om gamla förståsejpåare säger annorlunda. Även om man inte ska bo i källaren är den ju närmast oanvändbar om det rinner in vatten i den.
 
Redigerat:
Jan-Å skrev:
Där ser man, då har Du lärt dej nåt :) och om det här blir ditt livs stora misstag har Du haft tur ;)

Om Du gör jobbet själv så kan Du ju pröva att fixa alla väggar utom just vid altanen, sen vänta och se nåt år.
Annars blir det till att plocka ner altanen, det kan ju gå att bara riva den del som är närmast huset och gräva för hand eller med en liten grävare om Du har tur. Ny dränering är ett måste som jag ser det alla fall, även om gamla förståsejpåare säger annorlunda. Även om man inte ska bo i källaren är den ju närmast oanvändbar om det rinner in vatten i den.
Ja, är man dum så får man lida för det:blushing:! Jag ska göra jobbet själv, har vänner med grävared^_^b. Om jag lägger ny dränering på två sidor nu och sedan upptäcker att det inte är tillräckligt, kan man då gå på den nya dränering och liksom bara forsätta....?
 
Ta dig en funderare på fallet bara, så att du har "fall kvar" till nästa vägg om det behövs. Vad jag har lärt mig ang dränering är egentligen bara ATT DET SKALL VARA FALL, dvs aldrig luta bakåt egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.