Det är helt ok, jag hade inte ens bemödat mig med att byta de båda 1-poliga säkringarna då det säkert går till samma dosa och det är uppenbart att TM och TT delar på samma ledning. Så har man gjort i alla tider, vad jag kontrollerade med elsäkerhetsverket gällde främst vägguttagsgrupp od. i bostäder. Där det kan vara lite svårare och inte lika självklart att förstå att det ligger en 3-fasgrupp med 1-fas anslutning. Tex om du har ett uttag till TM och ett till TT med de ligger på samma 4G1,5, då måste du sätta allpolig säkring.
Jag projekterar för tillfället hela bostadsområden med värmekonvertering och förnyelse där man sätter in tvättpelare och vi använder oss av 4G1,5 och TM/TT på varsin fas, antingen på två vägguttag eller till en anslutningsdosa.
Och svar ja, det blir ojämn belastning som ju beror på att maskinerna är 1-fas idag.
 
funkisen skrev:
En annan sak: Om man grejar med sin elinstallation utan att veta vad en PEN-ledare är så håller jag faktiskt med de elektriker som spyr galla över oss hemmapulare: Då är man en risk för sig och sin familj och inte minst för den elektriker som en dag skall arbeta med systemet.
Jag håller inte med. Däremot bör man veta vad skyddsjordledare, nolla respektive faser, och gärna "kombinerad nolla och skyddsjordledare" är.

Man kan klara sig väldigt långt utan att känna till de senaste modetrendförkortningarna.

Det är för övrigt omstänidager att säga "pe" än "jord".
 
Funkisen: jag har inte hittat någon bra skrivning på att det är tillåtet att koppla 1-faslaster på samma 2-3-fas grupp. men jag ser att det är flera som okejar att det är så ska man belägga detta med föreskrift får man hänvisa till att det inte är förbjudet tror jag.

Fråga till Carl: du skriver att man måste ha 3pol brytning på dyl. grupper men rekommenderar Funkisen att inte byta till 3-pol säkring? är det så att det "krävs" 3-pol endast när man anser att märkningen inte kan vara tydlig nog eller vad är anledningen att det "krävs" där du projekterar men inte hos funkisen? Jag har inte hittat någonstans att det krävs 3-pol vid enfalaster, givetvis får man en anläggning som är säkrare vid service med detta än med 3 separata säkringar, men är det så kan man ej använda gängsäkringar vilket verkar konstigt. Det som jag hittat som kräver 3-pol brytning är ju när man kopplar ihop 3-fas och 1-fas laster på samma grupp.
Rätta mig om jag har fel i följande slutsats: 3-fas grupp med 1-faslaster kräver märkning som anger otvetydigt att det är fler säkringar på denna grupp vill man säkerställa detta ännu mer kopplar man med3 pol automat.

/"Elarbetare"
 
ekrothen:
Du måste inte ha 3-polig säkring till 3-fas belastningar t.ex. spis.
Vad jag menar är 3-fas grupp med 1-fas anslutning såsom vägguttagsgrupp i BOSTÄDER.
3-fas grupper med 1-fas anslutning har ju som bekant alltid varit godkända inom kontor, sjukhus och industrin. Självklart måste man inte ha allpolig säkring där, varken med gäng- eller automatsäkringar.
Men förr var ju denna tillämpling tabu i bostäder, du FICK inte dra runt en 3-fas grupp med 1-fas anslutningar på ställen där inte fackkunnig personal stod för servicen. Denna regel stod inskriven i föreskrifterna då. Men det är nya tider nu, och jag ringde upp elsäk och kollade eftersom texten inte återfinns i nuvarande föreskrifter och jag fick svaret att det är helt ok att ha 3-fas gr. med 1-fas ansl. i BOSTÄDER numera om man använder en allpolig säkring.
 
Det känns riktigt bra att vi nu har grottat i detta och faktiskt fått fram svar! Speciellt bra känns det att jag slipper göra om något i min installation ;)

Sen måste jag i och för sig verkligen säga att om 1.5 mm2 kabel är godkänd att använda för belastningar på 2300 W så ter det sig för mig mycket märkligt att det är godkänt att ha en enda 1.5 mm2 neutral-ledare som enda återförande ledare för 3 st 2300 W faser med INDIVIDUELLA OBEROENDE laster med den risk för fasförskjuten ström som detta uppenbart innebär. Men är det okej enligt elsäk så är det även om jag gärna hade sett lite teori bakom.
 
funkisen skrev:
Det känns riktigt bra att vi nu har grottat i detta och faktiskt fått fram svar! Speciellt bra känns det att jag slipper göra om något i min installation ;)

Sen måste jag i och för sig verkligen säga att om 1.5 mm2 kabel är godkänd att använda för belastningar på 2300 W så ter det sig för mig mycket märkligt att det är godkänt att ha en enda 1.5 mm2 neutral-ledare som enda återförande ledare för 3 st 2300 W faser med INDIVIDUELLA OBEROENDE laster med den risk för fasförskjuten ström som detta uppenbart innebär. Men är det okej enligt elsäk så är det även om jag gärna hade sett lite teori bakom.
Strömvärdet för 1,5mm2 ledare är om jag inte missminner mig 19A. Alltså kan du säkra av en 1,5mm2 ledare med 16A. Det blir ju betydligt mer än 2,3kW/ledare. Hur jag avsäkrar beror på förläggningssättet av kabeln. Alltså kabeln är godkänd för betydligt högre belastning än 2,3kW.


 
Ja det är inte ovanligt att man lägger spis och ugn på samma 3x16A matning, speciellt i ombyggnader dä det är vad som finns att tillgå i köket.
Hällen får 2x16A och ugnen 1x16A. Man får sedan märka upp detta vid centralen på bästa sätt om man nu har diazedsäkringar.
Bygger man nytt så förordar jag 3-fas 16A till häll och 1-fas 16A till ugn (beroende på ugn).
 
Kulodosa: Jag tror att du missminner dig... ;) Elektriker som jag har pratat med är alla överens om att 1.5mm2 gäller för ström avsäkrad till 10A (2300W) och 2.5mm2 då avsäkring skett till 16A. Någon annan som har en version av detta?
 
Båda har rätt ang ledar area. Tillåten säkringstorlek baseras på förläggningsättet. I alla normala installationer används dock 10 A till 1,5 mm2 13 är godkänt i vissa fall. 16 A på anslutningskabel, den teoretiska gränsen i ett kylrum eller nordpolen eller nått är säkert betydligt högre.
 
funkisen skrev:
Kulodosa: Jag tror att du missminner dig...  ;) Elektriker som jag har pratat med är alla överens om att 1.5mm2 gäller för ström avsäkrad till 10A (2300W) och 2.5mm2 då avsäkring skett till 16A. Någon annan som har en version av detta?
Ja du jag utvecklar då mitt svar genom att citera ur "blå boken", som för övrigt inte är blå längre ;D

431.2.1

Där neutralledarens area är minst lika med eller ekivalent med fasledarnas, fordras vanligen inte överströmsdetektering eller frånkopplingsanordning för neutralledning.
Där neutralledarens area är mindre än fasledarnas area fordras inte överströmsdetektering i neutralledaren om följande villkor samtidigt är uppfyllda:
- neutralledaren är skyddad mot kortslutning av skyddet för kretsens fasledare.
- den högsta ström som sannolikt går i neutralledaren vid normal drift med säkerhet är mindre än neutralledarens strömvärde, slut citat.

Strömvärdet för 1,5mm2 ledare är 19A. Alltså jättemycket mer än de 10A som du normalt använder 1,5mm2 till.

Fråga gärna dina elektrikerkompisar än en gång, för om alla elektriker du frågat svarat som du skrev, ja då tror jag snarare att det är murare du frågat ;)
Nu har jag snart skrynklat kulo i 16 år så något måste jag ju ha lärt mig, fast riktigt säker kan man ju aldrig vara ;D
 
Ja det är som jag alltid har sagt vår största fiende är hemmapularen.

Åkte ut till en kille för ett tag sen som hade gjort elinstallationer i en lekstuga med klammrad anslutningskabel samt Grävt ner skiten in till huset, han sa " å nu är det bara att koppla in denna för dej" sa den gemene mannen med lysande ögon o pekade på centralen.... själv smålog jag lite o vände i dörrn.
 
Hrm detta inlägget här över skulle vara några sidor tidigare... :p
 
yxis skrev:
Jag håller inte med. Däremot bör man veta vad skyddsjordledare, nolla respektive faser, och gärna "kombinerad nolla och skyddsjordledare"  är.

Man kan klara sig väldigt långt utan att känna till de senaste modetrendförkortningarna.

Det är för övrigt omstänidager att säga "pe" än "jord".
:) ja nu var det jag som började denna ifrågasättning... och visst det spelar ingen roll vad man kallar det (sladden till jordspettet kanske?), anledningen att jag skrev PEN är för att det heter det och det går fortast att skriva.. det bör heller inte upfattas som ett modeuttryck.. ifrågasättandet handlade om vad en penledare är till för och varför den finns (att den finns)och inte vad ordet betyder vilket torde vara ganska självklart för en som vet vad en penledare är.....det är förövrigt omständigare att säga
"kombinerad nolla och skyddsjordledare" än PENledare;)
 
Esan skrev:
Elektrikern hämtar ett kabelsökarinstrument ( kostar ca 10 000 kr )som fungerar så att man kopplar in en signalgenerator på en sida av kabeln och sedan tar man en mottagare som man sveper ovanför kabeln. När man håller mottagaren ovan kabeln så avges en ton. Elektrikern följer sedan kabeln längs golvet ända tills tonen upphör och säger - här är kabelbrottet.
Det var ett dyrt instrument. Faktiskt.

Ett tips vid kabelbrott är att köpa en såndär kombinerad "metall+el-detektor" för ett par hundralappar hos något postorderföretag. Det sparar i alla fall många svordomar när det gäller julgransbelysningar som inte vill fungera, med ett enkelt handgrepp finner man direkt var första 'problemlampan' är, ända till man funnit alla felkällor.

Okej, i värmekabelfallet så tvingas man ansluta starkströmmen till kabeln när man letar brottet, och man hittar bara brottet om det är ett brott på den ledare som är ansluten till inkommande fas, inte nolla, men ändå.

Det där instrumentet kan inte innehålla mycket mer än en pytteliten radiosändare i ena burken och en liten mottagare för samma frekvens i den andra burken.
 
jo..jag kan förstå din ilska. lekmannen har inte kunskapen att göra detta men lekmannen förstår inte varför denne ska betala en massa pengar för att "slänga in nåra rör och dosor " i väggarna. det vore bättre om ni lysmaskar visade HUR dom ska göra sånt själva, besikta rören men behålla jobbet att själva koppla ihop tåtarna. för det är väl inte rördragningen som är det roliga i ditt jobb, eller?. då skulle denne uppleva att han faktiskt KAN spara en slant och fler skulle bli nöjdare. ni skulle hinna fler kunder et.c. informera att NI måste koppla ihop, annars gäller inte försäkringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.