Jag fick en elpatron installerad för en tid sedan (6 kw).

Min första fundering kring detta är,kanske lite dum fråga men......

Drar själva strömförsörjningen mer/mindre kw timmar (ström) beroende på vad jag har för utsläpp i grader? t ex 70 resp. 50 grader? eller är det konstant 6 kw/per timme (då den är på) oavsett grader på patron?

Mitt andra dilemma: Då jag har patronen inställd på 77 grader ger den "bara" 69 grader i panna(enligt tempmätaren på pannan)....till saken hör att elpatronen är installerad utanpå pannan......men kan det verkligen bli dessa 8 graders förlust på den "korta" vägen in i pannan?
Har också stängt porten på rökgasutgången till skorstenskanalen med original porten i rögasgången till skorstenen......är det kanske så att denna port ej är riktigt tät och släpper ut lite grader?borde det i så fall röra sej om hela 8 grader?

knepigt och underligt......:(( finns det någon med kunskap om detta? hoppas på ett snabbt svar ....eller flera:)) Anders//
 
  • PICT5149.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT5150.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Elpatronen drar 6kW i timmen om den går kontinuerligt, vilket termostaten ser till att den inte gör. Ställer du in den på 70 grader så värms vattnet upp till 70 grader, sedan slår patronen ifrån. Startar igen när tempen sjunkit.

Att du bara får 69 grader i tanken kan bero på var termostaten är placerad i förhållande till tempmätaren du läser av. Oftast är kännaren för termostaten instucken i ett rör i elpatronen vilket resulterar i att tempen där såklart är varmare än överst i pannan, om tempmätaren då är överst i pannan
 
Redigerat:
OK:)....så då kan jag köra med 70 grader på elpatronen?blir alltså då samma kilowatt åtgång som 50 eller 60 graders drift?......vill ju gärna ha den lite högre i grader för pannans skull....i så fall gör ju inte dessa 8 grader i förlust ngnting ekonomiskt?:)gällande driftskostnaden för patronen.....

fattade jag rätt?
 
Det borde rimligtvis gå åt mindre energi att hålla vattnet på 50 grader istället för 70 :)

Elpatronen behöver alltså jobba mindre för att hålla vattnet på 50 grader istället för på 70
 
så hypotetiskt så kan det t e x gå 3 kw/timmen från elpatron då den står på 70 grader....och 2 kw/timmen då patron är inställd på 50 grader? elpatron kan alltså dra MINDRE än 6kw/tim beroende på inställt utskick av grader från den?....ursäkta att jag överförtydligar..........
 
Elpatronen som pryl drar sina 6kw så fort den är igång. Den är då igång kortare eller längre stunder beroende på hur mycket värme som lämnar pannan.

Men om din panna ligger på 70 grader så får du lite större värmeförluster än om den ligger på 50 grader. Det läcker mer värmeenrgi ur den. Denna förlust värmer upp pannrummet, så helt förlorad ärden inte.

Men om vi håller oss till det rent elektriska så fungerar patronen exakt likadant oavsett vilken temp den är inställd på.
 
tack och bock...då förstår jag:))och tack till dej rikard ågren:)
 
Ursäkta, men jag kan inte låta bli att messerschmitta en smula om skillnaden mellan effekt och energi, dvs i det här fallet skillnaden mellan kilowatt och kilowatt-timmar. Man säger inte att en elpatron drar 6 kilowatt i timmen, det vore samma sak som att säga att t.ex. en bilmotor utvecklar 150 hästkrafter i timmen. Elpatronen drar/avger 6 kilowatt. På en timmes (kontinuerlig) drift förbrukar den 6 kilowatt-timmar (kWh) energi, på två timmars drift blir det 12 kilowatt-timmar osv. Det är kilowatt-timmar som elbolaget tar betalt för, inte kilowatt.
 
och om du ställer den på 70grader så kommer den vara i drift kanske en halvtimme varje timme medans den vid 50grader är i drift 20min per timme. Därav får du en skillnad i strömförbrukning.
 
Pannans temperatur har liten betydelse, med en varmare panna så öppnar shunten mindre, det som skiljer är temperaturen i pannrummet, dvs "förlusten" från pannan pga lite isolering på pannan. Står pannan/pannrummet centralt i huset så kommer denna värmen huset tillgodo iaf.

Värms VVB av denna elpatron så bör du hålla mer än 60 grader för att snabbt ta kål på ev legionella.

Protte
 
Hubbe2: Strömförbrukningen blir densamma (patronen är ju antingen av eller på - antingen drar den 6kW eller så drar den 0 kW). Däremot så blir energiförbrukningen lägre.
 
Kommer huset att dra mer energi om pannan är varmare?

Shunten pytsar ju ut LAGOM med värme, flödet genom pannan kommer att bli lägre iom att det är ett varmare, energirikare vatten.

Protte
 
tack alla ni som kommit med svar på denna tankenöt för en obildad.....har blivit lite klokare:)

har nu för tillfället med tanke på utetemperaturen (kallast och varmast),shuntvärmen på en diff mellan 60-70 grader beroende på när patron är som varmast(70 grad.) eller kallast,då den jobbat klart för stunden(60 grader),skall ju driva 13 element.....är det då för höga grader på shunten kanske?kan jag sänka den(shuntvärmen) och ändå få nog med grader så det räcker till alla element?
 
Är det en automatisk shunt eller shuntar du manuellt?
 
shuntar manuellt rikard......:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.